Przyszłość motoryzacji według Mercedesa: samochód to miejsce relaksu

Jak zmieni się wnętrze samochodu, gdy rolę kierowcy przejmie pokładowa sztuczna inteligencja? Próbę odpowiedzi na to pytanie przedstawił Mercedes, prezentując wizję wnętrza pojazdu przyszłości.

Przyszłość motoryzacji według Mercedesa: samochód to miejsce relaksu
Łukasz Michalik

20.11.2014 | aktual.: 10.03.2022 10:47

Wszyscy będziemy pasażerami

Projektanci, zajmujący się wnętrzami samochodów robią, co mogą, by ich dzieło wyróżniało się spośród innych. Problem polega na tym, że obojętnie jakie materiały i rozwiązania techniczne zastosujemy, wnętrza zwykłych samochodów osobowych będą do siebie dość podobne. Co zmieni się, gdy wszyscy będą po prostu pasażerami?

Obraz

Mercedes pokazał koncepcję wnętrza autonomicznego pojazdu przyszłości, która zrywa z dotychczasowymi standardami. Zdaniem projektantów Mercedesa autonomia pojazdu oznacza coś więcej, niż tylko fakt, że kierowca nie musi trzymać rąk na kierownicy. Jak zauważa szef działu rozwoju Daimlera, dr Herbert Kohler:

Autonomiczny pojazd łagodzi stres i presję, występującą podczas jazdy w warunkach, uważanych zazwyczaj za nudne, jak na przykład korki albo długie trasy. Jednocześnie oferuje nowe sposoby, by pasażerowie jak najlepiej wykorzystali czas, który spędzają na drodze.

Samochód jak pokój na kołach

Konsekwencją takiego podejścia jest gruntowne przeprojektowanie wnętrza samochodu – ponieważ nie ma potrzeby, by kierowca siedział za kierownicą, przednie siedzenia mogły zostać odwrócone tyłem do kierunku jazdy. Wnętrze samochodu zmieniło się w niezbyt wielką, ale komfortową przestrzeń do relaksu albo pracy, stając się prywatnym azylem, w którym pasażerowie mogą odciąć się od miejskiego zgiełku.

Sądząc po upublicznionych szkicach samochód przyszłości to według Mercedesa nie tyle pojazd, co raczej niewielki pokój na kołach.

Obraz

Długa historia autonomicznych pojazdów

Co istotne, koncepcja i szkice nie są jedynie oderwanym od rzeczywistości pokazem talentu projektantów. Choć uwagę mediów przyciągają na razie przede wszystkim autonomiczne samochody Google’a, to warto pamiętać, że zaawansowane prace nad takimi pojazdami prowadzi również Mercedes, mający ambicję rozpocząć – jako pierwszy na świecie – produkcję seryjnego, autonomicznego samochodu.

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/6]

Prace Mercedesa nad autonomicznymi samochodami mają bardzo długa historię. To właśnie na bazie jednego z mercedesów Ernst Dieter Dickmanns wraz ze swoim zespołem z Uniwersytet Bundeswehry w Monachium zbudował w 1980 roku praprzodka współczesnych, autonomicznych aut.

Od VaMP-a do S 500 Intelligent Drive

VaMP
VaMP

Kilkanaście lat później Mercedes stanowił bazę do budowy samochodu VaMP, zaprojektowanego w ramach projektu EUREKA Prometheus. W 1994 roku ten właśnie pojazd odbył ponad 1000-kilometrową podróż w ruchu ulicznym, poprawnie wykonując manewry na zwykłych drogach, a w 1995 roku samodzielnie przejechał trasę z Monachium do Kopenhagi. Warto zaznaczyć, że to wszystko bez udziału GPS-u! (więcej na ten temat znajdziecie w artykule „Smartfony to za mało? Pora na inteligentne samochody”).

Również obecnie Mercedes nie zaniedbuje tematu, czego przykładem jest projekt S 500 Intelligent Drive – samochód, który z zewnątrz nie wyróżnia się niczym szczególnym, ale jest platformą testową dla rozwiązań, zapewniających autonomię na drodze.

2014 Mercedes S 500 INTELLIGENT DRIVE (Autonomous driving) TRAILER

Już rok temu pojazd ten dobrze radził sobie w czasie testów w normalnym ruchu ulicznym, w tym również w ruchu miejskim. Dowiódł tego m.in. pokonując podczas jednego z testów historyczną, 106-kilometrową trasę, którą w 1888 roku przejechała Bertha Benz.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.