Supernowoczesny Ocelot dla komandosów
Amerykańska Force Protection pokazała na DSEi 2011 najnowsze wcielenie swojego lekkiego pojazdu minoodpornego Ocelot. Pozbawiony wad Humvee, nie znalazł uznania w USA. Ale kupiło go brytyjskie MoD, aby zastąpić Land Rovery.
16.09.2011 12:14
Amerykańska Force Protection pokazała na DSEi 2011 najnowsze wcielenie swojego lekkiego pojazdu minoodpornego Ocelot. Pozbawiony wad Humvee, nie znalazł uznania w USA. Ale kupiło go brytyjskie MoD, aby zastąpić Land Rovery.
Zobacz także
Najnowszy model Ocelota to tzw. Weapons Variant (wariant uzbrojony). Zamknięte nadwozie wersji patrolowej zmieniono na otwarte od góry. Daje ono swobodne pole obserwacji i ostrzału z lekkiej broni (km-y, granatniki) we wszystkich kierunkach. Istotna zaleta dla komandosów, którzy zamiast patrolowania prowadzą działania zwiadowcze i rajdowe.
Nowy Ocelot ma większość cech wariantu patrolowego. Kompozytowe nadwozie wzmocnione pancerzem ceramicznym ma w dolnej części kształt V, co rozprasza falę uderzeniową wybuchu na boki.
Dokładna odporność Ocelota jest tajna. Wariant brytyjski (zwany Foxhound) chroni co najmniej przed amunicją ppanc. zapalającą (API) kal. 7,62x39 mm (pociski z kbk AK) z 30 m i wybuchem miny ppanc. zawierającej 6 kg trotylu. Nieźle, jak na 7,5-tonowy pojazd o prędkości maks. 110km/godz.
Ocelot to pojazd modułowy. Jedno uniwersalne podwozie, 3 wymienne nadwozia. Zmiana jednego na drugie to tylko 2 godz. w warunkach polowych! Podwozie (zwane skateboard) to zarazem centralna część deflektora wybuchu. Osłania układ przeniesienia napędu i zbiornik paliwa.
Ocelota cechuje prostota konstrukcji, łatwość dostępu do wszystkich podzespołów i naprawy w warunkach polowych. Nadwozie mocowane na 4 zawiasach (tulejach) jest odchylane.
Silnik (turbodiesel Steyera, 3,2 l, 268 KM) w postaci monobloku (tzw. power-pack, wymiana na nowy trwa 6 godz) jest odizolowany od przedziału załogowego. Osłania go lekka maska.
Wspomniany skateboard to nisko położony środek ciężkości. Zapewnia to świetną stabilność podczas jazdy w terenie, nawet gdy podróż odbywa się z prędkością maksymalną.