Uderzające podobieństwo. Czy nowe logo Netii to plagiat?

Uderzające podobieństwo. Czy nowe logo Netii to plagiat?

Bliźniaczki (Fot. Flickr/e³°°°/Lic. CC by-sa)
Bliźniaczki (Fot. Flickr/e³°°°/Lic. CC by-sa)
Michał Michał Wilmowski
23.04.2011 13:47

Kolorowe kropki symbolizujące "geny" Internetu mają kojarzyć się Polakom z Netią. Niestety ci, którzy w Internecie poruszają się lepiej niż twórcy logotypu Netii, kojarzą takie kropki z czymś zupełnie innym.

Kolorowe kropki symbolizujące "geny" Internetu mają kojarzyć się Polakom z Netią. Niestety ci, którzy w Internecie poruszają się lepiej niż twórcy logotypu Netii, kojarzą takie kropki z czymś zupełnie innym.

Spider's Web wziął na warsztat nowy logotyp Netii: kolorowe kropki zamknięte w kółku. Mają one ponoć symbolizować "cząsteczki – lub inaczej 'geny' – Internetu".

Amerykańskiemu znajomemu Przemysława Pająka nie przypominają one "genów" Internetu, ale zupełnie co innego. The FARM Project. Nieistniejąca już organizacja, która zajmowała się czymś nie do końca określonym:

The FARM jest miejscem rozwoju, inspiracji, kreacji, nauki, rozwoju i eksploracji. To arena do treningu i bycia globalnie konkurencyjnym na każdym polu kreacji. To pełne energii laboratorium i miejsce do dzielenia się pomysłami, talentem i umiejętnościami.

Nie jest to zresztą ważne. Ważne są kolorowe kropki w okręgu, które na profilu tejże organizacji pojawiły się 7 kwietnia 2009 roku. Czy logotyp Netii to plagiat?

Netia kontra FARM (Fot. Spider's Web)
Netia kontra FARM (Fot. Spider's Web)

Michał Dolny, dyrektor marketingu Netii już odpowiedział na ten zarzut:

Porównanie jednej z form nowego brandingu Netii (celowo nie używamy "logo") do logo organizacji FARM jest, naszym zdaniem, całkowicie nietrafione. Rzecz w tym, że Netia de facto nie posiada stałego logo. Na tym właśnie polega innowacyjność naszego brandingu – na odbiorców oddziałujemy czymś, co nazywamy "total brandingiem". To coś znacznie więcej niż tradycyjny logotyp. (...)

Niewątpliwie, gdyby poszukać dokładniej, znalazłby się i inne firmy, które logo pod jakimś względem jest podobne do naszego brandingu. Niemniej nasza identyfikacja wizualna ma zupełnie inną filozofię i genezę.

Filozofia i geneza kropek Netii jest tak głęboka, że nie jestem pewny, czy potrafię ją dobrze streścić. Odsyłam więc do oryginału. Filozofia i geneza kropek organizacji FARM nie została nigdzie określona, więc trudno będzie to porównać.

Jedno jest pewne: kropki różnią się kolorami. Polskie są chłodniejsze, bardziej zimowe, a amerykańskie ciepłe, jesienne. Na temat całej reszty każdy ma prawo wyrobić sobie własną opinię.

Źródło: Spider's Web

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)