Robot, który zrobi drinka i porozmawia. Naukowcy sprawdzili jego działanie
Naukowcy zaprezentowali robota-barmana, który może wchodzić w spersonalizowane interakcje z ludźmi. Urządzenie potrafi przygotować drinka i porozmawiać o pogodzie czy bieżących wydarzeniach na świecie. Dodatkowo zapamiętuje nasze preferencje i wykorzystuje je do tworzenia kolejnych interakcji.
07.08.2022 16:49
Roboty społeczne to rozwiązanie, które zyskuje coraz większą popularność. Wielu ekspertów pracuje nad urządzeniami mogącymi zastąpić ludzi w kawiarniach, barach, restauracjach, ale też wielu innych miejscach. Do tej pory naukowcy skupiali się na testowaniu praktycznych możliwości tych robotów i opracowywaniu systemów, które będą skuteczne podczas przygotowywania czy podawania np. napojów. Niewielu koncentrowało się natomiast na sztucznym odtworzeniu społecznego aspektu wizyty w barze czy kawiarni, który również jest istotny.
Robot, który poda drinka i porozmawia na bieżące tematy
Naukowcy z Uniwersytetu Neapolitańskiego Federico II we Włoszech postanowili to zmienić i opracowali interaktywny system robotyczny o nazwie BRILLO. Jest on dedykowany pracy barmana. Jak donosi Tech Xplore, system został opisany w artykule "Personalized Human-Robot Interaction with a Robot Bartender". Wynika z niego, że rozwiązanie pozwoli robotowi na spersonalizowane interakcje ze stałymi klientami.
Eksperci uznali, że roboty usługowe powinny potrafić wywnioskować, jakie działania byłyby najbardziej pożądane ze strony klientów i jakie najbardziej odpowiadają ich potrzebom. W tym celu konieczne było opracowanie zaawansowanych mechanizmów identyfikacji różnic w obrębie skupionej grupy użytkowników, stworzenie względnej reprezentacji modelu użytkownika i opracowanie różnych zachowania robota.
BRILLO, robot używany przez ekspertów, składa się z humanoidalnego korpusu i robotycznych ramion do przyrządzania napojów. Jego "twarz" zastępuje monitor, który pokazuje różnego rodzaju mimikę. Wyposażono go również w mikrofon, głośnik i kamerę, pozwalające zidentyfikować klienta m.in. na podstawie mowy ciała, czy wypowiadanych słów.
Robot jest zdolny do tzw. small talk'ów, czyli luźnych rozmów na bezpieczne tematy np. związanych z bieżącymi wydarzeniami. Zastosowany w nim innowacyjny system pozwala przetwarzać niewerbalne i werbalne sygnały, aby określić, w jakim nastroju jest dana osoba, jakie są jej oczekiwania i jakie napoje preferuje. Te informacje są przechowywane przez robota i wykorzystywane podczas przyszłych interakcji z powracającymi klientami.
Na razie rozwiązanie zostało przetestowane w warunkach eksperymentalnych. Uzyskane wyniki były obiecujące, dlatego eksperci chcą sprawdzić działanie systemu w rzeczywistym środowisku. Jak jednak sami zaznaczają, ich celem nie jest budowanie robotycznych barmanów, ale weryfikacja możliwości dostosowania spersonalizowanych interakcji na linii robot-człowiek do zmieniających się profili jednostek.
Więcej informacji na temat systemu pozwalającego na spersonalizowaną interakcję człowiek-robot można przeczytać w artykule "Personalized Human-Robot Interaction with a Robot Bartender", który ukazał się na łamach "UMAP '22 Adjunct: Adjunct Proceedings of the 30th ACM Conference on User Modeling, Adaptation and Personalization".
Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski