10 oczywistych gier na początek
Często słyszę pytanie, jaka gra może wkręcić niegraczy w świat planszówek. Poniżej znajdziecie 10 tytułów, które moim zdaniem doskonale się do tego nadają.
Jeżeli gry wydadzą się Wam nazbyt oczywiste - sprawdźcie co przygotowałam na moim blogu - BoardGameGirl.pl.
- "Carcassone"
"Carcassone" to przyjemna gra rodzinna, w której budujemy świat z małych, kwadratowych kafelków - na kafelkach znajdują się fragmenty dróg, miast, łąk i klasztory. Musimy je tak układać, by uzyskać jak najwięcej punktów. I to tyle. Zasady "Carcassone" są bardzo proste i można je streścić w kilku zdaniach. Kiedy znudzi nam się podstawowa wersja gry, możemy wzbogacić ją o dodatki, dzięki którym możemy komplikować reguły (czy wprowadzić np. negatywną interakcję).
Dla kogo: Dla wszystkich - rodzin, par, osób starszych, dzieciaków.
- "Cytadela"
"Cytadela" jest szybciutką grą karcianą o prostych zasadach. Może w nią grać nawet 8 osób. Jej autorem jest Bruno Faidutti, którego gry - w skrócie - możnaby opisać tak: "Chaos, chaos i jeszcze raz Faidutti". W "Cytadeli" wcielamy się w budowniczych średniowiecznego miasta, by jednak zwyciężyć, musimy wykazać się prawdziwym mistrzostwem blefu!
Dla kogo: Dla tych, którzy często spotykają się w sporych grupach. W "Cytadeli" im więcej graczy, tym fajniej!.
- "Fasolki"
A co się będę rozpisywać - obejrzyjcie filmik :)
Board Game Girl - Fasolki
Dla kogo: Dla osób, których nie przerażają słowa "handelek" i "negocjacje".
- "Time's Up!"
Moim zdaniem to najlepsze kalambury na rynku - proste zasady, dużo haseł, dobrze zaprojektowane karty. "Time's Up!" to gra idealna dla wszystkich, którzy uwielbiają kalambury oraz dla tych, którzy jeszcze tego o sobie nie wiedzą.
Dla kogo: Dla osób, które mają chociaż odrobinę dystansu do siebie.
- "Potwory w Tokio"
Prześmieszna, prześliczna, przeokrutna. To w skrócie. A więcej w wideorecenzji:
Board Game Girl - Potwory w Tokio
Dla kogo: Dla fajnów negatywnej interakcji i zmutowanych monstrów.
- "Świat Dysku: Wiedźmy"
Dobry autor (Martin Wallace) plus chwytliwy temat (Terry Pratchett) i sukces murowany. "Świat Dysku: Wiedźmy" to wciągająca gra przygodowa. Jej ogromnym atutem jest rewelacyjnie odzwierciedlony klimat książek ze Świata Dysku. W grze wcielamy się w role czarownic, które na swojej drodze spotykają masę problemów...
Dla kogo: Fani Terry'ego Pratchetta będą oczarowani.
- "Wsiąść do pociągu: Europa"
Obsypana nagrodami gra z serii Ticket to Ride. "Wsiąść do pociągu: Europa" jest niezbyt skomplikowanym rodzinnym tytułem, który umili nie jeden rodzinny wieczór. Gra polega na budowaniu połączeń kolejowych pomiędzy europejskimi miastami. Spodoba się zwłaszcza starszym osobom i dzieciakom.
Dla kogo: To doskonała gra familijna.
- "Dixit"
"Dixit" to gra oparta na skojarzeniach. Jeden z graczy wybiera jedną ze swoich kart a następnie wypowiada zdanie, które w jakiś sposób nawiązuje do tej karty. Pozostali gracze muszą dopasować ze swoich kart taką, która do tego zdania najlepiej pasuje. Wszystkie wybrane karty rozkładane są na stole a gracze próbują zgadnąć, która karta należała do osoby wymyślającej skojarzenie. Jest to bez wątpienia jedna z piękniejszych gier, w jakie grałam. A niezwykłe ilustracje Marie Cardouat mają niesamowity wpływ na wyobraźnię. "Dixit" to gra dla osób w każdym wieku do której często się wraca.
Dla kogo: Dla tych, którzy potrafią myśleć nieszablonowo.
- "CV"
Zmyślnie skonstruowana i prześlicznie wydana gra polskiego autora (właśnie odkryłam, że jedynego w tym zestawieniu) - Filipa Miłuńskiego. Więcej o "CV" w wideorecenzji.
Board Game Girl - CV
Dla kogo: Dla tych, którzy lubią się pośmiać i pogłówkować jednocześnie.
- "Osadnicy z Catanu"
I ostatni punkt programu. Klasyka gatunku. Gra, której nie mogłoby tu zabraknąć. "Osadnicy z Catanu" to dość proste zasady, zmieniający się co rozgrywkę układ planszy, wielkie emocje i krótki czas rozgrywki. Do tego sporo losowości, możliwość wymieniania się surowcami i budowania (krótkotrwałych zazwyczaj) paktów. "Osadnicy z Catanu" to gra, która potrafi uzależnić.
Dla kogo: Gra idealna dla osób, którym nie przeszkadza negatywna interakcja.