Rankingi, promocje, walka o kliki. Internet spieszy się, by zarobić na śmierci Mandeli

Rankingi, promocje, walka o kliki. Internet spieszy się, by zarobić na śmierci Mandeli
Źródło zdjęć: © Flickr/MsSaraKelly/Lic. CC by
Marta Wawrzyn

06.12.2013 14:29, aktual.: 06.12.2013 14:52

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Biografia Nelsona Mandeli 30% taniej? 10 najlepszych piosenek o zmarłym? 15 jego najlepszych złotych myśli? To wszystko można było znaleźć w Sieci już kilka minut po tym jak ogłoszono, że legendarny przywódca nie żyje. Czemu? Bo śmierć się świetnie sprzedaje.

TL;DR:

Kiedy ktoś ma umrzeć, przygotuj materiał wcześniej

Wczoraj spędzałam miły wieczór na Twitterze, kiedy pojawiła się wiadomość, że w wieku 95 lat zmarł Nelson Mandela. Najpierw wszyscy po kolei odkrywali ten fakt, retweetowali się nawzajem i wyrażali głośno swój smutek. Potem zaczął się festiwal przygotowany przez dziennikarzy. Polscy jak zwykle zaspali (w sumie trudno ich tym razem winić, była prawie 23:00), ale amerykańscy... ach, ci pokazali, jak się dziś robi media internetowe!

Nikogo nie dziwią artykuły o śmierci znanych osób, przygotowywane za ich życia. To w prasie norma, bardzo często takie teksty czekają wiele lat na publikację i nie ma w tym nic zdrożnego. Po prostu trzeba być przygotowanym. Ale w dobie "10 rzeczy, które trzeba wiedzieć dziś rano" i wymyślnych rankingów zwykłe wspomnienie osoby zmarłej nie wystarczy.

Już parę minut po pojawieniu się informacji o śmierci Mandeli BuzzFeed wyskoczył z 15 najbardziej inspirującymi cytatami. Tekst pojawił się tak szybko, że po prostu musiał być przygotowany wcześniej. Możliwe, że wiele miesięcy temu. BuzzFeed wiedział, co robi, 250 tys. odsłon piechotą nie chodzi.

Obraz
© BuzzFeed

Piosenki, biografie, okładki

A potem lawina ruszyła. Najlepsze wystąpienia, piosenki, momenty z życia. Internet w kilkanaście minut stał się kopalnią wiedzy o Mandeli w pigułce. Oczywiście nie tej prawdziwej, dającej w miarę pełny obraz osoby zmarłego, a tej sensacyjnej, w stylu Pudelka, nastawionej na zaspokojenie chwilowej potrzeby, która za pół godziny już by nie wróciła.

Nie ma tu świętych, rankingi robią wszyscy, nawet media najbardziej szacowne z szacownych. "The Economist" prezentuje swoje okładki ze zmarłym przywódcą. "Time" stawia na utwory muzyczne, "USA Today" też męczy cytaty.

U2 - Ordinary Love (From Mandela OST) Lyric Video

A gdybyście poczuli potrzebę kupić sobie coś z Mandelą lub o Mandeli, też zostało Wam to ułatwione. Promocje, listy najlepszych biografii, płyty. W Amazonie znajdziecie listę najlepiej sprzedających się biografii, a jeśli to Wam nie wystarczy, obok są dodatkowe podpowiedzi. Na przykład "Hot new releases".

Kto może, uwija się, żeby zarobić jak najwięcej, jak najszybciej. Trzeba się spieszyć, bo jutro ludzie mogą już nie pamiętać, że umarł... zaraz, zaraz, kto? Martin Luther King?

Źródło artykułu:WP Gadżetomania