Wykłady i lekcje - jak się skupić na temacie?

Często masz wrażenie, że choć jesteś na zajęciach w szkole czy na uczelni, to niewiele ci po nich zostaje w głowie? Uczysz się głównie z książek i notatek, a w czasie lekcji głównie się nudzisz, prowadzisz towarzyskie rozmowy albo szperasz po Necie z komórki? Cóż, zapewne czas spróbować... skupić się na temacie.

Nauka: jak zapamiętać informacje z wykładu?
Nauka: jak zapamiętać informacje z wykładu?
Kira Czarczyńska

17.02.2011 | aktual.: 14.01.2022 13:51

Często masz wrażenie, że choć jesteś na zajęciach w szkole czy na uczelni, to niewiele ci po nich zostaje w głowie? Uczysz się głównie z książek i notatek, a w czasie lekcji głównie się nudzisz, prowadzisz towarzyskie rozmowy albo szperasz po Necie z komórki? Cóż, zapewne czas spróbować... skupić się na temacie.

Naprawdę opłaca się uważać na zajęciach.

To właśnie tam rozpoczyna się proces zapamiętywania tematu - i to ten najważniejszy, umieszczający nowe wiadomości w konkretnym kontekście. Czasami pamiętamy różne rzeczy nawet nie dlatego, że się ich długo uczyliśmy - ale po prostu sposób przekazania, podany przykład czy zabawny komentarz sprawiły, że zapadło nam to w pamięć.

Jak możemy maksymalnie wykorzystać czas wykładu?

Wystarczy kilka prostych zabiegów, żeby nasza nauka stała się znacznie łatwiejsza, szybsza, a w pamięci skuteczniej zapisywały się nowe informacje:

  1. Przypomnij sobie temat i poprzednie lekcje. Łatwiej i szybciej przyswajamy sobie wiadomości, które są powiązane z innymi, już nam znanymi.
  1. Określ dokładnie, co chcesz osiągnąć. Kiedy idziesz na zajęcia tylko z założeniem, że musisz tam być żeby mieć obecność, nie skupiasz się na materiale. Cel przecież został osiągnięty, nie masz nieobecności. Postaw sobie cel związany z zajęciami.
  1. Usiądź z przodu, jak najbliżej. Odległość od prowadzącego wymusi na tobie w pewnym sensie większą uwagę i nie zajmowanie się sprawami pobocznymi (bo za dobrze je będzie widać i słychać).
  1. Oprócz notatek słownych - rysuj. W większości przypadków da się dość łatwo wymyślić mały obrazek czy ikonkę, kojarzące się z danym fragmentem wykładu. Myślimy w dużym stopniu obrazami, a rysując, możemy ten fakt wykorzystać na swoją korzyść.
  1. Uczestnicz aktywnie w zajęciach. Zadawaj pytania, dyskutuj, proś o wyjaśnienie niektórych spraw, jeśli to możliwe, to opowiedz o swoich doświadczeniach związanych z tematem. Angażując się emocjonalnie w wykład, odbierasz przekazywane informacje jako bardziej osobiste, ciekawsze, a więc i łatwiejsze do zapamiętania.
Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.