Ucierpiały oczy i uszy Putina. Białoruscy partyzanci zniszczyli latający radar

Białoruscy partyzanci z grupy "Pieramoha" (Victory) mieli przeprowadzić skuteczny atak na rosyjski samolot wczesnego ostrzegania A-50 Berijew na lotniku Moczuliszczach pod Mińskiem. Wyjaśniamy osiągi rosyjskiego AWACS-a.

Berijew A-50 - rosyjski samolot wczesnego ostrzeganiaBerijew A-50 - rosyjski samolot wczesnego ostrzegania
Źródło zdjęć: © Getty Images | 2020 Host Photo Agency
Przemysław Juraszek

Jest to bardzo bolesna strata dla Rosjan, ponieważ w służbie wedle raportu The Military Balance 2021 Rosja miała na stanie zaledwie dziewięć sztuk, z czego cztery zostały zmodernizowane do standardu A-50U. Są to wyspecjalizowane maszyny, bez których Rosja będzie miała bardzo ograniczone możliwości nadzorowania przestrzeni powietrznej.

Czym jest A-50 Berijew i dlaczego jest krytyczną dla Rosji maszyną

Rosjanie w latach 70. XX wieku zapragnęli posiadać maszynę typu AWACS, a za bazę wykorzystano samolot Ił-76M, na którego grzbiecie zamontowano radar Szmiel o zasięgu wykrywania do 350 km dla dużych samolotów typu maszyn transportowych bądź 230 km dla myśliwców. Efekt prac radzieckich inżynierów został wprowadzony do służby w 1989 roku, a zmodernizowane warianty A-50U były dostarczane od 2011 roku.

Modernizacja obejmowała głównie zastąpienie analogowych przetworników sygnału cyfrowymi, montaż ekranów LCD na stanowiskach operatorów, nowy system walki elektronicznej, lepszy system łączności i przesyłu danych oraz poprawioną nawigację dla pilotów. Bonusem cyfryzacji było też wygospodarowanie więcej miejsca do odpoczynku dla 15-osobowej załogi.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

F-22 Raptor supernowoczesne myśliwce USA w Polsce

Powodem montowania radarów na samolotach jest istnienie tzw. horyzontu radiolokacyjnego ograniczającego efektywny zasięg dla nisko lecących celów do około 40-50 km niezależnie od systemu. Przykładowo zarówno system NASAMS jak i SAMP/T wykryją nisko lecący cel w tym samym czasie, mimo iż ten drugi jest stanie wykryć go na dystansie nawet ponad 300 km, jeśli jest on na wysokim pułapie.

Jedynym rozwiązaniem jest umieszczenie radaru wyżej np. w powietrzu, co sprawia, że taktyka unikania wykrycia poprzez lot na niskim pułapie z wykorzystaniem rzeźby terenu traci sens. Rosjanie mają w tym zakresie bardzo ograniczone możliwości w porównaniu do NATO dysponującego znacznie większą flotą samolotów AWACS bądź JSTARS. Z tego względu każda strata A-50 Berijew jest niezwykle bolesna dla Rosjan i ułatwia pacę ukraińskiemu lotnictwu.

Wybrane dla Ciebie

Czy to koniec życia na Ziemi? Taka może być przyszłość naszej planety
Czy to koniec życia na Ziemi? Taka może być przyszłość naszej planety
Sztuczna inteligencja przywraca dinozaury. Są jak żywe
Sztuczna inteligencja przywraca dinozaury. Są jak żywe
Rekordowa odległość. Sonda Psyche przekazała sygnał z odległości 350 mln km
Rekordowa odległość. Sonda Psyche przekazała sygnał z odległości 350 mln km
Napęd plazmowy. Nowa broń w walce z kosmicznymi śmieciami
Napęd plazmowy. Nowa broń w walce z kosmicznymi śmieciami
To przez działalność człowieka. Rekiny wielorybie są zagrożone
To przez działalność człowieka. Rekiny wielorybie są zagrożone
NGC 2775. Galaktyka, która wymyka się klasyfikacji
NGC 2775. Galaktyka, która wymyka się klasyfikacji
Powstają na Syberii. Naukowcy wskazują na gaz ziemny
Powstają na Syberii. Naukowcy wskazują na gaz ziemny
Ten fotosynentyczny mikroorganizm jest zagrożony. Naukowcy alarmują
Ten fotosynentyczny mikroorganizm jest zagrożony. Naukowcy alarmują
Nowy model AI przewiduje choroby z wyprzedzeniem 10 lat
Nowy model AI przewiduje choroby z wyprzedzeniem 10 lat
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek