Gigabyte GeForce GT 640 – najtańszy Kepler w akcji [test]

Gigabyte GeForce GT 640 – najtańszy Kepler w akcji [test]

Gigabyte GeForce GT 640 (GV-N640OC-2GI)
Gigabyte GeForce GT 640 (GV-N640OC-2GI)
Jacek Klimkowicz
22.06.2012 23:59, aktualizacja: 10.03.2022 14:00

Na targach Computex 2012 Nvidia wprowadziła do swojej oferty układ GeForce GT 640, kierowany na rynek konsumencki. Jako, że w ręce wpadła mi jedna z ciekawszych, autorskich konstrukcji, postanowiłem sprawdzić, co potrafi najsłabszy, desktopowy GPU oparty na architekturze Kepler.

Wstęp, GeForce GT 640, GPU GK107, platforma testowa i metodologiaGeForce GT 640 – tani i dobry, czy tylko tani?

Gigabyte GeForce GT 640 (GV-N640OC-2GI)
Gigabyte GeForce GT 640 (GV-N640OC-2GI)

Wypada tu zaznaczyć, że Nvidia nie zdecydowała się na udostępnienie modelu referencyjnego, jak to zwykle ma miejsce w przypadku kart trafiających do sprzedaży detalicznej. Tym samym do zobrazowania osiągów desktopowego GK107 posłuży mi karta Gigabyte GeForce GT 640 (GV-N640OC-2GI). Nie jest to może najlepszy wybór jako, że jest to wersja fabrycznie podkręcona, ale tylko taki egzemplarz na bardzo krótki czas udało mi się pozyskać do testów.

Ile kosztuje najtańszy, desktopowy Kepler? Ceny kart o specyfikacjach identycznych z podaną przez Nvidię i 1 GB pamięci DDR3 zaczynają się od około 360-370 zł, egzemplarze fabrycznie podkręcone z 2 GB DDR3 są wyceniane na 420-450 zł. Dostępne są zarówno wersje zajmujące jeden slot, jak również konstrukcje dwuslotowe. Niezależnie od wariantu karty można być pewnym jednego - do jej zasilania wystarczy energia dostarczana przez slot PCI-Express (TDP 65 W).

Biorąc zatem pod uwagę cenę i pobór energii, naturalnym rywalem dla GeForce’a GT 640 zdaje się AMD Radeon HD 7750. Najtańsze karty z tym GPU kosztują około 400-420 zł, więc grzechem byłoby nie porównać osiągów z rzeczonym GPU, również wykonanym w 28-nm litografii, opartym na architekturze GCN. Na szczęście udało mi się zdobyć sampla z Cape Verde Pro na pokładzie, zatem będzie on stanowił punkt odniesienia podczas dalszych rozważań.

Powracając do GeForce GT 640 trzeba wspomnieć, że dla klienta indywidualnego Nvidia zaproponowała specyfikację różniącą się od tych dla kart OEM o tym samym symbolu. I tak mamy:

Jak widać parametry konsumenckiego GT 640 znajdują się gdzieś pomiędzy tymi, przewidzianymi dla wersji OEM. Sugerowana cena detaliczna najtańszego Keplera to 109 dolarów (ok. 455 zł z VAT wg kursu NBP z dnia 22.06.2012). Dokładnie na tyle samo jest wyceniany AMD Radeon HD 7750. Wygląda zatem na to, że, przynajmniej w teorii, GeForce GT 640 powinien być dla niego godnym konkurentem. A czy jest? Tego dowiecie się z niniejszego testu.

GPU GK107, czyli 28-nm Kepler dla mas

GPU GK107, będący sercem kart oznaczonych symbolem GeForce GT 640, to chip wykonany w 28-nm procesie litograficznym, wykorzystujący architekturę Kepler. Ma on jeden kompletny GPC (ang. Graphic Processing Cluster), zawierający rasteryzator i dwa nowoczesne multiprocesory strumieniowe SMX (ang. Next Generation Steaming Multiprocessor). Każdy z tych ostatnich skupia 192 rdzenie CUDA.

Schemat GPU GK107 (fot. Anandtech)
Schemat GPU GK107 (fot. Anandtech)

Całości dopełniają dwa kontrolery pamięci o szerokości 64-bitów każdy. Do każdego z nich podpięto 8 jednostek rasteryzujących (ROP). Reasumując GK107, składający się z 1,3 mld tranzystorów, ma 384 rdzenie CUDA (2 SMX), 16 jednostek ROP i 32 TMU oraz kontroler pamięci, który zapewnia komunikację z kośćmi typu DDR3 za pomocą 128-bitowej magistrali. Maksymalna obsługiwana pojemność VRAM to 2 GB.

