Niewidzialne obiekty. Naukowcy odkryli przełomową technologię

Naukowcy testują "niewidzialność" obiektów.
Źródło zdjęć: © Pixabay
Karolina Modzelewska
19.04.2021 13:34, aktualizacja: 08.03.2022 14:08

Jak donosi "The Independent", naukowcy z TU Wien i Utrecht University znaleźli sposób na tworzenie "niewidzialnych" przedmiotów. W tym celu wykorzystują specyficzne fale świetlne, które przepuszczają przez różne materiały.

Eksperci przypomnieli, że za widoczność różnych obiektów odpowiada rozproszenie fal świetlnych. Widzimy przedmioty, ponieważ światło odbija się od nich i trafia do fotoreceptorów w naszych oczach. W swoich badaniach, które opublikowali na łamach czasopisma naukowego "Nature Photonics" wykazali również, że istnieją różne wzorce tych fal, a niektóre z nich mogą nawet przenikać przez obiekty.

Przełomowa technologia

Podczas eksperymentów profesor Stefan Rotter i profesor Allard Mosk z Uniwersytetu w Utrechcie "użyli warstwy nieprzezroczystego proszku tlenku cynku - losowo ułożonych nanocząstek - i obliczyli dokładnie, jak światło jest rozpraszane przez proszek i jak zostałoby rozproszone, gdyby proszku nie było tam w ogóle", jak możemy przeczytać na łamach "The Independent". Dzięki temu zauważyli specyficzny rodzaj fali świetlnej, która może przenikać bezpośrednio przez obiekty, sprawiając, że wyglądają tak, jakby były całkowicie niewidoczne (zarówno dla oczu, jak i dla kamer).

Do tej pory eksperci zajmujący się badaniem technologii, która pozwoli uczynić niektóre obiekty niewidocznymi, skupiali się na zaginaniu lub rozpraszaniu światła wokół nich. Takie działanie miało go niejako "zasłonić". W nowym podejściu naukowcy skupili się na czymś zupełnie innym. Zbadali fale, które bezpośrednio przenikają przez obiekt.

Technologia opracowana przez naukowców ma na razie charakter eksperymentalny, ale w przyszłości może być cennym narzędziem do obrazowania medycznego lub zaawansowanego badania systemów biologicznych.

Stefan Rotter, w rozmowie z "The Independent" przyznał, że konkretne fale świetlne można będzie wykorzystać w celu badania wnętrza materiałów lub obiektów, z którymi tradycyjnie trudno się pracuje, takich jak komórki biologiczne lub tkanki. Naukowcy planują już dalsze eksperymenty i obliczenia, aby udoskonalić opracowany system.