Co to jest ten cały concept art?

Strona głównaCo to jest ten cały concept art?
26.10.2012 15:01
Concept art - Potęga Obrazu
Concept art - Potęga Obrazu
Blomedia poleca
Blomedia poleca

Coraz częściej ostatnio mówi się i pisze o concept arcie. Co to takiego jest, do czego służy i dlaczego to takie fajne?

Coraz częściej ostatnio mówi się i pisze o concept arcie. Co to takiego jest, do czego służy i dlaczego to takie fajne?

Concept art to, ogólnie rzecz ujmując, prezentacja jakiegoś pomysłu. Zagadnienie to stosowane jest w niemal każdej branży, ale kojarzy się głównie z grami wideo i filmami.

Artysta koncepcyjny to osoba, która za pomocą obrazu „opowiada” o postaciach, miejscach, potworach i maszynach. W sztuce tej ogromną rolę odgrywają umiejętności plastyczne i projektowe. W Polsce coraz więcej osób zajmuje się concept artem.

Na przykładzie zaprezentujemy i opiszemy wszystkie etapy pracy artysty koncepcyjnego przy projektowaniu postaci do konkretnego zlecenia.

Będzie to postać czarownika z północnych klanów barbarzyńców.

Przedstawimy cały proces powstawania takiej postaci, zaczynając od ustalenia potrzeb i wymagań klienta zawartych w briefie.

Skupimy się na specyfice postaci, jej osobowości, temperamencie i charakterze. Opowiemy o decyzjach podejmowanych podczas realizacji takiego projektu. Damy kilka wskazówek początkującym projektantom.

Brief

Przed rozpoczęciem pracy zawsze dokładnie zapoznajemy się z briefem, w którym klient opisał projekt, cele do zrealizowania i swoje oczekiwania.

Praca z briefem jest bardzo ważnym etapem. Zrozumienie zlecanego nam zadania i potrzeb klienta jest kluczowe. Zanim zaczniemy projektować, musimy mieć całkowitą pewność, że dobrze rozumiemy, na czym polega nasze zadanie. Dzięki temu unikniemy frustrujących sytuacji. Przykładowo, pracujemy ciężko kilka godzin, a klient twierdzi, że zupełnie nie o to mu chodziło. Nie ma nic złego czy nieprofesjonalnego w zadawaniu pytań i wyjaśnianiu niezrozumiałych kwestii.

Na potrzeby tego artykułu stworzyliśmy fikcyjny brief, na podstawie którego będziemy projektować postać.

Poniżej najważniejsze wytyczne:

ZadanieL postać czarownika z barbarzyńskich plemion.

Na dalekiej północy, w krainie wiecznego śniegu i mrozu, żyją koczownicze plemiona barbarzyńców. Ich obyczaje i kultura owiane są tajemnicą.

Wiadomo, że wędrują wśród górskich przełęczy i zabijają potwory.

Niewielkie grupy rosłych wojowników uzbrojonych w topory i włócznie wspierają niekiedy czarownicy. Odziani w futra chroniące przed mrozem i śniegiem, są elitą w barbarzyńskim świecie. Poznali oni tajniki pierwotnej magii - czerpią moc z natury.

Są górskim wichrem i chłodem przenikającym serca potworów.

Ich atrybutem jest róg, na którym intonują melodie wprawiające w szał bojowy pobratymców. Pokaźnych rozmiarów róg często zdobią żarzące się runy.

Postać czarownika powinna być oryginalna i rozpoznawalna.

W poszukiwaniu formy

Podczas wstępnej fazy projektowej warto zrobić skrót najważniejszych informacji z briefu i mieć go cały czas przed oczami.

Wyciągnijmy w takim razie esencję. Będzie to kilka haseł.

Czarownik, klany barbarzyńców, mroźna północ, wielki róg.

Teraz, tworząc szkice koncepcyjne, cały czas sprawdzamy, czy są one odpowiedzią na brief.

Zaczynamy od serii szybkich szkiców, aby złapać formę, która już na tym etapie będzie ciekawa i przekonywająca. Skupiamy się na razie tylko na ogólnej sylwetce, wadze, designie i dynamice. W tej fazie anatomia i proporcje w zasadzie nie są istotne. Myślimy o formie, poszukujemy idei głównej, która zdeterminuje całą postać. Ważne, aby w żaden sposób się nie ograniczać.