SM Fermi vs SMX Kepler (fot. Nvidia)
SM Fermi vs SMX Kepler (fot. Nvidia)

GPU GK107 gwarantuje obsługę najnowszych API DirectX 11.1 i OpenGL 4.2 oraz szeregu technologii Nvidia: CUDA (obliczenia równoległe GPGPU), Surround (obsługa do 4 monitorów), PhysX, 3D Vision, PureVideo HD 5. generacji (wspierane są m.in. kodeki MPEG-1/2, MPEG-4 ASP, H.264 i VC1/WMV9 dla rozdzielczości do 4K włącznie) oraz NVENC (sprzętowe przyspieszanie transkodowania multimediów, odpowiednik AMD VCE i Intel Quick Sync).

W odróżnieniu jednak od układów GK104, które trafiły do kart GeForce GTX 690, 680 i 670, GK107 montowany na konstrukcjach oznaczonych symbolem GeForce GT 640 nie obsługuje funkcji Boost. Nie ma zatem co liczyć na wzrost taktowania procesora graficznego powyżej wartości podanej w specyfikacji. Zatem maniakom wydajności pozostaje podkręcanie karty graficznej we własnym zakresie lub zakup modelu z fabrycznie podniesionymi zegarami taktującymi.

Gigabyte GeForce GT 640 (GV-N640OC-2GI)

Gigabyte jako jeden z pierwszych zaprezentował i wprowadził do sprzedaży autorską wersję karty GeForce GT 640. Egzemplarz oznaczony symbolem GV-N640OC-2GI, który udało mi się zdobyć, jest wyceniany przez sprzedawców na nie mniej niż 420 zł (maksymalnie nieco ponad 500 zł). A za tyle da się już kupić Radeona HD 7750, więc warto przekalkulować, co bardziej się opłaca.

Gigabyte GeForce GT 640 (GV-N640OC-2GI)
Gigabyte GeForce GT 640 (GV-N640OC-2GI)

Karta Gigabyte GeForce GT 640 to konstrukcja zajmująca 2 sloty. Wszystkiemu winien sporych rozmiarów układ chłodzenia. Na całkiem sporym radiatorze, częściowo przykrywającym także kości pamięci, zainstalowano duży, 10-centymetrowy wentylator. Spasowanie poszczególnych elementów konstrukcji nie budzi żadnych zastrzeżeń.

Zawartość pudełka nie zachwyca...
Zawartość pudełka nie zachwyca...

Na śledziu znalazły się dwa wyjścia Dual Link DVI-D, VGA oraz pozłacane HDMI z obsługą HDCP. Na sztywnej, niebieskiej płytce PCB znalazły się komponenty dobre jakościowo. W ramach technologii Gigabyte Ultra Durable 2 producent postawił na stałe kondensatory i cewki z ferrytowymi rdzeniami. Mają one gwarantować długą, bezawaryjną i stabilną pracę karty graficznej.

Gigabyte GeForce GT 640 - wykonanie jest ok
Gigabyte GeForce GT 640 - wykonanie jest ok

Do testów otrzymałem wersję pudełkową, dokładnie taką, jaką otrzyma konsument kupując produkt w sklepie. W środku niewielkiego, sztywnego, kartonowego pudełka znalazło się tylko niezbędne minimum. Jest więc płyta ze sterownikami, krótka instrukcja instalacji (również w języku polskim) w formie papierowej i sama karta opakowana w folię antystatyczną. Nie ma mowy choćby o naklejkach firmowych czy miękkiej, wyprofilowanej wyściółce.

Gigabyte GeForce GT 640 pozwala na podłączenie 4 monitorów
Gigabyte GeForce GT 640 pozwala na podłączenie 4 monitorów

Sama karta Gigabyte GeForce GT 640, oznaczona symbolem GV-N640OC-2GI odznacza się fabrycznie podniesionymi zegarami rdzenia (1045 MHz zamiast 900 MHz) i pamięci (900 vs 891 MHz). Tej ostatniej zainstalowano 2 GB i jest ona typu DDR3. Przepustowość podsystemu pamięci, dzięki zastosowaniu 128-bitowej magistrali wynosi jedynie 28,8 GB/s.

Platforma testowa i metodologia

Wszystkie testy przeprowadzano na następującej platformie testowej:

Karty graficzne:

  • Gigabyte GeForce GT 640 (2 GB GDDR3; 384 SPU, GPU 1045 MHz, MEM 900 MHz),
  • AMD Radeon HD 7750 (1 GB GDDR5; 512 SPU, GPU 800 MHz, MEM 1125 MHz);

Sterowniki:

  • GeForce GT 640 – ForceWare 301.42;
  • Radeon HD 7750 – Catalyst 12.4.

