Systemy już działają. Nie umknie im żaden przejazd na czerwonym świetle

System monitoruje przejazd na czerwonym świetle
System monitoruje przejazd na czerwonym świetle
Źródło zdjęć: © Unsplash
oprac. SBA

30.07.2024 17:19

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Nie tylko fotoradary. Na polskich drogach coraz powszechniejsze stają się specjalne systemy, które sprawdzają, czy kierowca nie przejechał na czerwonym świetle. Oto jak działa taki system.

Na polskich drogach coraz częściej można spotkać nie tylko klasyczne fotoradary, ale również bardziej zaawansowane urządzenia do monitorowania wykroczeń, takie jak systemy monitoringu przejazdu na czerwonym świetle. Te innowacyjne rozwiązania pomagają egzekwować przepisy i mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach oraz zmniejszenie liczby wypadków.

Nadzór nad przejazdem na czerwonym świetle – jak działają systemy monitorujące?

Systemy te składają się z kamer i czujników umieszczonych nad drogą, które rejestrują, kiedy światło zmienia się na czerwone, a następnie identyfikują pojazd na linii zatrzymania. W momencie wykrycia przejazdu na czerwonym świetle, kamera podglądowa śledzi pojazd, rejestrując zdarzenie w postaci zdjęcia lub nagrania. Dane te są następnie przesyłane do odpowiednich służb, które na podstawie zebranych dowodów wystawiają mandat właścicielowi pojazdu.

Technologia ta nie tylko identyfikuje wykroczenia, ale również działa prewencyjnie, zniechęcając kierowców do łamania przepisów. Monitoring przejazdu na czerwonym świetle można spotkać na skrzyżowaniach oraz przejazdach kolejowych. Na pierwszy rzut oka, kierowcy mogą nie zauważyć niczego niepokojącego, jednak zawsze warto przestrzegać przepisów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Sieć kamer na skrzyżowaniach i przejazdach kolejowych

Cała sieć monitorująca składa się z kilkuset kamer o wysokiej rozdzielczości, które są połączone z Centralnym Systemem Przetwarzania. Te nowoczesne urządzenia są rozmieszczone na skrzyżowaniach i przejazdach kolejowych, gdzie prowadzenie nadzoru nad przestrzeganiem sygnalizacji świetlnej jest szczególnie istotne.

System występuje głównie na skrzyżowaniach, ale spotkać go można na przejazdach kolejowo-drogowych
System występuje głównie na skrzyżowaniach, ale spotkać go można na przejazdach kolejowo-drogowych© Licencjodawca

CANARD – nadzór nad ruchem drogowym

Jak informuje Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD), obecnie w ramach centralnego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym monitorowane są 4 przejazdy kolejowo-drogowe oraz 46 skrzyżowań na terenie całej Polski. Dzięki wdrożeniu tych systemów, możliwe jest skuteczniejsze egzekwowanie przepisów i tym samym zwiększenie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (3)
Zobacz także