Robot, który zrobi drinka i porozmawia. Naukowcy sprawdzili jego działanie

Robot, który zrobi drinka i porozmawia. Naukowcy sprawdzili jego działanie

Naukowcy stworzyli robota, który może wchodzić w spersonalizowane interakcje z ludźmi
Naukowcy stworzyli robota, który może wchodzić w spersonalizowane interakcje z ludźmi
Źródło zdjęć: © Pixabay
Karolina Modzelewska
07.08.2022 16:49

Naukowcy zaprezentowali robota-barmana, który może wchodzić w spersonalizowane interakcje z ludźmi. Urządzenie potrafi przygotować drinka i porozmawiać o pogodzie czy bieżących wydarzeniach na świecie. Dodatkowo zapamiętuje nasze preferencje i wykorzystuje je do tworzenia kolejnych interakcji.

Roboty społeczne to rozwiązanie, które zyskuje coraz większą popularność. Wielu ekspertów pracuje nad urządzeniami mogącymi zastąpić ludzi w kawiarniach, barach, restauracjach, ale też wielu innych miejscach. Do tej pory naukowcy skupiali się na testowaniu praktycznych możliwości tych robotów i opracowywaniu systemów, które będą skuteczne podczas przygotowywania czy podawania np. napojów. Niewielu koncentrowało się natomiast na sztucznym odtworzeniu społecznego aspektu wizyty w barze czy kawiarni, który również jest istotny.

Robot, który poda drinka i porozmawia na bieżące tematy

Naukowcy z Uniwersytetu Neapolitańskiego Federico II we Włoszech postanowili to zmienić i opracowali interaktywny system robotyczny o nazwie BRILLO. Jest on dedykowany pracy barmana. Jak donosi Tech Xplore, system został opisany w artykule "Personalized Human-Robot Interaction with a Robot Bartender". Wynika z niego, że rozwiązanie pozwoli robotowi na spersonalizowane interakcje ze stałymi klientami.

Scenariusz barmański jest niezwykle trudny do zrealizowania za pomocą robotów, ale jest też bardzo interesujący z naukowego punktu widzenia – przekazała prof. Silvia Rossi, jedna z autorek systemu w rozmowie z Tech Xplore. Dodała też: w rzeczywistości ten scenariusz łączy złożoność sprawnego manipulowania przedmiotami w celu przygotowania napojów z potrzebą interakcji z użytkownikami. Co ciekawe, jednak wszystkie obecne zastosowania robotyki w scenariuszach barmańskich całkowicie ignorują część dotyczącą interakcji.

Eksperci uznali, że roboty usługowe powinny potrafić wywnioskować, jakie działania byłyby najbardziej pożądane ze strony klientów i jakie najbardziej odpowiadają ich potrzebom. W tym celu konieczne było opracowanie zaawansowanych mechanizmów identyfikacji różnic w obrębie skupionej grupy użytkowników, stworzenie względnej reprezentacji modelu użytkownika i opracowanie różnych zachowania robota.

BRILLO, robot używany przez ekspertów, składa się z humanoidalnego korpusu i robotycznych ramion do przyrządzania napojów. Jego "twarz" zastępuje monitor, który pokazuje różnego rodzaju mimikę. Wyposażono go również w mikrofon, głośnik i kamerę, pozwalające zidentyfikować klienta m.in. na podstawie mowy ciała, czy wypowiadanych słów.

Robot jest zdolny do tzw. small talk'ów, czyli luźnych rozmów na bezpieczne tematy np. związanych z bieżącymi wydarzeniami. Zastosowany w nim innowacyjny system pozwala przetwarzać niewerbalne i werbalne sygnały, aby określić, w jakim nastroju jest dana osoba, jakie są jej oczekiwania i jakie napoje preferuje. Te informacje są przechowywane przez robota i wykorzystywane podczas przyszłych interakcji z powracającymi klientami.

Na razie rozwiązanie zostało przetestowane w warunkach eksperymentalnych. Uzyskane wyniki były obiecujące, dlatego eksperci chcą sprawdzić działanie systemu w rzeczywistym środowisku. Jak jednak sami zaznaczają, ich celem nie jest budowanie robotycznych barmanów, ale weryfikacja możliwości dostosowania spersonalizowanych interakcji na linii robot-człowiek do zmieniających się profili jednostek.

Wierzymy, że ten rodzaj personalizacji jest kluczem do długoterminowej akceptacji robotów w naszym życiu i pełniących różne role usługowe i pomocnicze - przekazała Tech Xplore Alessandra Rossi, która również była zaangażowana w badanie.

Więcej informacji na temat systemu pozwalającego na spersonalizowaną interakcję człowiek-robot można przeczytać w artykule "Personalized Human-Robot Interaction with a Robot Bartender", który ukazał się na łamach "UMAP '22 Adjunct: Adjunct Proceedings of the 30th ACM Conference on User Modeling, Adaptation and Personalization".

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)