Szukasz inspiracji? Sahil Lavingia zarobił pierwsze 100 tys. dolarów, gdy miał 15 lat
Sahil Lavingia jest przykładem, w jaki sposób dzięki pomysłowości i ciężkiej pracy można osiągnąć niezależność finansową. Udało mu się to w wieku, w którym mógł wprawdzie kupić dobre auto, ale od zdobycia prawa jazdy dzieliły go jeszcze długie lata. Jak to osiągnął?
Sahil Lavingia jest przykładem, w jaki sposób dzięki pomysłowości i ciężkiej pracy można osiągnąć niezależność finansową. Udało mu się to w wieku, w którym mógł wprawdzie kupić dobre auto, ale od zdobycia prawa jazdy dzieliły go jeszcze długie lata. Jak to osiągnął?
Sahil Lavingia ma 19 lat. Był jednym z pierwszych pracowników serwisu Pinterest, a obecnie prowadzi własną platformę e-commerce Gumroad. Jak sam wspomina, zarabia na siebie już od dłuższego czasu. Choć rodzice nie dali mu ani grosza, jako piętnastolatek zgromadził całkiem sporą kwotę 100 tys. dolarów. W jaki sposób ją zdobył?
Jak opowiada w jednym z wywiadów, jego przygoda z branżą IT i zarabianiem dużych pieniędzy zaczęła się, gdy szkoła, w której się uczył, podarowała wszystkim uczniom za darmo licencje Photoshopa. Sahil zaczął uczyć się obsługi tej aplikacji, gdy uświadomił sobie, że nagle zyskał dostęp do oprogramowania o dużej wartości.
Dzięki darmowym tutorialom znalezionym w Sieci nauczył się podstaw obsługi i zaczął projektować strony internetowe, jednak jako czternastolatek poczuł się zmęczony taką pracą i postanowił spróbować czegoś innego.
Zajął się tworzeniem prostych aplikacji, jak np. lista zadań do wykonania czy narzędzie do publikowania na Twitterze statusów z Facebooka. Co istotne sam nie był programistą – opracowywał pomysł, a następnie szukał kogoś z odpowiednią wiedzą, aby za kilkadziesiąt dolarów napisał aplikację - pomysły w postaci działających stron internetowych były potem sprzedawane w serwisie Flippa.
Skala tej działalności była na tyle duża, że jako piętnastolatek mógł się pochwalić sześciocyfrowym saldem konta. Konieczność zlecania zadań frustrowała Sahila na tyle, że samodzielnie opanował HTML, CSS i PHP, a następnie tworzenie aplikacji dla iOS.
Z propozycją pracy zwrócił się do niego Pinterest, który dopiero startował i, jak wspomina Sahil, liczył około 5 tys. użytkowników (w artykule Michała znajdziecie więcej informacji o tym, jak działa Pinterest). Sahil odpowiadał za layout serwisu, jednak, jak sam stwierdził, nie był do końca przekonany, czy Pinterest jest tym, co chciałby robić w życiu. Wpadł wówczas na pomysł opracowania niezwykle prostej platformy sprzedażowej.
Wszystkie prace przy Gumroad wykonał samodzielnie (serwis jest już częściowo przetłumaczony na polski!), dbając o to, by koszty były jak najniższe. Pomysł działania Gumroad polegał na tym, by umożliwić internautom łatwe sprzedawanie tego, co sami potrafią zrobić – chodzi nie tylko o fizyczne przedmioty, jak np. koszulki, ale też np. o ikony sprzedawane za jednego dolara.
Wystarczy przesłać znajomym lub potencjalnym zainteresowanym link prowadzący do produktu. Cała transakcja sprowadza się do dwóch kliknięć. Jak to działa w praktyce? Demo Gumroad znajdziecie na tej stronie.
Gumroad działa dopiero od kilku tygodni i poza Sahilem zatrudnia jeszcze dwóch pracowników. Na mówienie o sukcesie jest jeszcze za wcześnie, jednak serwis wzbudził zainteresowanie inwestorów. Sahil, mimo młodego wieku, nie miał żadnego problemu z przekonaniem ich, by zainwestowali w serwis ponad milion dolarów. Inne projekty Sahila można zobaczyć na jego stronie WWW.