Tomaž Zore, słoweński instruktor pilotażu, żeglarz i konstruktor samolotów, postanowił zgromadzić swoje pasje w jednym urządzeniu. Efektem jego pracy jest maszyna wyglądająca jak połączenie jachtu z samolotem z pierwszej wojny światowej - wodolot wFoil 18 Albatross.

bESOiUJN

WFoil 18 Albatross to w gruncie rzeczy dwie łodzie w jednym. W standardowej konfiguracji wodolot jest napędzany umieszczonym w przedniej części kadłuba silnikiem i śmigłem. Napęd można jednak usunąć, wstawiając w jego miejsce maszt z żaglem.

Po osiągnięciu odpowiedniej prędkości (od ok. 7 węzłów) kadłub unosi się nad powierzchnię wody, a częściowo zanurzone pozostają jedynie płaty nośne. Dzięki uniesieniu kadłuba maleją stawiane przez wodolot opory, dzięki czemu można rozpędzać się do znacznych prędkości (zmniejszenie oporów, uzyskiwane w inny sposób, wykorzystują również ekranoplany, jak np. radziecki ekranoplan Łuń).

W konfiguracji z silnikiem o mocy 75 kW wFoil 18 Albatross jest w stanie osiągnąć 50 węzłów (ponad 90 km/h), choć w modelach seryjnych prędkość zostanie celowo ograniczona do 40 węzłów. Z napędem żaglowym jest nieco wolniejszy i rozpędza się do maksymalnie 40 węzłów. Mierzący 5,7 metra długości i 7,4 metra szerokości wodolot waży wraz z silnikiem 350 kilogramów i może zabrać dwóch pasażerów.

wFoil 18 Albatross - working version

Konstruktor pracuje również nad nową, jeszcze szybszą wersją wodolotu. Jego zadaniem będzie osiągnięcie 60 węzłów i pokonanie dotychczasowego rekordu dla tej klasy łodzi, wynoszącego 51,36 węzła (w tym artykule zobaczycie, jak wygląda najszybsza żaglówka świata).

Wodolot wFoil 18 Albatross
Wodolot wFoil 18 Albatross
Wodolot wFoil 18 Albatross
Wodolot wFoil 18 Albatross
Wodolot wFoil 18 Albatross
Wodolot wFoil 18 Albatross
Wodolot wFoil 18 Albatross
Wodolot wFoil 18 Albatross
Wodolot wFoil 18 Albatross
Wodolot wFoil 18 Albatross
Wodolot wFoil 18 Albatross
Wodolot wFoil 18 Albatross
Komentarze (1)
bESOiUKL