Poznaj 26-latka, który właśnie sprzedał swój e-biznes za 100 mln dol.

Poznaj 26-latka, który właśnie sprzedał swój e-biznes za 100 mln dol.
14.05.2011 15:16
Jason Citron ma powody do radości (Fot. Flickr/jontintinjordan/Lic. CC by)
Jason Citron ma powody do radości (Fot. Flickr/jontintinjordan/Lic. CC by)

Jak zarobić 100 mln dolarów w wieku, w którym wielu internautów dopiero zastanawia się nad wyborem ścieżki kariery? Sposób na udane połączenie pasji z dochodowym biznesem znalazł Jason Citron. Jak udało mu się to osiągnąć?

Jak zarobić 100 mln dolarów w wieku, w którym wielu internautów dopiero zastanawia się nad wyborem ścieżki kariery? Sposób na udane połączenie pasji z dochodowym biznesem znalazł Jason Citron. Jak udało mu się to osiągnąć?

Jason Citron jest twórcą serwisu OpenFeint – platformy obsługującej mobilne gry. Założona w 2008 roku firma w ciągu trzech lat zdobyła 100 milionów użytkowników. Jej siła tkwi w bogatej ofercie – OpenFeint udostępnia ponad 5300 gier, tworzonych przez 19 tys. deweloperów.

Statystyki budzą uznanie, jednak różnorodność oferty nie była jedynym czynnikiem, decydującym o sukcesie OpenFeint. Jak twierdzi Jason w wywiadzie dla serwisu Business Insider, najważniejsza w jego karierze okazała się pasja.

Jason grał od piątego roku życia, gdy dostał w swoje ręce konsolę Nintendo. Dużą rolę w rozwoju jego pasji odegrali rodzice, którzy – nietypowo – pozwalali mu spędzać na graniu długie godziny. W wieku kilkunastu lat Jason zaczął przygodę z programowaniem, tworząc – początkowo – proste gry tekstowe.

Zamiana hobby w finansowy sukces nie przyszła jednak łatwo. Pierwszy projekt Jasona – gra Aurora Feint – mimo bardzo dobrych recenzji nie przyniósł wystarczających zysków.

Aurora Feint: The Beginning (Demo)

Strzałem w dziesiątkę okazał się za to OpenFeint - platforma pozwalająca na łatwą integrację funkcji społecznościowych z grami na iPhone'a. Początki były skromne. Pierwsza gra była realizacją marzenia Jasona, który chciał napisać coś przypominającego World of Warcraft, ale przeznaczonego dla pojedynczego gracza.

OpenFeint.com
OpenFeint.com

Kolejna aplikacja obsługiwała wieloosobową rozrywkę i liczne funkcje społecznościowe, co okazało się krokiem w dobrym kierunku. Ideą przyświecającą tworzeniu nowego serwisu było stworzenie odpowiednika Xboksa Live dla iPhone’a.

Dzięki wsparciu zapewnionemu przez TechCruncha OpenFeint szybko zgromadził społeczność kilkuset programistów, zainteresowanych tworzeniem gier. 45 dni intensywnej pracy wystarczyło, by serwis rozpoczął działalność. W jego ofercie znajdowało się wówczas 30 gier.

Poza listą zarejestrowanych w OpenFeint deweloperów zaczął rosnąć stały zespół serwisu. Jason z aktywnego programisty stał się z biegiem czasu dyrektorem zarządzającym. OpenFeint rozszerzył ponadto swoją ofertę. Skupiony na produktach Apple’a serwis zaczął oferować również gry przeznaczone na Androida.

Sukces OpenFeint został dostrzeżony. Serwisem zainteresowała się firma GREE. Jest to platforma bardzo zbliżona do OpenFeint, ale ciesząca się popularnością głównie w Japonii.

Gree.jp
Gree.jp

GREE została uznana za najszybciej rozwijającą się firmę technologiczną na rynku japońskim. 104 miliony dolarów, zainwestowane w serwis OpenFeint, pozwala GREE na szybkie wykorzystanie potencjału App Store'a.

Co zamierza teraz robić młody milioner? Jason przyznał, że tworząc OpenFeint nie miał wielu okazji by poświęcić kilka godzin na granie. Po sprzedaży serwisu ma zamiar nadrobić zaległości i spędzić trochę czasu nad Portalem 2.

Biorąc pod uwagę wartość transakcji, Jason może grać do końca życia ;).

Źródło: Business Insider

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)