Uliczny plakat jako nadajnik muzyki, czyli nowy typ komunikacji bezprzewodowej

Uliczny plakat jako nadajnik muzyki, czyli nowy typ komunikacji bezprzewodowej05.03.2017 03:45
Jarosław Balcerzak

Amerykańscy inżynierowie stworzyli całkiem pomysłową metodę bezprzewodowego przesyłania muzyki i danych. Może ona trafić niemal wszędzie, m.in. na plakaty czy odzież. Na czym polega jej innowacyjność?

Dodatkowa funkcja sygnału FM

Komunikacja bezprzewodowa na co dzień towarzyszy nam w formie WiFi bądź Bluetooth, niekiedy posługujemy się także NFC i pokrewnymi rozwiązaniami. Wszystkie łączy jednak ta sama słabość: apetyt na cenną energię, której ilość ogranicza bateria. Tymczasem okazuje się że rozwiązanie tego problemu towarzyszy nam na każdym kroku – w formie fal radiowych.

O odkryciu poinformował Uniwersytet w Waszyngtonie, którego badacze pracują nad innowacyjną metodą komunikacji. W roli nadajnika postanowili wykorzystać niezwykle cienkie anteny, a do ich przenoszenia – radiowe fale FM. Odbiorcą może być zarówno smartfon, jak samochodowy system audio.

Trzy sposoby energooszczędnej komunikacji

Mechanizm działania jest zaskakująco prosty: wystarczy podejść bądź podjechać do wyposażonego w antenę plakatu zespołu muzycznego, aby otrzymać na smartfona lub samochodowe głośniki fragmenty nagrań tego wykonawcy i trasę dotarcia na reklamowany koncert.

W analogiczny sposób plakat może zaproponować najciekawsze miejsca w okolicy, jednak to wciąż nie jedyne zastosowanie technologii w praktyce. Może ona trafić także do odzieży, gdzie współpracując z sensorami może wysyłać wprost na smartfona identyczny zestaw informacji co fitness tracker.

Nową metodę łączności nazwano „backscattering”, a jej pobór mocy ma wynosić 11 mW. Wyróżniono także trzy jej warianty: pierwszy „dopisuje” dane do już istniejącego sygnału FM bez wpływu na oryginalną transmisję. Drugi korzysta z niewykorzystywanych częstotliwości radiowych, a trzeci do nadania sygnału wykorzystuje połączenie między dwoma smartfonami.

Skuteczność potwierdzona i zaprezentowana

Działanie backscatteringu dwukrotnie zademonstrowano. Za pierwszym razem posłużono się plakatem, który nadał muzykę i dane do smartfona w odległości 3.6 metra oraz samochodu, oddalonego o 18 metrów. Na drugiej prezentacji sygnał nadał bawełniany t-shirt, wyposażony w antenę przyszytą metalizowaną nicią. Prędkość transmisji wyniosła 3.2 kb/s.

Wartość użytkowa innowacyjnej technologii robi wrażenie. Do jej zasilenia wystarczy proste pojedyncze ogniwo słoneczne bądź jedna bateria pastylkowa na kilka lat, a zakres potencjalnych zastosowań jest ogromny. Obiecująco zapowiadają się również niewielkie koszty implementacji. Trudno o lepsze wieści dla producentów inteligentnej elektroniki ubieralnej.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.