Co z tą telewizją - ostatnie podrygi, czy feniks z popiołów?

Telewizor odchodzi do lamusa? Zależy gdzie i kiedy. Przyjrzyjmy się, co świat robi z telewizorem i dlaczego.

Co z tą telewizją - ostatnie podrygi, czy feniks z popiołów?
Mariusz Kamiński

04.05.2011 12:40

Telewizor odchodzi do lamusa? Zależy gdzie i kiedy. Przyjrzyjmy się, co świat robi z telewizorem i dlaczego.

Przez wiele lat telewizor traktowany był jak członek rodziny lub mebel, bez którego nie można normalnie funkcjonować. I choć wciąż zajmuje honorowe miejsce w naszych domach, to gdzieniegdzie pojawiają się pierwsze pęknięcia na tym sielskim obrazie.

Amerykanie coraz mniej amerykańscy?

Na początek przyjrzyjmy się Stanom Zjednoczonym, czyli jednemu z najbardziej technologicznie i społecznie rozwiniętych krajów. Wielu z nas słyszało bądź czytało, że popołudnie przed telewizorem to jeden z głównych elementów słynnego amerykańskiego stylu życia. W ostatnim roku uległo to jednak pewnej drobnej zmianie. Okazuje się, że telewizorów w USA ubywa!

Ponad rok temu The Nielsen Company opublikowała badania, według których w 98,9% amerykańskich domostw był telewizor. Wczoraj dowiedzieliśmy się, że ta liczba spadła do 96,7%. Na pierwszy rzut oka nie jest to wartość, którą należy się przejmować, ale za tymi 2,2% może kryć się poważne zjawisko.

Niezwykle rzadko zdarza się, aby rodzina lub osoba, która pozbywa się telewizora, nie kupiła nowego lub używanego i sprawnego modelu. Pierwszym powodem tego zjawiska jest ubożenie społeczeństwa. Coraz gorsza sytuacja na rynku pracy i coraz wyższe podatki sprawiają, że społeczeństwo rezygnuje z podstawowych form rozrywek. Ale osoby majętne także rezygnują z telewizji jako takiej. Mając stałe łącze internetowe i większą świadomość własnych potrzeb, rezygnują z "tyranii programu TV" i oglądają w Internecie to, co chcą.

Grunt rodzimy

Europa i Polska to wciąż królestwo konsumenta. Kryzysy czy zapędy miejscowych fiskusów rzadko kiedy miały poważniejszy wpływ na nasze listy zakupowe. W roku 2008 sprzedaż telewizorów była wyceniania na 4 mld zł. Kolejne trzy lata to stabilizacja na poziomie 4,5/4,4 mld zł. Jak widać, na zakupy mamy ochotę cały czas.

Jest jednak pewna ciekawa rzecz. Otóż wspomniana grupa konsumencka nie jest aż tak duża. Prawie połowa Polaków wciąż posiada w domu starą "bańkę" i nie przymierza się do rychłej zmiany na coś płaskiego. Rok 2012 może przynieść poważne ożywienie ze względu na turniej EURO i zachęcić właścicieli ciężkich kineskopów do kupna plazmy lub LCD, być może nawet z technologią 3D. Producenci mogą spoglądać na nasz rynek z nadzieją na spore zyski. Lubimy kupować i szybko się to nie zmieni.

Co do Internetu i treści wideo, to wciąż jest nam ciężko przełamać konserwatyzm i zasiąść przed laptopem w celu obejrzenia wiadomości. Ciekawym efektem upolitycznienia telewizji publicznej i prywatnej jest świadoma rezygnacja z posiadania telewizora i przerzucenie się na media papierowe i Internet. Zjawisko zdrowe, choć wciąż marginalne.

Taki obraz z ekranie telewizora nie prędko zagości na stałe.
Taki obraz z ekranie telewizora nie prędko zagości na stałe.
Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.