Fotowoltaika wyhamowuje. Spadek liczby przyłączeń o 94 proc.

Fotowoltaika wyhamowuje. Spadek liczby przyłączeń o 94 proc.27.05.2022 09:04
Fotowoltaika. Monter instalacji podczas pracy
Źródło zdjęć: © Pixabay

W ostatnich trzech latach fotowoltaika w Polsce rozwijała się bardzo szybko. Szczególnie mocno było to widać na przykładzie energetyki prosumenckiej. Nowe przepisy rozliczania energii przyczyniły się do wyhamowania tempa tego rozwoju.

Fotowoltaika w Polsce przeszła z początkiem kwietnia sporą rewolucję. To wtedy wprowadzony został nowy system rozliczania energii elektrycznej, czyli net-billing. Zastąpił on prosty i w wielu przypadkach bardziej opłacalny system net-meteringu.

Inwestorom bardzo mocno zależało na tym, aby swoją mikroinstalację fotowoltaiczną przyłączyć do sieci jeszcze w marcu i móc korzystać ze starego systemu rozliczeń. Świadczą o tym gigantyczne spadki liczby przyłączeń w kwietniu 2022 roku w porównaniu z miesiącem poprzednim. Niedawno informowaliśmy o tym, że w przypadku PGE spadek ten wynosił aż 98,5 proc. Sytuacja ma się podobnie u innych operatorów.

Dziennikarze serwisu globenergia.pl pozyskali dane na temat przyłączeń od spółki Enea Operator. Informacje te są podobne do tych, które jakiś czas temu przekazało PGE. W przypadku operatora obsługującego zachodnią Polskę w kwietniu 2022 przyłączono 94 proc. mniej instalacji niż w marcu 2022 roku.

Enea poinformowała, że w marcu 2022 roku inwestorzy zgłosili do Enei 17941 mikroinstalacji fotowoltaicznych. W kwietniu 2022 było ich raptem 1019. Dla porównania w 2021 roku w marcu zgłoszono 3046 instalacji, natomiast w kwietniu zgłoszono ich o 61 proc. więcej, czyli 4891.

Kryzys czy chwilowa zadyszka?

W ujęciu ogólnym należy przyznać, że fotowoltaika w Polsce rozwija się w bardzo szybkim tempie. Wskazuje na to między innymi raport przygotowany przez Instytut Energetyki Odnawialnej. Możemy w nim przeczytać, że Polska osiągnęła poziom 10 GW mocy zainstalowanej w fotowoltaice już w maju 2022 roku, a nie jak zakładały optymistyczne scenariusze - w roku 2030.

Drastyczny spadek liczby przyłączeń wynika prawdopodobnie ze strachu przed nieznanym systemem net-billingu. Dziennikarze serwisu Globenergia powołują się na opinie osób pracujących w branży PV, które uważają, że już w te wakacje powinniśmy zaobserwować ponowne wzrosty jeśli chodzi o liczbę przyłączeń instalacji fotowoltaicznych.

Może też się okazać, że Polacy przekonają się do systemu net-billingu nie dlatego, że dojrzą jego opłacalność, ale dlatego, że prąd będzie zbyt drogi. Rosnące ceny energii sprawiają, że inwestycja w fotowoltaikę może okazać się opłacalna bez względu na to, jaki system rozliczeń będzie funkcjonować.

Karol Kołtowski, dziennikarz Gadżetomanii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.