Systemy już działają. Nie umknie im żaden przejazd na czerwonym świetle

Nie tylko fotoradary. Na polskich drogach coraz powszechniejsze stają się specjalne systemy, które sprawdzają, czy kierowca nie przejechał na czerwonym świetle. Oto jak działa taki system.

System monitoruje przejazd na czerwonym świetleSystem monitoruje przejazd na czerwonym świetle
Źródło zdjęć: © Unsplash
oprac.  SBA

Na polskich drogach coraz częściej można spotkać nie tylko klasyczne fotoradary, ale również bardziej zaawansowane urządzenia do monitorowania wykroczeń, takie jak systemy monitoringu przejazdu na czerwonym świetle. Te innowacyjne rozwiązania pomagają egzekwować przepisy i mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach oraz zmniejszenie liczby wypadków.

Nadzór nad przejazdem na czerwonym świetle – jak działają systemy monitorujące?

Systemy te składają się z kamer i czujników umieszczonych nad drogą, które rejestrują, kiedy światło zmienia się na czerwone, a następnie identyfikują pojazd na linii zatrzymania. W momencie wykrycia przejazdu na czerwonym świetle, kamera podglądowa śledzi pojazd, rejestrując zdarzenie w postaci zdjęcia lub nagrania. Dane te są następnie przesyłane do odpowiednich służb, które na podstawie zebranych dowodów wystawiają mandat właścicielowi pojazdu.

Technologia ta nie tylko identyfikuje wykroczenia, ale również działa prewencyjnie, zniechęcając kierowców do łamania przepisów. Monitoring przejazdu na czerwonym świetle można spotkać na skrzyżowaniach oraz przejazdach kolejowych. Na pierwszy rzut oka, kierowcy mogą nie zauważyć niczego niepokojącego, jednak zawsze warto przestrzegać przepisów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Test piekarnika Amica Piekarnik do zabudowy ED975398BA+ X-TYPE STEAM P Amica

Sieć kamer na skrzyżowaniach i przejazdach kolejowych

Cała sieć monitorująca składa się z kilkuset kamer o wysokiej rozdzielczości, które są połączone z Centralnym Systemem Przetwarzania. Te nowoczesne urządzenia są rozmieszczone na skrzyżowaniach i przejazdach kolejowych, gdzie prowadzenie nadzoru nad przestrzeganiem sygnalizacji świetlnej jest szczególnie istotne.

System występuje głównie na skrzyżowaniach, ale spotkać go można na przejazdach kolejowo-drogowych
System występuje głównie na skrzyżowaniach, ale spotkać go można na przejazdach kolejowo-drogowych © Licencjodawca

CANARD – nadzór nad ruchem drogowym

Jak informuje Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD), obecnie w ramach centralnego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym monitorowane są 4 przejazdy kolejowo-drogowe oraz 46 skrzyżowań na terenie całej Polski. Dzięki wdrożeniu tych systemów, możliwe jest skuteczniejsze egzekwowanie przepisów i tym samym zwiększenie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu.

Wybrane dla Ciebie

Czy to koniec życia na Ziemi? Taka może być przyszłość naszej planety
Czy to koniec życia na Ziemi? Taka może być przyszłość naszej planety
Sztuczna inteligencja przywraca dinozaury. Są jak żywe
Sztuczna inteligencja przywraca dinozaury. Są jak żywe
Rekordowa odległość. Sonda Psyche przekazała sygnał z odległości 350 mln km
Rekordowa odległość. Sonda Psyche przekazała sygnał z odległości 350 mln km
Napęd plazmowy. Nowa broń w walce z kosmicznymi śmieciami
Napęd plazmowy. Nowa broń w walce z kosmicznymi śmieciami
To przez działalność człowieka. Rekiny wielorybie są zagrożone
To przez działalność człowieka. Rekiny wielorybie są zagrożone
NGC 2775. Galaktyka, która wymyka się klasyfikacji
NGC 2775. Galaktyka, która wymyka się klasyfikacji
Powstają na Syberii. Naukowcy wskazują na gaz ziemny
Powstają na Syberii. Naukowcy wskazują na gaz ziemny
Ten fotosynentyczny mikroorganizm jest zagrożony. Naukowcy alarmują
Ten fotosynentyczny mikroorganizm jest zagrożony. Naukowcy alarmują
Nowy model AI przewiduje choroby z wyprzedzeniem 10 lat
Nowy model AI przewiduje choroby z wyprzedzeniem 10 lat
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek