Reklamy behawioralne. Nasze dane stają się towarem

Od dawna wiemy, że w internecie nic nie gnie. Dotyczy to także naszych danych. Brokerzy danych, jak Publicis Groupe, gromadzą ogromne ilości informacji o użytkownikach internetu, a to budzi kontrowersje dotyczące prywatności.

Uwaga na internetowych oszustówReklamy behawioralne. mat. poglądowy
Źródło zdjęć: © Pixabay
oprac.  JWA

W dzisiejszym świecie internetowym prywatność staje się coraz bardziej iluzoryczna. Brokerzy danych, zbierają ogromne ilości informacji o użytkownikach internetu. Dzięki temu mogą dostarczać spersonalizowane reklamy do 91 proc. dorosłych użytkowników na całym świecie.

Co dokładnie robią brokerzy danych?

Publicis Groupe, po przejęciu firm Epsilon i Lotame, integruje dane, by lepiej profilować użytkowników. CEO firmy, Arthur Sadoun, podkreśla, że dzięki temu mogą przewidywać nawyki konsumentów, co pozwala na precyzyjne targetowanie reklam. Przykładem jest hipotetyczna Lola, której zakupy są dokładnie analizowane.

Firma dostarcza reklamy dostosowane do osoby i jej potrzeb a to wszystko jest dzięki stałemu gromadzeniu danych użytkowników. W niedawno opublikowanym przez Publicis Griupe materiale firma tłumaczy, że w celu badania preferencji używa sztucznej inteligencji, w tym programu CoreAI.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Działania brokerów danych budzą wiele kontrowersji. Firmy wchodzą w posiadanie rozmaitych danych na nasz temat, w tym także tych wrażliwych. Dzięki profilowaniu są w stanie podsuwać nam treści, które wyjątkowo pasują do naszych upodobań i zwyczajów. W USA brak jest federalnych regulacji chroniących konsumentów przed inwigilacją, choć niektóre stany wprowadzają własne przepisy. W Europie sytuacja jest nieco lepsza dzięki RODO, które reguluje działalność takich firm.

Jak się chronić?

Użytkownicy internetu mogą chronić swoją prywatność, korzystając z przeglądarek z wbudowaną ochroną przed śledzeniem, takich jak Mozilla Firefox, oraz dodatków blokujących trackery. Inne metody to przeglądanie w trybie incognito i korzystanie z VPN.

Reklamy behawioralne. Czy to etyczne?

Wielu specjalistów wyraża swoje obawy dotyczące nieustającej inwigilacji, której doświadczają użytkownicy w intenecie. W gronie osób zaniepokojonych brakiem prywatności i zbieraniem danych na nasz temat jest Lena Cohen z Electronic Frontier Foundation uważa, że targetowanie behawioralne powinno być nielegalne. Jej zdaniem, reklamy kontekstowe są wystarczające, a zbanowanie reklam behawioralnych mogłoby ograniczyć inwigilację użytkowników. Wciąż jednak wiele agencji rządowych nie ma zasobów, by skutecznie egzekwować przepisy dotyczące prywatności.

Wybrane dla Ciebie

Czy to koniec życia na Ziemi? Taka może być przyszłość naszej planety
Czy to koniec życia na Ziemi? Taka może być przyszłość naszej planety
Sztuczna inteligencja przywraca dinozaury. Są jak żywe
Sztuczna inteligencja przywraca dinozaury. Są jak żywe
Rekordowa odległość. Sonda Psyche przekazała sygnał z odległości 350 mln km
Rekordowa odległość. Sonda Psyche przekazała sygnał z odległości 350 mln km
Napęd plazmowy. Nowa broń w walce z kosmicznymi śmieciami
Napęd plazmowy. Nowa broń w walce z kosmicznymi śmieciami
To przez działalność człowieka. Rekiny wielorybie są zagrożone
To przez działalność człowieka. Rekiny wielorybie są zagrożone
NGC 2775. Galaktyka, która wymyka się klasyfikacji
NGC 2775. Galaktyka, która wymyka się klasyfikacji
Powstają na Syberii. Naukowcy wskazują na gaz ziemny
Powstają na Syberii. Naukowcy wskazują na gaz ziemny
Ten fotosynentyczny mikroorganizm jest zagrożony. Naukowcy alarmują
Ten fotosynentyczny mikroorganizm jest zagrożony. Naukowcy alarmują
Nowy model AI przewiduje choroby z wyprzedzeniem 10 lat
Nowy model AI przewiduje choroby z wyprzedzeniem 10 lat
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Tajemniczy "ciemny tlen" odkryty na dnie Pacyfiku
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Nowa metoda recyklingu plastiku. Rozłoży nawet PVC
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek
Jest ich mniej. Nawet w środowiskach, gdzie nie ingeruje człowiek