Fisker Karma - hybrydowy sedan, który zachwyci nie tylko ekologów

Firma Fisker Automotive po raz pierwszy pokazała światu swój samochód jeszcze w 2008 roku. Planowana wówczas na rok 2009 data rynkowego debiutu nie została jednak dotrzymana. Mimo opóźnienia projekt został w końcu doprowadzony do finału – na rynek trafia samochód łączący osiągi, wygląd i wygodę z troską o środowisko.

Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Łukasz Michalik

23.10.2011 | aktual.: 11.03.2022 10:02

Fisker Karma - cz.1

Firma Fisker Automotive po raz pierwszy pokazała światu swój samochód jeszcze w 2008 roku. Planowana wówczas na rok 2009 data rynkowego debiutu nie została jednak dotrzymana. Mimo opóźnienia projekt został w końcu doprowadzony do finału – na rynek trafia samochód łączący osiągi, wygląd i wygodę z troską o środowisko.

Samochody napędzane prądem kojarzą się zazwyczaj ze stylistycznymi skrajnościami. Z jednej strony mamy śmiertelnie nudnego Priusa, a z drugiej ekstrawaganckie pojazdy o wyglądzie rodem z filmów SF. Firma Fisker Automotive zerwała z tym schematem.

Jej flagowy produkt, opisywany niedawno model Karma, to sedan PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) ze sportowym zacięciem. Ponieważ w zeszłym tygodniu samochód otrzymał certyfikat Environmental Protection Agency, może w końcu trafić do salonów.

Spalinowy silnik 2.0 nie jest używany do bezpośredniego napędu pojazdu. Jego zadaniem jest wytworzenie energii elektrycznej potrzebnej do jazdy i ładowania akumulatora. Samochód może być również podłączony do gniazdek elektrycznych 110 V.

Efektywność zastosowanego rozwiązania jest wysoka – ekwiwalent zużycia paliwa wynosi 53 MPG (mil na galon), czyli około 4,5 l/100 km. Choć nie jest to wynik tak dobry, jak w przypadku modelu Chevrolet Volt (93 MPG) czy Priusa (87 MPG), Karma oferuje w zamian kierowcy i pasażerom przyjemność sportowej jazdy i prędkość maksymalną sięgającą 201 km/h.

Dyrektor generalny i współzałożyciel Fisker Automotive Henrik Fisker podkreśla zarazem, że zasięg samochodu czerpiącego energię wyłącznie z akumulatora wynosi 80 km, co – jak wskazują badania zwyczajów kierowców – powinno w większości wypadków zapewnić podróżowanie bez potrzeby uruchamiania silnika spalinowego.

Zasięg może być dodatkowo zwiększony przez ogniwa fotowoltaiczne zainstalowane na dachu. Cena samochodu waha się w zależności od wyposażenia od 959 do niemal 110 tys. dolarów.

Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)

Fisker Karma - cz.2

Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)

Fisker Karma - cz. 3

Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)

Karma Fisker - cz. 4

Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Fisker Karma (Fot. FiskerAutomotive.com)
Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.