Chińska konkurencja dla austriackiego Camcoptera? [wideo]
W tym tygodniu w Chinach wzbił się w powietrze prototyp bezzałogowego śmigłowca SVU200 opracowanego w firmie Sunward Tech. Chińczycy wiążą z konstrukcją spore plany, ale czy SUV200 powtórzy sukces Camcoptera? A może nawet rynkowo zdetronizuje austriacką konstrukcję?
26.02.2012 | aktual.: 10.03.2022 16:15
W tym tygodniu w Chinach wzbił się w powietrze prototyp bezzałogowego śmigłowca SVU200 opracowanego w firmie Sunward Tech. Chińczycy wiążą z konstrukcją spore plany, ale czy SUV200 powtórzy sukces Camcoptera? A może nawet rynkowo zdetronizuje austriacką konstrukcję?
Po raz pierwszy SUV200 pokazano w zeszłym roku podczas pekińskich targów przemysłu lotniczego Aviation Expo China 2011. SUV200 nie był wówczas jedynym bezzałogowym śmigłowcem pokazanym przez Chińczyków. Jednak wyróżniał się dojrzałością konstrukcji oraz osobą głównego konstruktora, Amerykanina Dennisa Fettersa.
Commander Gyroplane and Designer Dennis Fetters
Fetters to bardzo barwna postać. W 2 ostatnich dekadach XX w. był prezesem firmy Revolution Helicopter Corporation. Mimo, że konstruował też wiatrakowce (autożyra), jego firma była znana z produkcji ultralekkiego jednoosobowego śmigłowca Mini-500. Sprzedawany był w zestawach do samodzielnego montażu. Gadżet za 24,5 tys. dol. cieszył się złą sławą wyjątkowo wypadkowego. Bądź co bądź napędzał go silnik nigdy nie certyfikowany jako lotniczy.
Fetters ukrywał się nawet pod zmienionym nazwiskiem – Mohammed Al Faris – aby mieć spokój z mediami. Tak został konstruktorem do wynajęcia i widać, że jego dobra passa wróciła, aktualnie w chińskim wydaniu.
Zobacz także
SUV200 przedstawiany jest jako dzieło Hunan Sunward Science and Technology Company z Changsha, stolicy prowincji Hunan. Jednak w rzeczywistości jest realizacją projektu Fettersa, czyli FA-582B Star-Lite. Za chińskie pieniądze Star-Lite zmaterializował się jako Heavy-Lift SVU200. A w zespole konstruktorskim wymieniani są James Luo i David Deng, pracownicy Sunward Tech.
Second Flight of Star-Lite SUV-200 Autonomous UAV Helicopter by Dennis Fetters
Ujawniono 2 filmiki z 2 różnych prób, choć było ich z pewnością więcej. Pierwszy klip jest zresztą kompilacją nagrań dwóch różnych lotów testowych, w tym jednego z pełnym obciążeniem. Fetters chwali swoją maszynę, jako zaprojektowaną całkowicie od podstaw. Nie jest tylko pomniejszonym śmigłowcem załogowym, ale bezzałgowocem, który można powiększyć do pełnych rozmiarów.
SUV200 napędzany jest silnikiem Rotax 582 (jak Mini-500) zmodyfikowanym przez Fettersa, aby dawał 78 KM zamiast wyjściowych 65 KM. Udźwig SUV200 to 200 kg, a prędkość maksymalna to 209 km/godz. Fetters utrzymuje, że SUV200 może utrzymywać się w powietrzu przez ponad 2,5 godz., z prędkością przelotową 177 km/godz. Maksymalny udźwig może wynieść do 244 kg.
Powyższa infografika jest bardzo interesująca. Oprócz większej ilości danych, jak zasięg 460 km i pułap 4267 m, wyraźnie widać plany rozwoju konstrukcji. Teraz SUV200 monitoruje energetyczne linie przesyłowe, ale militarne aplikacje to tylko kwestia czasu. Maszyna powyżej ma obserwacyjno-celowniczą głowicę elektrooptyczną oraz pakiety z niekierowanymi pociskami rakietowymi po bokach. Łatwo wyobrazić sobie inne uzbrojenie mieszczące się w limicie 200-244 kg.
Lider rynku bezzałogowych śmigłowców, Camcopter S-100 austriackiej firmy Schiebel Elektronische Geräte GmbH. S-100 cieszy się sporym zainteresowaniem. Oprócz zastosowań cywilnych (wykorzystuje je Europejska Agencja Kosmiczna) został zakupiony m.in. przez ZEA, marynarki RFN i Egiptu, US Army, rosyjską straż graniczną. Uzbrojony wariant S-1000 oferowany jest Royal Navy. SUV200 czeka jeszcze długa droga rozwoju, aby osiągnąć status S-100. Choćby dopracowanie systemu samodzielnego lotu. Jednak deklarowane osiągi SUV200 są lepsze niż S-100 i stawiają go bliżej MQ-8 Fire Scout. SUV200 jest też drugim po V-750 oficjalnie zaprezentowanym i oblatanym chińskim śmigłowcem bezzałogowym.
Zobacz także
Źródło: Flightglobal