AutoTram - tramwaj i autobus w jednym?
Niemiecki AutoTram jest próbą połączenia zalet pociągu, tramwaju i autobusu w jednym pojeździe. Być może projekt na papierze wygląda niedorzecznie, ale może się okazać ciekawą alternatywą dla miejskiej komunikacji. Czy AutoTram sprawdziłby się w polskich miastach?
22.09.2011 11:00
Niemiecki AutoTram jest próbą połączenia zalet pociągu, tramwaju i autobusu w jednym pojeździe. Być może projekt na papierze wygląda niedorzecznie, ale może się okazać ciekawą alternatywą dla miejskiej komunikacji. Czy AutoTram sprawdziłby się w polskich miastach?
Wygląda jak nowoczesne tramwaje, ale kierowca prowadzi go zupełnie tak jak autobus. Pojazd porusza się dzięki silnikowi elektrycznemu, który cechuje się bardzo krótkim zasięgiem - ok. 2 km. Założenie jest takie, że na każdym przystanku znajduje się rodzaj ładowarki, która napełnia baterię pojazdu, w czasie gdy pasażerowie wsiadają. Praktycznie natychmiastowe naładowanie jest możliwe dzięki zastosowaniu wydajnych baterii o niedużej pojemności oraz użycie dużego napięcia (do 700 wolt).
AutoTram to produkt niemieckiej firmy Fraunhofer Institute, który będzie mógł pojawić się na ulicach miast już w przyszłym roku. Co prawda będzie znacznie tańszy od dzisiejszych tramwajów, które wymagają utrzymania całej infrastruktury, jednak konstrukcja Niemców nie ma na razie szans konkurować z autobusami z silnikiem Diesla.
Zobacz także
Przedstawiciele firmy uważają, że ich produkt sprawdziłby się najlepiej w miastach, które korzystają głównie z autobusów i chcą spróbować czegoś nowego. Czy rzeczywiście AutoTram okaże się strzałem w dziesiątkę, dowiemy się zapewne dopiero w przyszłym roku.
Źródło: dvice.com