Rok różnicy. Grafika robi potężne wrażenie. Samolotów na niebie jest znacznie mniej

Serwis FlightRadar na swoich profilach społecznościowych pokazał wymowną grafikę. Na obrazku widzimy, jak koronawirus wpłynął na ruch lotniczy. Różnica jest ogromna.

Rok różnicy. Grafika robi potężne wrażenie. Samolotów na niebie jest znacznie mniej 1Niebo nad nami już tak nie wygląda
Źródło zdjęć: © FlightRadar24.com
Adam Bednarek

15 kwietnia 2019 roku kontra 13 kwietnia 2020. Jeden obrazek mówi wszystko:

Chociaż samoloty dalej latają - np. są odpowiedzialne za transport narzędzi niezbędnych do walki z koronawirusem - to ruch pasażerski został niemal całkowicie wstrzymany. I widzimy to na grafice. Jeszcze rok temu w ruchu było prawie 16 tys. maszyn, natomiast w połowie kwietnia 2020 roku FlightRadar odnotował "zaledwie" niecałe 4 tys. lotów.

Nie da się ukryć, że taka sytuacja to pewna ulga dla środowiska. W końcu latanie z powodu swojego znacznego śladu węglowego jest krytykowane przez aktywistów. Ekolodzy przed pandemią zachęcali do alternatywnych form podróży. Ich apele poniekąd pomogły - liczba ludzi korzystających z lotów w Szwecji faktycznie zmalała w ubiegłym roku o 5 proc. W Niemczech w 2019 roku wszelki ruch lotniczy spadł o 0,4 proc., a krajowy ruch lotniczy o 2 proc. To jednak nic przy tym do czego "doprowadził" koronawirus.

Dlaczego latanie szkodzi?

Na poziomie indywidualnym żadna inna czynność nie pozostawia tak dużego śladu węglowego, jak latanie (...) Jednak samo CO2 to nie wszystko, jeśli chodzi o wpływ podróży lotniczych na środowisko. Dodatkowo dochodzą do tego też emisje podtlenku azotu, pary wodnej i sadzy, których efekt na klimat jest nie do końca jasny. Dla przykładu podtlenek azotu powoduje tworzenie się ozonu (a więc gazu ocieplającego lokalny klimat), który jednak ulega reakcjom niszczącym metan, inny gaz cieplarniany. Sadze i para wodna mogą natomiast prowadzić do powstania cirrusów. Trudno więc oszacować całościowy wpływ latania na klimat, ale niektórzy naukowcy z tego względu uznają, że samą emisję CO2 należałoby pomnożyć dwukrotnie, żeby dostać lepiej oszacowany wynik.

Koronawirus wstrzymał loty pasażerskie, ale z drugiej strony odnotowano większy ruch samolotami prywatnymi, którymi przeważnie przemieszczają się najbogatsi. A to jeszcze gorsza wiadomość dla środowiska, bowiem niewielkie maszyny generują według szacunków 40 razy więcej zanieczyszczeń na osobę niż duża jednostka.

Choć teoretycznie na niebie jest mniej samolotów, badania z czasem mogą wykazać, że Ziemia nie odetchnęła aż tak bardzo, jak mogłoby się wydawać.

Źródło artykułu: WP Gadżetomania

Wybrane dla Ciebie

Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek
Sen i ryzyko demencji. Są nowe odkrycia
Sen i ryzyko demencji. Są nowe odkrycia
Do 2500 r. może jej już nie być. Alarmujące prognozy dla syberyjskiej tundry
Do 2500 r. może jej już nie być. Alarmujące prognozy dla syberyjskiej tundry
Galaktyka Cygaro. Miejsce, gdzie gwiazdy rodzą się szybciej
Galaktyka Cygaro. Miejsce, gdzie gwiazdy rodzą się szybciej
Tak formują się planety. Odkrycie naukowców to potwierdza
Tak formują się planety. Odkrycie naukowców to potwierdza
Ludzie od zawsze o tym marzyli. Pojawia się jednak pewien problem
Ludzie od zawsze o tym marzyli. Pojawia się jednak pewien problem
Masz głośnych sąsiadów? Szwajcarzy znaleźli na to sposób
Masz głośnych sąsiadów? Szwajcarzy znaleźli na to sposób
Mikroplastik i zdrowie. To konsekwencje zanieczyszczenia środowiska
Mikroplastik i zdrowie. To konsekwencje zanieczyszczenia środowiska
Tajemnicza rotacja. Czy Wszechświat znajduje się w czarnej dziurze?
Tajemnicza rotacja. Czy Wszechświat znajduje się w czarnej dziurze?
Umożliwi skok technologiczny? Ten związek ma niezwykłe właściwości
Umożliwi skok technologiczny? Ten związek ma niezwykłe właściwości