Wykłady i lekcje - jak się skupić na temacie?

Często masz wrażenie, że choć jesteś na zajęciach w szkole czy na uczelni, to niewiele ci po nich zostaje w głowie? Uczysz się głównie z książek i notatek, a w czasie lekcji głównie się nudzisz, prowadzisz towarzyskie rozmowy albo szperasz po Necie z komórki? Cóż, zapewne czas spróbować... skupić się na temacie.

Wykłady i lekcje - jak się skupić na temacie? 1Nauka: jak zapamiętać informacje z wykładu?
Kira Czarczyńska

Często masz wrażenie, że choć jesteś na zajęciach w szkole czy na uczelni, to niewiele ci po nich zostaje w głowie? Uczysz się głównie z książek i notatek, a w czasie lekcji głównie się nudzisz, prowadzisz towarzyskie rozmowy albo szperasz po Necie z komórki? Cóż, zapewne czas spróbować... skupić się na temacie.

Naprawdę opłaca się uważać na zajęciach.

To właśnie tam rozpoczyna się proces zapamiętywania tematu - i to ten najważniejszy, umieszczający nowe wiadomości w konkretnym kontekście. Czasami pamiętamy różne rzeczy nawet nie dlatego, że się ich długo uczyliśmy - ale po prostu sposób przekazania, podany przykład czy zabawny komentarz sprawiły, że zapadło nam to w pamięć.

Jak możemy maksymalnie wykorzystać czas wykładu?

Wystarczy kilka prostych zabiegów, żeby nasza nauka stała się znacznie łatwiejsza, szybsza, a w pamięci skuteczniej zapisywały się nowe informacje:

  1. Przypomnij sobie temat i poprzednie lekcje. Łatwiej i szybciej przyswajamy sobie wiadomości, które są powiązane z innymi, już nam znanymi.
  1. Określ dokładnie, co chcesz osiągnąć. Kiedy idziesz na zajęcia tylko z założeniem, że musisz tam być żeby mieć obecność, nie skupiasz się na materiale. Cel przecież został osiągnięty, nie masz nieobecności. Postaw sobie cel związany z zajęciami.
  1. Usiądź z przodu, jak najbliżej. Odległość od prowadzącego wymusi na tobie w pewnym sensie większą uwagę i nie zajmowanie się sprawami pobocznymi (bo za dobrze je będzie widać i słychać).
  1. Oprócz notatek słownych - rysuj. W większości przypadków da się dość łatwo wymyślić mały obrazek czy ikonkę, kojarzące się z danym fragmentem wykładu. Myślimy w dużym stopniu obrazami, a rysując, możemy ten fakt wykorzystać na swoją korzyść.
  1. Uczestnicz aktywnie w zajęciach. Zadawaj pytania, dyskutuj, proś o wyjaśnienie niektórych spraw, jeśli to możliwe, to opowiedz o swoich doświadczeniach związanych z tematem. Angażując się emocjonalnie w wykład, odbierasz przekazywane informacje jako bardziej osobiste, ciekawsze, a więc i łatwiejsze do zapamiętania.
Źródło artykułu: WP Gadżetomania

Wybrane dla Ciebie

Czy to koniec życia na Ziemi? Taka może być przyszłość naszej planety
Czy to koniec życia na Ziemi? Taka może być przyszłość naszej planety
Sztuczna inteligencja przywraca dinozaury. Są jak żywe
Sztuczna inteligencja przywraca dinozaury. Są jak żywe
Rekordowa odległość. Sonda Psyche przekazała sygnał z odległości 350 mln km
Rekordowa odległość. Sonda Psyche przekazała sygnał z odległości 350 mln km
Napęd plazmowy. Nowa broń w walce z kosmicznymi śmieciami
Napęd plazmowy. Nowa broń w walce z kosmicznymi śmieciami
To przez działalność człowieka. Rekiny wielorybie są zagrożone
To przez działalność człowieka. Rekiny wielorybie są zagrożone
NGC 2775. Galaktyka, która wymyka się klasyfikacji
NGC 2775. Galaktyka, która wymyka się klasyfikacji
Powstają na Syberii. Naukowcy wskazują na gaz ziemny
Powstają na Syberii. Naukowcy wskazują na gaz ziemny
Ten fotosynentyczny mikroorganizm jest zagrożony. Naukowcy alarmują
Ten fotosynentyczny mikroorganizm jest zagrożony. Naukowcy alarmują
Nowy model AI przewiduje choroby z wyprzedzeniem 10 lat
Nowy model AI przewiduje choroby z wyprzedzeniem 10 lat
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek