Tego jeszcze nie było! Polska domena sprzedana za ponad milion złotych

Tego jeszcze nie było! Polska domena sprzedana za ponad milion złotych

A Ty ile byś wydał na domenę? (Fot. Flickr/Jeff Belmonte/Lic. CC by)
A Ty ile byś wydał na domenę? (Fot. Flickr/Jeff Belmonte/Lic. CC by)
Michał Michał Wilmowski
30.09.2011 12:08

Za nieprawdopodobną kwotę 315 tys. dolarów, czyli nieco ponad milion złotych, właśnie sprzedano polską domenę. To absolutny rekord w naszym kraju.

Za nieprawdopodobną kwotę 315 tys. dolarów, czyli nieco ponad milion złotych, właśnie sprzedano polską domenę. To absolutny rekord w naszym kraju.

Najdroższe adresy WWW na świecie potrafią kosztować miliony dolarów. W Polsce takich transakcji na razie nie było. Do czasu.

Jak dowiedział się Antyweb, na giełdzie AfterMarket.pl właśnie sprzedano najdroższą polską domenę. Ta domena to co.pl. Nabywca, Michau Entreprises Limited, wydał 315.000 dol., czyli około 1 008 000 zł. Wcześniej najdroższą domeną były opony.pl (960 tys. zł).

Po co komu co.pl? Wystarczy spojrzeć na liczbę adresów z rozszerzeniem co.uk, żeby zrozumieć. AfterMarket pisze w informacji dla prasy:

Na czym polega wartość tej kosztownej dwuliterówki? Przede wszystkim jej zarejestrowane subdomeny tworzą adresy internetowe, które wkrótce stosowane będą jako alternatywne do swoich odpowiedników zakończonych na com.pl. (…) Można spodziewać się, że wkrótce polscy przedsiębiorcy często wybierać będą końcówkę co.pl dla nazw swoich projektów.

Czy rzeczywiście? Cóż, faktem jest, że w polskim Internecie robi się coraz ciaśniej. Dobrych domen pl na rynku pierwotnym już się raczej nie kupi, a klienci skarżą się, że nawet ich nieco mniej oczywiste pomysły bywają podkradane przez rejestratorów. Domeny com.pl też bywają już dość drogie.

Rozszerzenie co.pl może pomóc tym, którzy nie mogą (bądź nie chcą) sobie pozwolić na dobrą, droższą domenę. Największy w Polsce spec od domen Daniel Dryzek tłumaczy na łamach serwisu Antyweb:

Domeny w co.pl można już rejestrować, a ich koszt wynosi 20 PLN. Wygląda więc na to, że po sprzedaży 50 tysięcy tych domen, koszt zakupu domeny co.pl się zwróci. A w kolejnych latach właściciel co.pl będzie zarabiał na nowych rejestrach i przedłużeniach z poprzednich lat.

Czy będzie to żyła złota? Trudno powiedzieć. W Polsce wciąż wszyscy chcą mieć po prostu pl. Jak słusznie zauważa Dryzek, przedsiębiorcy wolą raczej wymyślać dziwne nazwy, byle mieć domenę pl za 10 zł, niż płacić bajońskie sumy za prostszą nazwę czy kupować adres z innym rozszerzeniem.

Zgadzam się z tym w całej rozciągłości, bo sam parę miesięcy temu spędziłem tydzień na wymyślaniu nazwy, byle tylko kupić tanią domenę z końcówką pl. Przesiedziałem sporo czasu z nosem w słowniku, ale wyszło całkiem fajnie. A poza tym miałem satysfakcję, że nie musiałem płacić żadnemu spryciarzowi kilku tysięcy za niewiele lepszy adres.

I myślę, że wiele osób wciąż zdecydowanie woli pl czy com.pl od bardziej egzotycznych rozszerzeń. Wielką popularnością wciąż się nie cieszą biz.pl, org.pl czy eu. Stąd też nie sądzę, żeby w najbliższych latach Polacy mieli zacząć się interesować się co.pl. Ale już za 10 lat... kto wie?

Źródło: Antyweb

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)