Ogrzewanie pompą ciepła. "20-30 proc. tańsze niż gazem"

Ogrzewanie pompą ciepła. "20-30 proc. tańsze niż gazem"01.05.2022 15:58
grzejnik kaloryfer ogrzewanie
Źródło zdjęć: © Pixabay

Pompy ciepła zyskują w Polsce dużą popularność. Wykorzystanie tej ekologicznej technologii ogrzewania budynku wiąże się nie tylko z troską o środowisko, ale także z chęcią zaoszczędzenia na ogrzewaniu.

Polacy kupują rekordowo dużo pomp ciepła. Rynek ten rozwija się w naszym kraju najszybciej w Europie. W najbliższych latach udział tego typu urządzeń wśród kupowanych źródeł ogrzewania może dodatkowo wzrosnąć, co przy jednoczesnym zadbaniu o zieloną energię powinno korzystnie odbić się na stanie powietrza w Polsce.

Dziennikarze serwisu gramwzielone.pl porozmawiali o pompach ciepła z Pawłem Lachmanem, prezesem Polskiej Organizacji Rozwoju Technologii Pomp Ciepła (PORT PC). Z wywiadu tego płyną pozytywne informacje dla przedstawicieli branży związanej z pompami ciepła. Jest dobrze, a w najbliższych latach może być jeszcze lepiej.

Lachman zauważa, że wzrost sprzedaży pomp ciepła w Polsce notowany jest od 11 lat. Dużą rolę w popularyzacji tych urządzeń odgrywa program Czyste Powietrze, który pozwala na pozyskanie dotacji na zakup ekologicznych źródeł ciepła. Kolejnym bodźcem zachęcającym do inwestycji w pompy ciepła jest program Moje Ciepło, który nie tylko popularyzuje te urządzenia, ale też zachęca do poprawiania standardu energetycznego budynków.

Pompa ciepła - ogrzewanie tańsze niż gaz

Paweł Lachman mówi wprost, że inwestycja w pompę ciepła jest jak najbardziej opłacalna. Jego zdaniem pozwala ona na zaoszczędzenie sporych kwot w porównaniu do ogrzewania gazowego. Zapytany o to, co wpływa na tempo zyskiwania popularności przez pompy ciepła, wskazał dwie przyczyny. Chodzi o koszty, a także o świadomość społeczeństwa

- Oczywiście bardzo korzystne ceny w kontekście kosztów ogrzewania w przypadku budynków istniejących, które przy taryfie G12w są na poziomie 20-30 proc. mniejsze niż w przypadku ogrzewania gazem. W nowych budynkach jest to znacznie więcej. W dodatku pompy ciepła stały się technologią akceptowalną, zrozumiałą, do której zaufanie wzrosło - komentuje prezes PORT PC.

Obecnie pompy ciepła stanowią 20 proc. sprzedawanych urządzeń grzewczych na polskim rynku. Paweł Lechman twierdzi, że w ciągu kilku lat możliwe jest osiągnięcie poziomu 50 proc. Wpływ na to ma popularność fotowoltaiki. Jak mówi prezes PORT PC - blisko 16 proc. użytkowników instalacji fotowoltaicznych myślało o zakupie pompy ciepła.

Jednak trzeba zwrócić uwagę na to, że obecnie prosumenci mogą nieco wstrzymywać się z inwestycją w pompy ciepła. Wpływ na to ma system net-billngu, który utrudnia oszacowanie kosztów eksploatacji tego typu urządzenia.

Karol Kołtowski, dziennikarz Gadżetomanii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.