Bardziej efektywna praca przy komputerze

Ustaliliśmy już ostatnio, że wcale nie jesteśmy beznadziejnie leniwi - i nasze odkładanie wszystkiego to po prostu prokrastynacja (tekst: Prokrastynacja – jak sobie z nią poradzić?). Istnieje jednak także kilka zewnętrznych czynników, które mają olbrzymi wpływ na naszą efektywność pracy, jeśli korzystamy przy niej z komputera podpiętego do Internetu. Tutaj też warto zrobić kilka rzeczy żeby sobie pomóc.

Bardziej efektywna praca przy komputerze
Bardziej efektywna praca przy komputerze
Kira Czarczyńska

Ustaliliśmy już ostatnio, że wcale nie jesteśmy beznadziejnie leniwi - i nasze odkładanie wszystkiego to po prostu prokrastynacja (tekst: Prokrastynacja – jak sobie z nią poradzić?). Istnieje jednak także kilka zewnętrznych czynników, które mają olbrzymi wpływ na naszą efektywność pracy, jeśli korzystamy przy niej z komputera podpiętego do Internetu. Tutaj też warto zrobić kilka rzeczy żeby sobie pomóc.

Co może nas rozpraszać? Cóż, mnóstwo rzeczy - na szczęście z większością można sobie spokojnie poradzić. Ważne tylko, żeby robić to przed pracą, nie w jej trakcie...

Warunki zewnętrzne, czyli nasze otoczenie

  • niezałatwione sprawy - jeśli siadamy do komputera wiedząc, że za 10 minut ktoś zadzwoni, albo nawet, że w kuchni podgrzewa nam się właśnie obiad, siłą rzeczy nasz umysł będzie rozproszony;
  • brak kawy - ok, nieistotne, czy chodzi o kawę, herbatę, ulubione ciasteczka podgryzane zwykle przy pracy, czy o coś jeszcze innego; kiedy siadamy do pracy, od razu postawmy je sobie blisko, żeby nie robić przerw.

Komputer - sprzęt

  • sprawna klawiatura i mysz - nawet okruch, który wpadł pod często używany klawisz, potrafi skutecznie rozpraszać nas w trakcie pracy, dbajmy więc o to, żeby i klawiatura i mysz poprawnie działały jeszcze zanim zaczniemy pracę;
  • wydajny system - nie musimy mieć wypasionego sprzętu i najnowszego systemu, ale całość musi działać na tyle sprawnie, żeby nie drażniło nas 2-minutowe otwieranie programu czy okna przeglądarki.

Komputer - oprogramowanie

  • komunikatory - wyłączamy, definitywnie, do momentu zakończenia pracy; inaczej zawsze znajdzie się ktoś, kto będzie koniecznie musiał nas spytać \co u ciebie?;
  • program pocztowy - jeśli nie jest nam do pracy niezbędny też go wyłączamy, na przychodzące maile, nie związane z pracą, można spokojnie odpowiedzieć później zamiast teraz się rozpraszać;
  • inne działające w tle - ta sama zasada: jeżeli nie używamy do pracy, należy wyłączyć; nie tylko zmniejszymy obciążenie systemu, ale nie będzie nas też kusić żeby do nich zaglądać i np. sprawdzać postęp ściągania pliku.

Internet

  • zbyt dużo otwartych okien - często otwieramy w przeglądarce wiele różnych okien luźno powiązanych z pracą, mimo, że korzystamy z jednego lub dwóch; wyłączmy od razu pozostałe, nie będzie nas kusić przeglądanie ich.

Wystrzegaj się wielozadaniowości!

I na koniec jeszcze jedna uwaga praktyczna: robimy zawsze tylko jedną rzecz na raz. Jeśli mamy do skończenia dwa projekty, zajmujemy się nimi kolejno, nie jednocześnie. Oczywiście, można tą zasadę ignorować, ale bądźmy szczerzy - na żadnym z zadań nie skupimy się wtedy równie dobrze, co wówczas, kiedy tylko jednym się zajmujemy.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)