Gdyby YouTube był telewizją, byłby bogatą telewizją

Od kilku lat mówi się, że YouTube chce zastąpić telewizję. Na razie te proroctwa nie chcą się spełnić, ale jedno jest pewne: YouTube nie byłby pariasem wśród stacji telewizyjnych. Już teraz dochodami dogania największe z nich.

Pokolenie YouTube
Pokolenie YouTube
Źródło zdjęć: © Flickr/jonsson/Lic. CC by
Marta Wawrzyn

Na Gadżetomanii co jakiś czas piszemy, jak to YouTube dąży do tego, by stać się telewizją. Przedmiotem analizy blogosfery stają się wszelkie, najdrobniejsze nawet zmiany w serwisie. Przebudowa kanałów tak, żeby były ładniejsze i wygodniejsze? Krok w stronę spersonalizowanej telewizji, oczywiście! Wiadomo, użytkownicy mają przywiązywać się do kanałów, subskrybować je i do nich wracać.

Ale pomimo licznych drobnych kroczków, które YouTube poczynił, na razie jakoś telewizją nie jest. Jest tylko i aż zarabiającym miliardy serwisem, w którym ludzie oglądają filmy, czasem profesjonalne, czasem amatorskie, w większości króciutkie i niemające wiele wspólnego z ofertą "prawdziwej telewizji".

To się nazywa kasa...!

Business Insider zrobił ciekawą rzecz: porównał prognozowane dochody YouTube za rok 2014 z dochodami największych amerykańskich telewizji. Z szacunków eMarketera wynika, że YT będzie miał w tym roku dochody rzędu 5,6 mld dol. To wzrost o 51% w porównaniu z rokiem poprzednim.

I to naprawdę niezła kasa w stosunku do największych telewizji. Przykładowo AMC Networks, właściciel takich stacji jak AMC (w której rekordy bije "The Walking Dead") czy Sundance Channel, zarobi w tym roku jakieś 1,6 mld dol. Kablówkowy gigant ESPN będzie mieć dochody rzędu 10 mld dol. NBC – 15,2 mld dol.

Pierwsza liga? Niby tak, ale...

YouTube nie ma się czego wstydzić: gra w tej samej lidze co najwięksi gracze rynku telewizyjnego. To coś niesamowitego, w końcu mówimy o serwisie internetowym, który powstał osiem lat temu. Po drugiej stronie zaś mamy gigantów, firmy od dekad rządzące umysłami Amerykanów.

Powiedzieć, że media w XXI wieku się zmieniły, to nie powiedzieć nic. Niewiele też zmieniają analizy mówiące, że za kilka lat YouTube może zarabiać nawet 20 mld dol. (czyli więcej niż stacje TV). Ani obejrzenie Foxa, tak jak zrobiło to 300 mln ludzi przed nami.

Wiemy, że to nie jest telewizja, to tylko "filmiki".

Ylvis - The Fox (What Does The Fox Say?) [Official music video HD]

Wiemy też, że na YouTube w tym roku najważniejsza była wojna o komentarze. To, że kanały wyglądają dużo fajniej, nie zajmowało użytkowników tak bardzo jak zmuszanie ich do komentowania pod nazwiskiem, przy użyciu konta Google+. I nic dziwnego: to taka prosta, przyziemna sprawa, która dotknęła nie tylko komentujących, ale też właścicieli kanałów.

Gigantyczna kasa nic nie zmienia, YouTube telewizją nie jest. Ale ponoć nie ma problemu, którego z pomocą pieniędzy nie dałoby się rozwiązać.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (6)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.