Wyścig bez kierowcy. Autonomiczne Audi RS 7 na torze Hockenheimring

Wyścig bez kierowcy. Autonomiczne Audi RS 7 na torze Hockenheimring
16.10.2014 12:23
Autonomiczne Audi RS 7
Autonomiczne Audi RS 7

Autonomiczne samochody to nie tylko żmudne testy, wykonywane w ruchu ulicznym, ale również szalone pomysły, pokazujące szczytowe osiągnięcia w tej dziedzinie. Już w najbliższą niedzielę na torze Hockenheimring zobaczymy Audi RS 7 bez kierowcy! Jak sobie poradzi?

O jakiej firmie myślicie, słysząc słowa „autonomiczny samochód”? Najprawdopodobniej będzie to Google, którego eksperymenty z autami bez kierowców są powszechnie znane. Google nie jest jednak jedyną firma, pracującą nad sprowadzeniem obecnego kierowcy do roli kolejnego pasażera.

Własne prace badawcze prowadzą również wiodący producenci samochodów. Jednym z nich jest Audi, które w 2009 roku rozpoczęło testy modelu TT bez kierowcy. Za jego budowę odpowiadał ten sam zespół, który w 2005 roku zapewnił zwycięstwo autonomicznemu Volkswagenowi Touareg podczas wyścigu DARPA Grand Challenge.

Autonomous Audi TT Pikes Peak Self-Driving Test Car

Testy były początkowo prowadzone na pustyni, a ich zwieńczeniem był efektowny podjazd pod górę Pikes Peak – na trasie znajdowało się w sumie 156 zakrętów, które algorytm sterujący samochodem pokonał w czasie 27 minut (dobrym kierowcom zabiera to około 17 min.).

Tor Hockenheimring
Tor Hockenheimring

Tym razem Audi postawiło na coś równie efektownego, czyli przejazd bez kierowcy torem Hockenheimring. Okazja ku temu wydarzy się już niedługo, 19 października podczas finału serii wyścigowej DTM (Deutsche Tourenwagen Masters). Jako pojazd bazowy wybrano Audi RS 7.

Aby zapewnić maksymalną precyzję prowadzenia, algorytm sterujący samochodem będzie korzystał z nawigacji, pozwalającej na pozycjonowanie z dokładnością do 1 centymetra. Będzie to możliwe dzięki GPS-owi, wspomaganemu przez naziemny system lokalizacyjny. Za komunikację i wymianę danych będą odpowiadały moduły radiowe, w tym m.in. WLAN.

Autonomiczne Audi RS 7
Autonomiczne Audi RS 7

Samochód został również wyposażony w kamery, pozwalające na tworzenie trójwymiarowego obrazu. Widok z kamer będzie na bieżąco porównywany z zebranymi wcześniej obrazami fragmentów trasy. Zastosowane rozwiązaniem to przy okazji dowód na to, że przy większych prędkościach trudno mówić o pełnej autonomii - konieczne jest wcześniejsze dostarczenie informacji na temat przejazdu.

Audi deklaruje, że uda się uzyskać czas przejazdu zbliżony do tego, jaki osiągnąłby profesjonalny kierowca. Deklaracje te wydają się nieco na wyrost – rekord toru, którego okrążenie ma długość 4574 metrów wynosi zaledwie 1,13 min i został ustanowiony w 2004 roku przez Michaela Schumachera. Autonomiczny pojazd pojedzie niemal dwa razy wolniej, ale to i tak wystarczy, by rozpędzić się do imponujących 240 kilometrów na godzinę.

Transmisję z tego wydarzenia będzie można śledzić na żywo m.in. na stronie Audi.

W artykule wykorzystałem informacje z serwisów Autoblog, Audi, Gizmag i Digital Trends.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)