Robot, który zrobi drinka i porozmawia. Naukowcy sprawdzili jego działanie

Naukowcy zaprezentowali robota-barmana, który może wchodzić w spersonalizowane interakcje z ludźmi. Urządzenie potrafi przygotować drinka i porozmawiać o pogodzie czy bieżących wydarzeniach na świecie. Dodatkowo zapamiętuje nasze preferencje i wykorzystuje je do tworzenia kolejnych interakcji.

Naukowcy stworzyli robota, który może wchodzić w spersonalizowane interakcje z ludźmi
Naukowcy stworzyli robota, który może wchodzić w spersonalizowane interakcje z ludźmi
Źródło zdjęć: © Pixabay
Karolina Modzelewska

07.08.2022 16:49

Roboty społeczne to rozwiązanie, które zyskuje coraz większą popularność. Wielu ekspertów pracuje nad urządzeniami mogącymi zastąpić ludzi w kawiarniach, barach, restauracjach, ale też wielu innych miejscach. Do tej pory naukowcy skupiali się na testowaniu praktycznych możliwości tych robotów i opracowywaniu systemów, które będą skuteczne podczas przygotowywania czy podawania np. napojów. Niewielu koncentrowało się natomiast na sztucznym odtworzeniu społecznego aspektu wizyty w barze czy kawiarni, który również jest istotny.

Robot, który poda drinka i porozmawia na bieżące tematy

Naukowcy z Uniwersytetu Neapolitańskiego Federico II we Włoszech postanowili to zmienić i opracowali interaktywny system robotyczny o nazwie BRILLO. Jest on dedykowany pracy barmana. Jak donosi Tech Xplore, system został opisany w artykule "Personalized Human-Robot Interaction with a Robot Bartender". Wynika z niego, że rozwiązanie pozwoli robotowi na spersonalizowane interakcje ze stałymi klientami.

Scenariusz barmański jest niezwykle trudny do zrealizowania za pomocą robotów, ale jest też bardzo interesujący z naukowego punktu widzenia – przekazała prof. Silvia Rossi, jedna z autorek systemu w rozmowie z Tech Xplore. Dodała też: w rzeczywistości ten scenariusz łączy złożoność sprawnego manipulowania przedmiotami w celu przygotowania napojów z potrzebą interakcji z użytkownikami. Co ciekawe, jednak wszystkie obecne zastosowania robotyki w scenariuszach barmańskich całkowicie ignorują część dotyczącą interakcji.

Eksperci uznali, że roboty usługowe powinny potrafić wywnioskować, jakie działania byłyby najbardziej pożądane ze strony klientów i jakie najbardziej odpowiadają ich potrzebom. W tym celu konieczne było opracowanie zaawansowanych mechanizmów identyfikacji różnic w obrębie skupionej grupy użytkowników, stworzenie względnej reprezentacji modelu użytkownika i opracowanie różnych zachowania robota.

BRILLO, robot używany przez ekspertów, składa się z humanoidalnego korpusu i robotycznych ramion do przyrządzania napojów. Jego "twarz" zastępuje monitor, który pokazuje różnego rodzaju mimikę. Wyposażono go również w mikrofon, głośnik i kamerę, pozwalające zidentyfikować klienta m.in. na podstawie mowy ciała, czy wypowiadanych słów.

Robot jest zdolny do tzw. small talk'ów, czyli luźnych rozmów na bezpieczne tematy np. związanych z bieżącymi wydarzeniami. Zastosowany w nim innowacyjny system pozwala przetwarzać niewerbalne i werbalne sygnały, aby określić, w jakim nastroju jest dana osoba, jakie są jej oczekiwania i jakie napoje preferuje. Te informacje są przechowywane przez robota i wykorzystywane podczas przyszłych interakcji z powracającymi klientami.

Na razie rozwiązanie zostało przetestowane w warunkach eksperymentalnych. Uzyskane wyniki były obiecujące, dlatego eksperci chcą sprawdzić działanie systemu w rzeczywistym środowisku. Jak jednak sami zaznaczają, ich celem nie jest budowanie robotycznych barmanów, ale weryfikacja możliwości dostosowania spersonalizowanych interakcji na linii robot-człowiek do zmieniających się profili jednostek.

Wierzymy, że ten rodzaj personalizacji jest kluczem do długoterminowej akceptacji robotów w naszym życiu i pełniących różne role usługowe i pomocnicze - przekazała Tech Xplore Alessandra Rossi, która również była zaangażowana w badanie.

Więcej informacji na temat systemu pozwalającego na spersonalizowaną interakcję człowiek-robot można przeczytać w artykule "Personalized Human-Robot Interaction with a Robot Bartender", który ukazał się na łamach "UMAP '22 Adjunct: Adjunct Proceedings of the 30th ACM Conference on User Modeling, Adaptation and Personalization".

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.