Czy silnik samochodu zatrzyma strzały z karabinu? Sprawdzono to

Czy silnik samochodu zatrzyma strzały z karabinu? Sprawdzono to

Test kuloodporności samochodu przeciwko karabinkowi systemu AR-15.
Test kuloodporności samochodu przeciwko karabinkowi systemu AR-15.
Źródło zdjęć: © YouTube | The FieldCraft Survival Channel
Przemysław Juraszek
29.05.2023 15:44, aktualizacja: 31.05.2023 09:45

Często w filmach akcji bądź w grach widzimy przypadki wykorzystania samochodów jako osłon i rzeczywistość potrafi zaskakiwać. Pewne części samochodu są w stanie wytrzymać bardzo dużo.

Amerykanie zdecydowali się już kilkukrotnie sprawdzić kuloodporność samochodów na ostrzał z broni strzeleckiej, począwszy od pistoletów po karabiny. Jednym z ciekawszych testów jest ten zrealizowany przez The FieldCraft Survival Channel z udziałem byłego żołnierza ze słynnych Zielonych Beretów.

Zdecydowali się oni ostrzelać samochód w trzech miejscach, począwszy od przodu zawierającego blok silnika, drzwi boczne oraz bagażnik. Na pierwszy ognień wykorzystano pistolet zasilany amunicją kal. 9x19 mm, a więc najpopularniejszym najbojem, jaki można spotkać w wielu miejscach świata.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Strzały były oddawane z odległości trzech metrów i wyraźnie widać, że drzwi oraz bagażnik nie powstrzymały nawet amunicji pistoletowej i pociski przeszły na wylot. Pewną ochronę zapewniały dopiero słupki karoserii oraz oczywiście blok silnika, a tutaj wystrzelone pociski dysponują energią zaledwie około 500 J.

Gorzej było w przypadku karabinka systemu AR-15 wykorzystującego amunicję kal. 5,56x45 mm / .223 Remington, gdzie pociski opuszczające lufę mają nieco ponad trzykrotnie wyższą energię. Tutaj ochronę zapewniał tylko blok silnika oraz przednie koła. Co więcej, blok silnika jest w stanie zatrzymać nawet pociski wystrzelone z karabinów wielkokalibrowych typu Barrett M107 na amunicję 12,7x99 mm NATO (.50 BMG) jak pokazuje test przeprowadzony przez kanał YouTube FullMag. W tym przypadku wystrzelone pociski mają energię wylotową wynoszącą około 16 tys. J.

Wykorzystanie samochodu jako ochrony w wykonaniu The FieldCraft Survival Channel

Strzelanie z karabinu w kalibrze 12,7x99 mm NATO / .50 BMG w wykonaniu kanału FullMag

Odporność na bloku silnika wynika z tego, że w tym miejscu znajduje się silnik będący przynajmniej kilkudziesięciokilogramowym kawałem żelastwa. Tymczasem ogólna zasada ochrony przed pociskami stanowi, że im więcej wytrzymałych przeszkód na ich drodze tym lepiej. Z tego względu blok silnika może zapewniać ochronę balistyczną nawet porównywalną z pancerzem bocznym wojskowego pojazdu opancerzonego.

Oczywiście w przypadku ostrzału z broni maszynowej istnieje ryzyko, że część pocisków minie silnik i przejdzie przez osprzęt lub pod nim, ale z drugiej strony lepsza taka ochrona niż żadna. Doskonały przykład pokazuje tutaj przypadek wykorzystania na kanale Forgotten Weapons napędowego karabinu maszynowego M134D kal. 7,62x51 mm NATO / .308 Winchester, gdzie z pickupa zostało istne sito, nie licząc części z blokiem silnika.

M134 Minigun vs pick-up

Przemysław Juraszek, dziennikarz Gadżetomanii

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)