01
01

Jeśli z któregoś szkicu nie jesteśmy zadowoleni, odrzucamy go.

Szybkie szkice są pewnego rodzaju kierunkowskazami. Decydując się na podróż w którymś kierunku, nie wiemy dokładnie, co będzie na końcu drogi, mamy tylko delikatnie zarysowany cel.

Proces projektowania postaci to ciągłe podejmowanie decyzji.

Kwestia decyzji

Wybieramy szkic, który zamierzamy rozwijać.

02
02

Na tym etapie staramy się wydobyć z sylwetki bardziej precyzyjny kształt. Decydujemy o jej budowie anatomicznej i o tym, jakie ma mieć proporcje.

Tworzymy bardziej szczegółowe przedstawienie. Doprecyzowujemy elementy stroju i inne detale. Kiedy jesteśmy zadowoleni z ogólnej formy, pora na kilka ważnych decyzji.

Głównym elementem ekwipunku postaci jest wielki róg. Warto więc, aby się on wyróżniał (dominował w pewien sposób nad postacią). Określamy resztę atrybutów: ubranie, broń, fryzurę, ozdoby. Wszystkie te detale są niezmiernie ważne, wpływają na ostateczny odbiór postaci. Jeśli wyposażymy czarownika w przedmiot, który nie będzie do niego pasował, całość stanie się niewiarygodna i mało przekonywająca. Staramy się bardzo dobrze przemyśleć wszystkie szczegóły.

Walka o osobowość

Szkic rozwijamy tak długo, aż rysowana postać zacznie mieć interesującą osobowość. Staramy się tworzyć postaci o dosyć wyraźnym temperamencie. Nie ma nic gorszego niż postać nijaka, przezroczysta i nudna.

Zaczynamy wczuwać się w projektowaną postać. Wyobrażamy sobie, jaka jest, w jaki sposób mówi, jak się porusza, co lubi, jest miła czy opryskliwa? – w tym czasie wciąż szkicujemy.

Nadając postaci cechy charakteru, musimy pamiętać, że nie musimy wszystkich projektowanych postaci lubić. Poszczególne postaci można nienawidzić, kochać albo może nam ich być szkoda. Ważne jest to, aby każda budziła w nas jakieś uczucia. Aby tak było, musimy projektować nie tylko wygląd postaci, ale też jej osobowość.

Staramy się wydobyć z projektu jak najwięcej przekazu z zachowaniem jak najczystszej idei. Unikamy sytuacji, w których zaprojektowana przez nas postać „kiepsko się czyta”. Każdy, widząc projekt, powinien z łatwością go zrozumieć.

Koncept gotowy

Następnym etapem jest przedstawienie finalnej wersji konceptu.

Niekiedy nie wystarcza jedno ujęcie - warto pokazać postać w kilku.

Podczas pracy nad konceptem postaci bardziej myślimy o tym w kategoriach pracy projektowej niż rysunku artystycznego. Dobry koncept powinien „działać” w różnych sytuacjach.

W przypadku projektu czarownika staraliśmy się uzyskać postać dość poważną i niebezpieczną. Już na pierwszy rzut oka zwraca on uwagę. Widz zaczyna wczytywać się w naszą historię, oglądając wielki róg i wyposażenie postaci.

03
03

Koncept czarownika jest gotowy. Później, po akceptacji, przygotowujemy go do modelowania, prezentując całość z przodu, tyłu i boku.

Paweł Graniak, Potęga Obrazu

Potęga Obrazu organizuje darmowe warsztaty z projektowania postaci do gier komputerowych. Warsztaty odbędą się 27 października 2012 r. w klubie Paradox Cafe, Warszawa, ul. Anielewicza 2.

Potęga Obrazu
Potęga Obrazu
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Co to jest?
Co to jest?
Piotr Jamrogiewicz
Co to jest?
Co to jest?
Jakub Tabaczewski
Co to jest?
Co to jest?
Marek Maruszczak
Co to jest?
Co to jest?
Piotr Jamrogiewicz
Komentarze (0)