Interaktywny druk? Rozwój Augmented Reality i nowy wymiar czytania - aplikacja Layar

Interaktywny druk? Rozwój Augmented Reality i nowy wymiar czytania - aplikacja Layar06.06.2012 12:00
(Fot.Layar)
Katarzyna Orzechowska

Augmented Reality, czyli jedną z top technologii ostatnich czasów, przybliżyła nam w 2009 roku  aplikacja Layar. Jej nowa odsłona sprawi, że zupełnie inaczej będziemy czytać magazyny drukowane. Interaktywne strony, filmy, integracja z portalami społecznościowymi? Koncept to interaktywny druk!

Augmented Reality, czyli jedną z top technologii ostatnich czasów, przybliżyła nam w 2009 roku  aplikacja Layar. Jej nowa odsłona sprawi, że zupełnie inaczej będziemy czytać magazyny drukowane. Interaktywne strony, filmy, integracja z portalami społecznościowymi? Koncept to interaktywny druk!

Jeszcze niedawno zapowiedź Project Glass rozpaliła wyobraźnię geeków i fanów technologii na całym świecie. Interfejs, który reaguje na zmieniający się kontekst i, co najważniejsze, pozwala cieszyć się możliwościami zaawansowanego smartfona bez konieczności angażowania rąk? Powiemy: idzie nowe. Wzbogaca naszą wiedzę o informacje z Sieci i sprawia, że możemy odnaleźć się w okolicy dzięki Mapom Google, równocześnie dowiadując się, gdzie jesteśmy i co przed sobą widzimy.

Kiedyś zapewne nie śniły się nam takie możliwości. Głosy krytyki oczywiście się pojawiają, tak jak i przy każdym nowoczesnym wykorzystaniu technologii, jednak na razie wiemy bardzo niewiele na temat nowego pomysłu Google’a. Obserwujemy za to z zaciekawieniem rozwój Augmented Reality.

Już w 2009 roku (najpierw w Holandii, następnie w pozostałych krajach) w Android Markecie pojawiła się aplikacja o nazwie Layar. Layar, czyli przeglądarka rzeczywistości. Tak zresztą brzmi pełna nazwa aplikacji: Layar Reality Browser. Jakie były jej możliwości? Na początku należało wybierać odpowiednią warstwę, tzn. witrynę (Wikipedia, Google, Twitter), albo szczegółowo - filtr wyszukujący restauracje, hotele w okolicy. Następnym krokiem było ustawienie parametrów (odległość, nazwa szukanego obiektu), wtedy ekran przechodził na widok z aparatu. Potem ukazywały się różne dane: od informacji przez kontakt po lokalizację, a nawet cenę mieszkania wystawionego na sprzedaż przez agenta nieruchomości.

Rozszerzona rzeczywistość i... widzisz więcej, wiesz więcej (Fot.Techcrunch)
Rozszerzona rzeczywistość i... widzisz więcej, wiesz więcej (Fot.Techcrunch)

Pierwsze aplikacje wykorzystujące rzeczywistość rozszerzoną wymagały na przykład wydrukowania odpowiedniego symbolu na kartce papieru, którą później machało się przed obiektywem kamery komputera. Zastosowania AR były różnorodne, a jedno z ciekawszych to przywracanie do życia najstarszych gier komputerowych (kultowy Pong).

Wraz z rosnącą popularnością tabletów pojawia się szansa na rozwój ogólnie pojętej rzeczywistości rozszerzonej. Firma Metaio stwierdziła, że AR to nie technologiczna ciekawostka, ale zupełnie nowy interfejs, który otwiera nowe drogi przed twórcami oprogramowania mobilnego.

Jak działa nowy Layar z aplikacją webową - Creator? Layar Creator umożliwi wydawcom magazynów urozmaicenie materiałów drukowanych o interaktywne bajery, takie jak wideo, linki, opcje "kup teraz", integrację z serwisami społecznościowymi, m.in. Facebook - social plugins. I nie, nie chodzi tutaj o kody QR. Zobaczcie zresztą poniżej:

Zasada jest prosta, wymaga kilku kliknięć i nie potrzeba deweloperów: wgrywa się zdjęcie w formatach JPG, PNG, jak również PDF i ZIP, umieszcza na nim specjalne buttony i publikuje na platformie Layar. Kiedy czytelnik przegląda magazyn z aplikacją Layar, na poszczególnych stronach ukazują się aktywne elementy.

Bardzo prosty kreator Interactive Print Layar (Fot. Layar)
Bardzo prosty kreator Interactive Print Layar (Fot. Layar)

Wydawca nie jest obciążony kosztami za korzystanie z serwisu, ale za każdą przygotowaną stronę do publikacji należy zapłacić około 15 euro. Layar Creator ma być podobno dostępny za darmo od 1 sierpnia. Czy ta aplikacja oznacza kompromis między drukiem i nowymi technologiami, które sprawiają, że coraz więcej treści przeglądamy online? Interaktywny druk to wyzwanie. Zobaczymy, który magazyn pierwszy wykorzysta aplikację.

Według statystyk aplikację Augmented Reality, Layar, w iOS i Android ściągnięto do tej pory 20 milionów razy, a miesięczna liczba aktywnych użytkowników to ponad 3 miliony.

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[ var _wau = _wau || []; _wau.push(["small", "i20k6pj0dw6p", "05a"]);(function() { var s=document.createElement("script"); s.async=true; s.src="http://widgets.amung.us/small.js";document.getElementsByTagName("head")[0].appendChild(s);})();

// ]]>

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[ var _wau = _wau || []; _wau.push(["small", "i20k6pj0dw6p", "05a"]);(function() { var s=document.createElement("script"); s.async=true; s.src="http://widgets.amung.us/small.js";document.getElementsByTagName("head")[0].appendChild(s);})();

// ]]>

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[

// < ![CDATA[ var _wau = _wau || []; _wau.push(["small", "i20k6pj0dw6p", "05a"]);(function() { var s=document.createElement("script"); s.async=true; s.src="http://widgets.amung.us/small.js";document.getElementsByTagName("head")[0].appendChild(s);})();

// ]]>

Źródło: TheVergethenextweb

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.