Amazon kupuje iRobot. Odkurzacze będą śledzić domy klientów?
Amazon ogłosił podpisanie umowy na zakup firmy iRobot. Jest to nie tylko producent odkurzaczy Roomba, ale również twórca oprogramowania do mapowania domów. Jak zauważa Bloomberg, Amazonowi, bardziej niż na odkurzaniu, może zależeć na zbieraniu danych o klientach.
08.08.2022 17:27
Amazon podpisał w piątek wartą 1,7 mld dolarów umowę dotyczącą zakupu iRobot Corp. producenta odkurzacza Roomba. Firma będzie zarabiać na sprzedaży tych gadżetów, ale prawdziwa wartość tkwi w zdolności tych robotów do mapowania domu użytkowników. Jak to w przypadku Amazona bywa, chodzi nie tyle o zbieranie kurzu, ile gromadzenie danych o klientach.
Inteligentny dom jest priorytetem dla Amazona. Tymczasem odkurzacze iRobot są wyposażone w technologię Smart Maps, która umożliwia mapowanie domu. Dzięki nim firma będzie mogła przeanalizować, gdzie dokładnie w pomieszczeniu znajdują się smart urządzenia. Im więcej Amazon wie o danej przestrzeni, tym lepiej może zaprojektować sposób, w jaki urządzenia wchodzą w interakcję z użytkownikiem.
Mapowanie domu stanowi również bogactwo danych dla marketerów. Wielkość domu może być dobrym wskaźnikiem majętności. Podłoga pokryta zabawkami oznacza, że prawdopodobnie w domu są dzieci. Gospodarstwo domowe bez wielu mebli to szansa dla sklepu na sprzedanie kolejnej szafy czy kanapy.
To wszystko stanowi użyteczną informację dla firmy takiej jak Amazon, która przecież zajmuje się sprzedażą w sieci. Warto jednak pamiętać, że klienci mogą zrezygnować z udostępniania danych przez odkurzacz Roomba. Z kolei Amazon podał w oświadczeniu, że ochrona danych klientów jest dla firmy "niewiarygodnie ważna".
Konrad Siwik, dziennikarz Gadżetomanii