Gdyby YouTube był telewizją, byłby bogatą telewizją

Strona głównaGdyby YouTube był telewizją, byłby bogatą telewizją
16.12.2013 12:21
Pokolenie YouTube
Pokolenie YouTube
Źródło zdjęć: © Flickr/jonsson/Lic. CC by
Marta Wawrzyn
Marta Wawrzyn

Od kilku lat mówi się, że YouTube chce zastąpić telewizję. Na razie te proroctwa nie chcą się spełnić, ale jedno jest pewne: YouTube nie byłby pariasem wśród stacji telewizyjnych. Już teraz dochodami dogania największe z nich.

Na Gadżetomanii co jakiś czas piszemy, jak to YouTube dąży do tego, by stać się telewizją. Przedmiotem analizy blogosfery stają się wszelkie, najdrobniejsze nawet zmiany w serwisie. Przebudowa kanałów tak, żeby były ładniejsze i wygodniejsze? Krok w stronę spersonalizowanej telewizji, oczywiście! Wiadomo, użytkownicy mają przywiązywać się do kanałów, subskrybować je i do nich wracać.

Ale pomimo licznych drobnych kroczków, które YouTube poczynił, na razie jakoś telewizją nie jest. Jest tylko i aż zarabiającym miliardy serwisem, w którym ludzie oglądają filmy, czasem profesjonalne, czasem amatorskie, w większości króciutkie i niemające wiele wspólnego z ofertą "prawdziwej telewizji".

To się nazywa kasa...!

Business Insider zrobił ciekawą rzecz: porównał prognozowane dochody YouTube za rok 2014 z dochodami największych amerykańskich telewizji. Z szacunków eMarketera wynika, że YT będzie miał w tym roku dochody rzędu 5,6 mld dol. To wzrost o 51% w porównaniu z rokiem poprzednim.

I to naprawdę niezła kasa w stosunku do największych telewizji. Przykładowo AMC Networks, właściciel takich stacji jak AMC (w której rekordy bije "The Walking Dead") czy Sundance Channel, zarobi w tym roku jakieś 1,6 mld dol. Kablówkowy gigant ESPN będzie mieć dochody rzędu 10 mld dol. NBC – 15,2 mld dol.

Pierwsza liga? Niby tak, ale...

YouTube nie ma się czego wstydzić: gra w tej samej lidze co najwięksi gracze rynku telewizyjnego. To coś niesamowitego, w końcu mówimy o serwisie internetowym, który powstał osiem lat temu. Po drugiej stronie zaś mamy gigantów, firmy od dekad rządzące umysłami Amerykanów.

Powiedzieć, że media w XXI wieku się zmieniły, to nie powiedzieć nic. Niewiele też zmieniają analizy mówiące, że za kilka lat YouTube może zarabiać nawet 20 mld dol. (czyli więcej niż stacje TV). Ani obejrzenie Foxa, tak jak zrobiło to 300 mln ludzi przed nami.

Wiemy, że to nie jest telewizja, to tylko "filmiki".

Ylvis - The Fox (What Does The Fox Say?) [Official music video HD]

Wiemy też, że na YouTube w tym roku najważniejsza była wojna o komentarze. To, że kanały wyglądają dużo fajniej, nie zajmowało użytkowników tak bardzo jak zmuszanie ich do komentowania pod nazwiskiem, przy użyciu konta Google+. I nic dziwnego: to taka prosta, przyziemna sprawa, która dotknęła nie tylko komentujących, ale też właścicieli kanałów.

Gigantyczna kasa nic nie zmienia, YouTube telewizją nie jest. Ale ponoć nie ma problemu, którego z pomocą pieniędzy nie dałoby się rozwiązać.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (6)