Telewizor cię szpieguje. Wie o tobie więcej, niż myślisz
Oglądanie telewizji wydaje się nieszkodliwą rozrywką. Jednak w miarę jak telewizory stają się "inteligentne", zyskują możliwość oglądania swojego właściciela. Smart TV gromadzą dane, które później są sprzedawane reklamodawcom i brokerom danych.
30.01.2022 | aktual.: 21.02.2024 13:04
"Telewizor nie jest już tylko urządzeniem do wyświetlania treści – stał się dwustronnym lustrem pozwalającym na obserwację użytkownika w czasie rzeczywistym przez sieć reklamodawców i brokerów danych" – mówi w rozmowie z The Guardian Rowenna Fielding, dyrektor firmy konsultingowej zajmującej się ochroną danych Miss IG Geek.
"Celem tego jest zebranie jak największej ilości informacji o twoim zachowaniu, zainteresowaniach, preferencjach i danych demograficznych, aby można było je spieniężyć, głównie poprzez ukierunkowane reklamy" – wyjaśnia ekspertka.
Teraz to TV ogląda ciebie
Teoretycznie większość inteligentnych telewizorów jest w stanie zbierać dane audio, wideo oraz te dotyczące użytkowania telewizora. Aktywacja głosowa to jedna z funkcji, która może gromadzić największe ilości danych. Mikrofony i oprogramowanie podczas nasłuchiwania poleceń, mogą rejestrować rozmowy i inne dźwięki w swoim zasięgu. Nagrania te mogą być przesyłane do analizy stronom trzecim.
Dane zebrane za pośrednictwem Smart TV stają się jeszcze bardziej wartościowe, gdy jest on połączony z innymi inteligentnymi urządzeniami, takimi jak smartfony czy laptopy. "Pozwala to na szczegółowe profilowanie poszczególnych osób: do danych z telewizora można dodać historię geolokalizacji, aktywność przeglądania stron internetowych i informacje z mediów społecznościowych" – wskazuje Fielding.
Aplikacje szpiegujące w Smart TV
Do tego dochodzą jeszcze pliki cookie i trackery. Aplikacje i przeglądarki w inteligentnych telewizorach podobnie jak strony internetowe korzystają z technologii śledzenia ciesteczek i pikseli w celu profilowania użytkownika. "Większość aplikacji zainstalowanych na Smart TV będzie donosić do dużej sieci reklamodawców i brokerów danych" – ostrzega ekspertka.
Jedną z najbardziej przerażających funkcji, na którą należy zwrócić uwagę, jest automatyczne rozpoznawanie treści (ACR). Funkcja ta – często włączona domyślnie – wykorzystuje techniki analityczne do identyfikacji obrazu i dźwięku w telewizorze, porównując je z dużą bazą danych, aby określić, co jest odtwarzane. Dane dotyczące oglądania i nawyków są później udostępniane producentom i ostatecznie sprzedawane reklamodawcom w celu kierowania reklam do użytkownika.
Zabezpiecz się przed szpiegowaniem
Inteligentne telewizory tak długo, jak są podłączone do Internetu, będą gromadzić dane i nie da się temu całkowicie zapobiec. Istnieją jednak pewne podstawowe środki, które można podjąć, aby chronić się przed szpiegowaniem przez Smart TV.
Wyłączenie ACR w ustawieniach, ograniczenie personalizacji, zrezygnowanie ze wszystkich funkcji reklamowych oraz zakrycie lub wyłączenie kamery i mikrofonu z pewnością będzie pomocne. Trzeba jednak liczyć się z tym, że wtedy urządzenie straci nieco na funkcjonalności.