Supernowoczesny Ocelot dla komandosów

Amerykańska Force Protection pokazała na DSEi 2011 najnowsze wcielenie swojego lekkiego pojazdu minoodpornego Ocelot. Pozbawiony wad Humvee, nie znalazł uznania w USA. Ale kupiło go brytyjskie MoD, aby zastąpić Land Rovery.

fot. Force Protection
fot. Force Protection
Adam Maciejewski

16.09.2011 12:14

Amerykańska Force Protection pokazała na DSEi 2011 najnowsze wcielenie swojego lekkiego pojazdu minoodpornego Ocelot. Pozbawiony wad Humvee, nie znalazł uznania w USA. Ale kupiło go brytyjskie MoD, aby zastąpić Land Rovery.

fot. Defense Update
fot. Defense Update

Najnowszy model Ocelota to tzw. Weapons Variant (wariant uzbrojony). Zamknięte nadwozie wersji patrolowej zmieniono na otwarte od góry. Daje ono swobodne pole obserwacji i ostrzału z lekkiej broni (km-y, granatniki) we wszystkich kierunkach. Istotna zaleta dla komandosów, którzy zamiast patrolowania prowadzą działania zwiadowcze i rajdowe.

fot. Think Defence
fot. Think Defence

Nowy Ocelot ma większość cech wariantu patrolowego. Kompozytowe nadwozie wzmocnione pancerzem ceramicznym ma w dolnej części kształt V, co rozprasza falę uderzeniową wybuchu na boki.

fot. Force Protection Europe
fot. Force Protection Europe

Dokładna odporność Ocelota jest tajna. Wariant brytyjski (zwany Foxhound) chroni co najmniej przed amunicją ppanc. zapalającą (API) kal. 7,62x39 mm (pociski z kbk AK) z 30 m i wybuchem miny ppanc. zawierającej 6 kg trotylu. Nieźle, jak na 7,5-tonowy pojazd o prędkości maks. 110km/godz.

fot. Force Protection
fot. Force Protection

Ocelot to pojazd modułowy. Jedno uniwersalne podwozie, 3 wymienne nadwozia. Zmiana jednego na drugie to tylko 2 godz. w warunkach polowych! Podwozie (zwane skateboard) to zarazem centralna część deflektora wybuchu. Osłania układ przeniesienia napędu i zbiornik paliwa.

fot. Force Protection
fot. Force Protection

Ocelota cechuje prostota konstrukcji, łatwość dostępu do wszystkich podzespołów i naprawy w warunkach polowych. Nadwozie mocowane na 4 zawiasach (tulejach) jest odchylane.

fot. Force Protection
fot. Force Protection

Silnik (turbodiesel Steyera, 3,2 l, 268 KM) w postaci monobloku (tzw. power-pack, wymiana na nowy trwa 6 godz) jest odizolowany od przedziału załogowego. Osłania go lekka maska.

Obraz
© [źródło](http://gadzetomania.pl/2011/09/16/supernowoczesnyocelotdlakomandosow/wheelsinmotionfornewprotectedpatrolvehicle)

Wspomniany skateboard to nisko położony środek ciężkości. Zapewnia to świetną stabilność podczas jazdy w terenie, nawet gdy podróż odbywa się z prędkością maksymalną.

Force Protection Ocelot

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.