Wygląda na to, że jednak da się wymyślić koło na nowo. Skorzystają na tym kierowcy

Wygląda na to, że jednak da się wymyślić koło na nowo. Skorzystają na tym kierowcy
07.11.2013 18:00
Koło można dopasować do aktualnych potrzeb
Koło można dopasować do aktualnych potrzeb

Wynalezienie koła było jednym z najważniejszych technologicznych przełomów w dziejach ludzkości. Od ponad pięciu tysięcy lat korzystamy z tego wynalazku, a współczesne koła niewiele różnią się od tych, które uwieczniono na najstarszym na świecie rysunku pojazdu kołowego, odnalezionym na wazie w polskich Bronocicach. Najwyższy czas na zmianę!

Wynalezienie koła było jednym z najważniejszych technologicznych przełomów w dziejach ludzkości. Od ponad pięciu tysięcy lat korzystamy z tego wynalazku, a współczesne koła niewiele różnią się od tych, które uwieczniono na najstarszym na świecie rysunku pojazdu kołowego, odnalezionym na wazie w polskich Bronocicach. Najwyższy czas na zmianę!

Choć przez tysiące lat nasi przodkowie udoskonalali koło, to w gruncie rzeczy nie odeszli daleko od pomysłu, który przyświecał starożytnym konstruktorom rydwanów czy prymitywnych wozów. Zmieniały się materiały, technologie, całkiem niedawno ludzie nauczyli się wulkanizacji, ale co z samym kołem?

Teoretycznie w przypadku kół stosowanych we współczesnych samochodach mamy niewielką możliwość zmiany ich właściwości poprzez regulację ciśnienia, z czego korzysta się m.in. podczas wyścigów. A co ze zwykłymi kierowcami?

Koło zmienia swój kształt dzięki mechanizmowi nożycowemu
Koło zmienia swój kształt dzięki mechanizmowi nożycowemu

Ackeem Ngwenya z londyńskiej uczelni Royal College of Art postanowił zmodyfikować koło w dość niecodzienny sposób: zbudował je z prętów tworzących nożycową podporę dla elastycznej opony. Czemu ma służyć takie rozwiązanie?

Dzięki takiej budowie koło może – w zależności od potrzeb – radykalnie zmieniać swój kształt. Podczas jazdy w ekstremalnie trudnym terenie może przypominać beczkowate koła, znane choćby z łazików używanych przez agencje kosmiczne. Podczas jazdy po dobrej nawierzchni taki kształt koła byłby raczej utrudnieniem niż pomocą, a zatem będzie można zmienić jego kształt na inny, powiększając średnicę koła, a zarazem zmniejszając jego szerokość.

Roadless

Pierwotnie koło Ackeema powstało jako rozwiązanie problemów, z którymi borykają się mieszkańcy biednych krajów Afryki, transportujący po bezdrożach różne ciężary. Wykorzystanie takiego koła w zwykłych taczkach byłoby dla nich wielkim ułatwieniem, nie mówiąc o wozach czy innych pojazdach, które można byłoby łatwo dostosować do aktualnych warunków.

Choć kampania w serwisie Indiegogo, dzięki której miała ruszyć produkcja takich kół, nie zakończyła się sukcesem, sam projekt wydaje się bardzo interesujący, nie tylko w kontekście afrykańskich bezdroży.

Pomyślcie, jak zwiększyłyby się możliwości zwykłych samochodów, gdyby można było – rzecz jasna w rozsądnym zakresie – regulować wysokość i szerokość kół, dostosowując je do aktualnych warunków! Wprawdzie przed ewentualnymi konstruktorami takich kół stoi jeszcze wiele wyzwań, ale sam pomysł wydaje się bardzo ciekawy, a zarazem pokazuje, ile innowacji można wprowadzić w czymś na pozór tak znanym i oczywistym jak zwykłe koło.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)