F‑15EX po pierwszym teście bojowym. To jeden z najszybszych myśliwców świata

Siły Powietrzne USA w poniedziałek opublikowały komunikat, z którego wynika, że najnowsza wersja myśliwca czwartej generacji F-15EX pomyślnie przeszła pierwszy test bojowy. Podczas próby maszyna wystrzeliła pocisk AIM-120D i zestrzeliła cel w postaci drona BQM-167 nad Zatoką Meksykańską.

F-15EX Eagle II z sukcesem zakończył pierwszy test bojowy
F-15EX Eagle II z sukcesem zakończył pierwszy test bojowy
Źródło zdjęć: © Boeing | © 2019 Yiu Yu Hoi
Karolina Modzelewska

01.02.2022 | aktual.: 01.02.2022 16:11

Amerykanie poinformowali, że testy odbyły się w piątek, 25 stycznia nad Zatoką Meksykańską w ramach programu oceny systemów uzbrojenia powietrze-powietrze Combat Archer. Za sterami myśliwca F-15EX Eagle II należącego do 40. Eskadry Doświadczalnej siedzieli piloci – mjr. Benjamin Naumanna i mjr. Marka Smith.

F-15EX Eagle II po pierwszym teście bojowym

Była to kolejna próba z udziałem F-15EX, która zbliża maszynę do oficjalnego wcielenia do służby w Siłach Powietrznych USA. Wcześniejsze próby polegały głównie na zintegrowanych testach rozwojowych oraz operacyjnych w locie i rozpoczęły się, gdy pierwsze dwa egzemplarze F-15EX o numerach bocznych 001 i 002 przybyły sił powietrznych Eglin na Florydzie w marcu i kwietniu 2021 roku.

USA planują kupić 144 egzemplarzy F-15EX, które mają zastąpić część obecnie wykorzystywanych samolotów przewagi powietrznej, w tym myśliwce F-15C. Jak zapewnia Boeing, który odpowiada za produkcję maszyn, zapewnia, że F-15EX został zaprojektowany w taki sposób, że "będzie podstawowym myśliwcem w służbie – nie tylko dzisiaj, ale przez kilka następnych dziesięcioleci". Na jego przewagę nad innymi samolotami ma wpływać m.in. cyfrowy szkielet, otwarta architektura systemu czy możliwość przenoszenia broni hipersonicznej.

F-15EX jest uznawany za najbardziej zaawansowany wariant myśliwca z rodziny F-15. Dwumiejscowa maszyna ma długość 19,45 m, wysokość 5,63 m, a rozpiętość jej skrzydeł wynosi 13,05 m. Masa własna F-15EX to 14 500 kg, a maksymalna masa startowa 37 000 kg. Według serwisu AirForce-Technology myśliwiec może latać z prędkością 2,5 Macha, co czyni go jednym z najszybszych myśliwców świata.

Dodatkowo, jak informuje AirForce-Technology, samolot posiada wiele nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Wśród nich można wymienić m.in. nowy system walki elektronicznej (EW), zaawansowane systemy kokpitu, nowoczesne czujniki i radary np. radar APG-82(V)1. F-15EX posiada architekturę systemów otwartych misji (OMS) z zaawansowanymi systemami zarządzania bitwą (ABMS), co pozwala na szybką integrację z najnowszymi technologiami.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (91)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.