Polska w grupie najsilniejszych marek narodowych. Rośnie najszybciej na świecie!
Brand Finance, firma konsultingowa zajmująca się wyceną marek, co roku publikuje raport oceniający wartość marek różnych krajów. Okazuje się, że po raz pierwszy w historii w czołówce rankingu znalazła się Polska, która odnotowała rekordowy wzrost. Co sprawia, że marka naszego kraju staje się coraz silniejsza?
03.09.2012 15:00
Brand Finance, firma konsultingowa zajmująca się wyceną marek, co roku publikuje raport oceniający wartość marek różnych krajów. Okazuje się, że po raz pierwszy w historii w czołówce rankingu znalazła się Polska, która odnotowała rekordowy wzrost. Co sprawia, że marka naszego kraju staje się coraz silniejsza?
Jak podaje Brand Finance, coroczna wycena jest dokonywana na podstawie analizy czynników ekonomicznych, demograficznych i politycznych, a wartość marki definiuje się jako kwotę przyszłych transakcji związanych z oddziaływaniem marki danego kraju. W rankingu (ubiegłoroczny możecie pobrać w tym miejscu), jak co roku, pierwsze miejsce zajęły Stany Zjednoczone. Za nimi uplasowały się Chiny, spychając Niemcy na ostatnie miejsce na podium.
W tegorocznym rankingu wartość Polski jako marki odnotowała rekordowy wzrost. Jeszcze w 2011 roku była wyceniana na 271 mld, a w 2012 roku jej wartość sięga już 482 mld dol. Rezultatem tego wzrostu jest awans w rankingu najcenniejszych marek krajowych – Polska przeskoczyła z 24 na 20 miejsce.
Co istotne, wycena została dokonana jeszcze przed rozpoczęciem Euro, więc uwzględnia oddziaływanie informacji o przygotowaniach do imprezy, ale już nie opinie, jakie pojawiły się podczas i po Euro. Na niższych od Polski miejscach znalazły się m.in. takie kraje, jak Tajwan czy Austria.
Zanim jednak wpadniemy w euforię, warto się zastanowić, na ile wiarygodny jest taki ranking i czy ma coś wspólnego z rzeczywistością. Dla porównania można zestawić go z podobnym, ale publikowanym przez inną organizację.
Country Brand Index (po rejestracji do pobrania na tej stronie) uwzględnia m.in. takie kryteria, jak poziom życia, klimat dla rozwoju biznesu czy atrakcyjność turystyczną. W tym rankingu przed rokiem marka Polski znalazła się na odległym, 79. miejscu na świecie. Spośród państw europejskich niżej od niej uplasowały się tylko Rosja, Serbia, Ukraina i Rumunia. Polskę wyprzedzają m.in. Kenia, Albania i Wietnam.
Który ranking jest, Waszym zdaniem, bliższy rzeczywistości?