Wieloadaptacyjne pasy bezpieczeństwa. Volvo szykuje rewolucję
Szwedzki producent samochodów Volvo ogłosił wprowadzenie nowego "wieloadaptacyjnego pasa bezpieczeństwa", który wykorzystuje dane w czasie rzeczywistym z czujników pojazdu, aby lepiej chronić pasażerów
Jak informuje The Verge, technologia ta zadebiutuje w elektrycznym SUV-ie Volvo EX60 w przyszłym roku. Od czasu opatentowania przez Volvo trójpunktowego pasa bezpieczeństwa w latach 60., technologia ta niewiele się zmieniła. Tymczasem samochody przeszły rewolucję, wyposażone w zaawansowane czujniki, kamery i komputery wspomagające kierowcę oraz systemy antykolizyjne.
Nowy pas bezpieczeństwa w szczegółach
Nowy pas bezpieczeństwa Volvo zwiększa liczbę profili ograniczania obciążenia z trzech do jedenastu, pozwalając na lepsze dostosowanie do indywidualnych potrzeb pasażera i konkretnej sytuacji. Dzięki danym z czujników, pasy mogą być dostosowane do wzrostu, wagi, sylwetki i pozycji siedzącej osoby.
W praktyce oznacza to, że większy pasażer otrzyma wyższe ustawienie obciążenia pasa, aby zmniejszyć ryzyko urazu głowy podczas wypadku. Z kolei osoba o drobniejszej budowie w mniej poważnym zderzeniu będzie chroniona przez niższe ustawienie, co redukuje ryzyko złamania żeber.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Podczas kolizji systemy bezpieczeństwa Volvo, bazując na takich danych jak kierunek, prędkość i postura pasażera, decydują o sile działania pasów. Co więcej, dzięki aktualizacjom oprogramowania over-the-air, pasy te mogą być ulepszane z biegiem czasu.