Santander ostrzega przed telefonami. Podał kluczowe zasady
Santander Bank Polska wydał ostrzeżenie dotyczące nowej serii oszustw telefonicznych wymierzonych w klientów. Odbierając połączenie trzeba uważać, by nie wpaść w pułapkę przygotowaną przez atakujących. Bank podał, jak można rozpoznać takie oszustwo.
Santander Bank Polska podkreślił w wydanym komunikacie, że nasilają się próby wyłudzeń przez telefon. Oszuści podszywają się pod pracowników banku i, posługując się różnymi pretekstami, chcą skłonić klientów do działań zagrażających bezpieczeństwu ich środków. Często sugerują zainstalowanie aplikacji lub przekazanie pieniędzy na inne konto.
Obserwowana ostatnio fala oszustw przyjmuje formę telefonów od rzekomych doradców banku. Przestępcy informują o fałszywych problemach technicznych, próbując nakłonić rozmówcę do podania danych albo wykonania przelewu. Bank radzi, by niezwłocznie kończyć taką rozmowę i samodzielnie skontaktować się z oficjalną infolinią banku.
Zdarza się, że oszuści wykorzystują jako pretekst niedawne utrudnienia w funkcjonowaniu bankomatów Santandera. Twierdzą, że potrzebne jest natychmiastowe działanie, jak przelanie środków na "bezpieczne konto". Te argumenty służą wywołaniu stresu i uzyskaniu od klienta danych dostępowych lub środków.
Bank przypomina, że nigdy nie prosi o login, hasło, podanie kodów BLIK czy wykonanie przelewu na obce konto. Każda prośba tego typu powinna być traktowana z najwyższą ostrożnością i niezwłocznie weryfikowana poprzez oficjalny kontakt z placówką.
Wskazano również, by aplikacje bankowe pobierać wyłącznie ze sprawdzonych źródeł, takich jak oficjalne sklepy Google Play lub App Store. Santander ostrzega, że nie należy korzystać z nieznanych linków czy kodów QR oraz trzeba zwracać uwagę na uprawnienia wymagane przez aplikacje.
Santander rekomenduje zachowanie podstawowych zasad bezpiecznego bankowania, m.in. indywidualnych limitów na transakcje oraz funkcji automatycznego powiadamiania o działaniach na koncie. Dodatkowym narzędziem jest możliwość konsultacji ze specjalistami obsługującymi klientów w zakresie cyberbezpieczeństwa.