Wykłady i lekcje - jak się skupić na temacie?
Często masz wrażenie, że choć jesteś na zajęciach w szkole czy na uczelni, to niewiele ci po nich zostaje w głowie? Uczysz się głównie z książek i notatek, a w czasie lekcji głównie się nudzisz, prowadzisz towarzyskie rozmowy albo szperasz po Necie z komórki? Cóż, zapewne czas spróbować... skupić się na temacie.
17.02.2011 | aktual.: 14.01.2022 13:51
Często masz wrażenie, że choć jesteś na zajęciach w szkole czy na uczelni, to niewiele ci po nich zostaje w głowie? Uczysz się głównie z książek i notatek, a w czasie lekcji głównie się nudzisz, prowadzisz towarzyskie rozmowy albo szperasz po Necie z komórki? Cóż, zapewne czas spróbować... skupić się na temacie.
Naprawdę opłaca się uważać na zajęciach.
To właśnie tam rozpoczyna się proces zapamiętywania tematu - i to ten najważniejszy, umieszczający nowe wiadomości w konkretnym kontekście. Czasami pamiętamy różne rzeczy nawet nie dlatego, że się ich długo uczyliśmy - ale po prostu sposób przekazania, podany przykład czy zabawny komentarz sprawiły, że zapadło nam to w pamięć.
Jak możemy maksymalnie wykorzystać czas wykładu?
Wystarczy kilka prostych zabiegów, żeby nasza nauka stała się znacznie łatwiejsza, szybsza, a w pamięci skuteczniej zapisywały się nowe informacje:
- Przypomnij sobie temat i poprzednie lekcje. Łatwiej i szybciej przyswajamy sobie wiadomości, które są powiązane z innymi, już nam znanymi.
- Określ dokładnie, co chcesz osiągnąć. Kiedy idziesz na zajęcia tylko z założeniem, że musisz tam być żeby mieć obecność, nie skupiasz się na materiale. Cel przecież został osiągnięty, nie masz nieobecności. Postaw sobie cel związany z zajęciami.
- Usiądź z przodu, jak najbliżej. Odległość od prowadzącego wymusi na tobie w pewnym sensie większą uwagę i nie zajmowanie się sprawami pobocznymi (bo za dobrze je będzie widać i słychać).
- Oprócz notatek słownych - rysuj. W większości przypadków da się dość łatwo wymyślić mały obrazek czy ikonkę, kojarzące się z danym fragmentem wykładu. Myślimy w dużym stopniu obrazami, a rysując, możemy ten fakt wykorzystać na swoją korzyść.
- Uczestnicz aktywnie w zajęciach. Zadawaj pytania, dyskutuj, proś o wyjaśnienie niektórych spraw, jeśli to możliwe, to opowiedz o swoich doświadczeniach związanych z tematem. Angażując się emocjonalnie w wykład, odbierasz przekazywane informacje jako bardziej osobiste, ciekawsze, a więc i łatwiejsze do zapamiętania.