Thames Hub - projekt największego centrum transportowego na świecie
Londyńskie biuro projektowe Foster+Partners przedstawiło ciekawą propozycję zrewolucjonizowania systemu transportowego Wielkiej Brytanii. Realizacja śmiałej koncepcji została wyceniona na 50 mld funtów (ok. 250 mld złotych - tylko 20 mniej od założonych w budżecie na 2011 rok dochodów Polski). Jakie zmiany mogą być warte takiej ceny?
04.11.2011 | aktual.: 11.03.2022 09:53
Londyńskie biuro projektowe Foster+Partners przedstawiło ciekawą propozycję zrewolucjonizowania systemu transportowego Wielkiej Brytanii. Realizacja śmiałej koncepcji została wyceniona na 50 mld funtów (ok. 250 mld złotych - tylko 20 mniej od założonych w budżecie na 2011 rok dochodów Polski). Jakie zmiany mogą być warte takiej ceny?
Kluczowym elementem projektu o nazwie Thames Hub jest przebudowa półwyspu Hoo leżącego u ujścia Tamizy. Miejsce, znane do tej pory z protestów angielskich robotników przeciwko pracującym lepiej i taniej Polakom, ma stać się centrum systemu transportowego Wielkiej Brytanii.
Projekt stanowi zarazem odpowiedź na kilka problemów: potrzebę budowy następcy dla Thames Barrier – zapory chroniącej Londyn przed powodziami oraz udrożnienie transportu kolejowego w okolicach Londynu, rzutującego na ruch pociągów w całej sieci. Jego celem jest również stworzenie alternatywy dla pracującego na granicy wydolności lotniska Heathrow i usprawnienie transportu pomiędzy wybrzeżem a centrum kraju.
Zobacz także
Themes Hub połączy gigantyczne lotnisko, dworzec kolejowy i port morski. Projekt przewiduje ponadto budowę systemu elektrowni pływowych. Zdaniem twórców jest to odpowiedź na problemy transportowe i energetyczne Wielkiej Brytanii.
Rewolucja ma dotyczyć nie tylko rozmachu inwestycji, ale również jej znaczenia. Nowe centrum transportowe, łącząc w jednym miejscu różne gałęzie komunikacji, usprawniłoby angielską logistykę. Zadania części krążących po kraju ciężarówek przejęłyby pociągi, które zyskałyby możliwość omijania Londynu.
Twórcy projektu podkreślają, że mimo jego skali inwestycja nie wymagałaby angażowania publicznych pieniędzy, a zyski generowane przez Thames Hub oceniają na 150 mld funtów.
Choć trudno oczekiwać, by projekt doczekał się realizacji, biuro projektowe Foster+Partners twierdzi, że jego celem jest wywołanie na Wyspach debaty o przestrzeni publicznej i brytyjskim transporcie. Trzeba przyznać, że robią to z rozmachem.
Źródło: Dvice • Sfora • London Loves Business