Potencjalny następca Humvee... tak, tak, kolejny
W miniony weekend amerykańskie przedsiębiorstwo Navistar Defense zaprezentowało pojazd International® Saratoga™. Ten lekki pojazd wizualnie przypominający HMMWV jest interesujący, ale chyba bardziej ze względu na promocyjny kontekst niż swoją konstrukcję.
10.10.2011 | aktual.: 11.03.2022 10:34
W miniony weekend amerykańskie przedsiębiorstwo Navistar Defense zaprezentowało pojazd International® Saratoga™. Ten lekki pojazd wizualnie przypominający HMMWV jest interesujący, ale chyba bardziej ze względu na promocyjny kontekst niż swoją konstrukcję.
Publiczny debiut Saratogi odbył się podczas corocznej konferencji Association of the United States Army (AUSA), pozarządowej organizacji wspierającej siły zbrojne USA.
Navistar Defense reklamuje Saratogę jako idealny pojazd plasujący się pomiędzy Humvee a pojazdem, który ma być wyłoniony w ramach programu JTVL.
Valanx JLTV to konkursowa propozycja od Navistar Defense. JLTV miał zastąpić Humvee w zadaniach patrolowych. Do tego Pentagon uruchomił program Modernized Expanded Capacity Vehicle (MECV) - gruntownej modernizacji HMMWV, której efektem byłoby polepszenie osiągów pojazdu, włącznie ze wzrostem bardzo słabej odporności na wybuchy min.
Dane pokazują, że Saratoga jest zbliżona wagowo do JLTV i jest de facto doskonalszą technicznie alternatywą dla MECV. Czyżby pogłoski o kasacji programu JTVL były prawdziwe i stąd tak elastyczna reakcja Navistar w postaci Saratogi?
Saratoga łączy dobrą mobilność z odpornością na miny. Wizualne podobieństwo do HMMWV to złudzenie, Saratoga nie ma żadnych z jego wad. Kabina jest pancerną (pancerz stalowy lub ceramiczny, do wyboru) kapsułą odporną na ostrzał amunicją małokalibrową, nie wnika do niej (jak w HMMWV) przedział silnika, od spodu deflektor rozprasza energię fali uderzeniowej.
Saratoga ma hydropneumatyczne zawieszenie o zmiennym prześwicie, który ułatwia transport i jazdę zarówno drogami, jak i bezdrożami. Takie zawieszenie, mimo że bardziej skomplikowane technicznie, jest coraz bardziej popularne.
Saratogę napędza turbodoładowany, elektronicznie sterowany silnik MaxxForce® D6.0L V8 o mocy 340 KM współpracujący z automatyczną skrzynią biegów Allison 2100 SP 6-SP. Prototypy Saratogi w ramach testów przejechały już 25 tys. mil.
Załoga to 4+1, gdzie 5. żołnierz to strzelec, choć zamiast strzelca tkwiącego w obrotnicy ponad linią dachu lepsze byłoby zdalne, lekkie stanowisko ogniowe (np. CROWS II, Protector Lite) z km kal. 7,62 mm lub 12,7 mm albo granatnikiem maszynowym kal. 40mm.