Samoloty cywilne z laserami przeciwrakietowymi? FAA rozważa wniosek FedExu
FedEx zgłosił się do amerykańskiej Federalnej Agencji Lotnictwa (FAA) po zgodę na montaż laserowych systemów obrony przeciwrakietowej na samolotach transportowych. W uzasadnieniu firma zaznaczyła, że "w ostatnich latach w kilku incydentach za granicą samoloty cywilne były ostrzeliwane przez przenośne systemy obrony przeciwlotniczej".
16.01.2022 16:07
Jak donosi Reuters, Federalna Agencja Lotnictwa (FAA) rozpatruje wniosek amerykańskiego przedsiębiorstwa zajmującego się przewozem i logistyką – FedEx, który dotyczy możliwości montażu systemów obrony przeciwrakietowej na samolotach Airbus A321-200.
Samoloty cywilne z laserem
FedEx tłumaczy swoją decyzję kwestiami bezpieczeństwa. We wniosku przedłożonym Federalnej Agencji Lotnictwa firma wspomniała o kilku incydentach z cywilnymi samolotami, które zostały zaatakowane przez przenośne systemy obrony przeciwlotniczej.
Z dokumentów zgłoszonych do FAA wynika, że system obrony przeciwrakietowej FedEx kieruje energię lasera podczerwonego w kierunku nadlatującego pocisku, aby uniemożliwić mu dalsze śledzenie maszyny. Dzięki niemu cywilne maszyny mogłyby uniknąć ataków ze strony przenośnych systemów obrony powietrznej typu MANPADS (ang. Man-portable air-defence system).
MANPADS jest lekkim rakietowym pociskiem przeciwlotniczym, który stosuje się do zwalczania celów powietrznych, dostrzegalnych gołym okiem, w tym samolotów czy śmigłowców. Maszyny tego typu emitują promieniowanie z zakresu widmowego podczerwieni, a MANPADS naprowadza pociski za pomocą podczerwieni.
Wielu ekspertów uważa, że laserowe systemy obrony przeciwrakietowej są w obecnych czasach koniecznością. Od 1970 roku Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego zarejestrowała aż 42 ataki z użyciem systemów MANPADS na samoloty cywilne. Pomimo tego, że handel nimi oraz ich posiadanie są regulowane przepisami prawa krajowego i międzynarodowego, wciąż zdarzają się przypadki ich nieuzasadnionego użycia.