„Sorry, taki klimat?” Nie tym razem! Pociąg laserem oczyści przed sobą tory

Co zrobić, aby pociągi jeździły zgodnie z rozkładem, a przeszkody na torach nie powodowały opóźnień? Holenderskie koleje mają nietypowy pomysł – montaż laserów. Jakie jest ich zadanie?

„Sorry, taki klimat?” Nie tym razem! Pociąg laserem oczyści przed sobą tory
Źródło zdjęć: © Fot. Popsci.com
Łukasz Michalik

Co opóźnia pociągi?

Popularny mit głosi, że według kursowania przedwojennych pociągów można było regulować zegarki. Jest w nim wiele prawdy, a porównanie dawnej i obecnej opinii na temat kolei wypadnie zapewne zdecydowanie na korzyść zamierzchłych czasów. Co zrobić, aby pociągi kursowały zgodnie z rozkładem?

Problemowi postanowili przyjrzeć się Holendrzy, którzy przeanalizowali, co wpływa na płynność jazdy i punktualność pociągów. Wyniki ich badań są zaskakujące – jednym z ważnych czynników są… liście. Zwyczajne, drobne liście, które spadając z drzew trafiają również na tory.

Na czym polega sprawiany przez nie problem? Okazuje się, że jest nim nie tyle samo przejechanie przez liści, ale fakt, że gdy liść dostanie się między koło i szynę, zmniejsza tarcie, powodując, że koła pociągu zaczynają się ślizgać. W rezultacie podczas ruszania pociąg niepotrzebnie traci czas.

Obraz

Holenderskie władze postanowiły działać i wyeliminować przynajmniej jedną z przyczyn, czyli liście. Podejmowano już próby usuwania ich m.in. za pomocą wody alb piasku, jednak okazało się to niepraktyczne. Nie dość, że powodowało szybsze zużycie torów, to powodowało kłopoty logistyczne, bo „amunicję” trzeba było przecież uzupełniać.

Laser dobry na wszystko!

Rozwiązaniem mają być opracowane przez firmę Strukton Rail i Delft University of Technology lasery, które po umieszczeniu na lokomotywie nad kołami będą ostrzeliwały leżące na torach liście, generując w ciągu minuty 25 tys. impulsów o długości fali 1064 nm. Została ona dobrana tak, aby impuls był absorbowany przez liście i inną materię organiczną, ale odbijany przez szyny.

DM-90 - laser oczyszczający tory trafi najpierw do pociągów tego typu
DM-90 - laser oczyszczający tory trafi najpierw do pociągów tego typu

Trafiony laserem liść zostanie błyskawicznie podgrzany do około 5 tys. stopni Celsjusza co w praktyce sprowadza się do tego, że w mgnieniu oka wyparuje, a pociąg będzie stale jechał po czystych szynach.

Trwające właśnie testy dowodzą, że rozwiązanie to może okazać się skuteczne – laser działa zgodnie z założeniami, a jedynym ograniczeniem są tu wibracje, wzrastające wraz z prędkością. Z ich powodu laser może być stosowany jedynie poniżej prędkości 80 km/h. Pierwszym typem pociągu, w którym laser zostanie wykorzystany do oczyszczania torów, będzie widoczny na powyższym zdjęciu DM-90.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (13)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.