System operacyjny:

Gry:

Ustawienia:

  • rozdzielczość 1920 x 1080@60Hz;
  • tekstury: high;
  • woda: very high;
  • cienie: high;
  • nocne cienie: very high;
  • refleksy: very high;
  • dystans: 60;
  • detale: 100;
  • zagęszczenie pojazdów: 100.

Mafia 2

Ustawienia:

  • rozdzielczość: 1920 x 1080;
  • APEX: wyłączony;
  • wygładzanie krawędzi: włączone;
  • filtrowanie anizotropowe: x16;
  • pozostałe opcje aktywne i na maks.

Colin McRae: DiRT3

Ustawienia:

  • rozdzielczość: 1920 x 1080;
  • wygładzanie krawędzi: x8;
  • wszystko włączone i na maks.

Metro 2033

Ustawienia:

Benchmarki

3D Mark 11 - rozdzielczość 1280 x 720, tryb Performance.

Unigine Heaven 2.5:

  • rozdzielczość 1920 x 1080;
  • render: DirectX 11;
  • shaders: high;
  • textures: high;
  • anizo: 16x;
  • occlusion, refraction, volumetric: enabled;
  • tesselation: normal, extreme.

Wydajność, temperatura i hałas, podsumowanie i ocenaGigabyte GeForce GT 640 – wyniki testów3D Mark Vantage

  • Gigabyte GeForce GT 640: P 9595 (P GPU 8194, P CPU 19693);
  • AMD Radeon HD 7750: P 11490 (P GPU 10133, P CPU 19559).

3D Mark Vantage jednoznacznie wskazuje, że Radeon HD 7750 jest szybszy. Wynik ogólny jest blisko 20% lepszy w przypadku platformy z kartą AMD, zaś wynik P GPU tejże przebija GeForce GT 640 o prawie 24%.

3D Mark 11

  • []Gigabyte GeForce GT 640: 2640 pkt. (Graphics 2443, Physics 7430, Combined 1939);[]AMD Radeon HD 7750: 2666 pkt. (Graphics 2382, Physics 6890, Combined 2669).

Jak widać, w najnowszej wersji 3D Marka karty idą łeb w łeb. W zasadzie jedyna istotna różnica to punktacja w sekcji Combined. Duet Core i5-3550 w komplecie z AMD Radeonem HD 7750 wypadł w niej zauważalnie (+37,6%) lepiej.

Unigine Heaven 2.5

Benchmark Unigine Heaven 2.5 jako kolejny wykazuje przewagę AMD Radeona HD 7750 nad Gigabyte GeForce GT 640. Na nic zdało się fabryczne OC. Rywal spod znaku AMD jest, w zależności od trybu, od ok. 30 do ok. 40% szybszy.

Colin McRae: DiRT3

Uruchomiony na pierwszy ogień Colin McRae: DiRT3 obnaża słabość najtańszego Keplera. Mimo sporego OC wyraźnie przegrywa on z taktowanym standardowo Radeonem HD 7750. Ten ostatni ma o ponad 25% wyższą minimalną liczbę FPS i ponad 15% średnią.

GTA 4: EfLC

The Lost and Damned

GTA4: TL&D
GTA4: TL&D

Pierwszy DLC do GTA 4 również stawia GeForce'a GT 640 w niekorzystnym świetle. Podczas gdy karta AMD ma minimalny FPS na granicy płynności i średnią liczbę klatek na sekundę znacznie wyższą, Gigabyte GeForce GT 640 ma średnio niewiele ponad 25 FPS i zalicza spadki nawet do 17.

The Ballad of Gay Tony

GTA4: TBoGT
GTA4: TBoGT

Drugi DLC okazał się dla najsłabszego Keplera jeszcze większym wyzwaniem. Podczas gdy Cape Verde przetwarza grafikę na tyle sprawnie, by zachować płynność w każdej sytuacji, podkręcony GeForce GT 640 nawet nie zbliża się zwykle do granicy 25 FPS.

Mafia 2

AMD Radeon HD 7750 oferuje nabywcy stabilną liczbę klatek na sekundę w przedziale 33-38 FPS. Niestety, Gigabyte GeForce GT 640 wypada znacznie gorzej. Choć średni FPS wynosi blisko 35 FPS, przy dynamicznych scenach zdarzają się spadki nawet do 19 FPS. Przycinki na szczęście nie zdarzają się zbyt często.

Metro 2033

Zoptymalizowane pod karty AMD Metro 2033 wykazuje miażdżącą przewagę Radeona HD 7750. Minimalna liczba uzyskanych klatek na sekundę jest wyższa niż średni FPS karty GeForce GT 640 o prawie 80%. To nie wymaga chyba komentarza.

Temperatury i hałas

Trzeba przyznać, że jak na kartę po dość solidnym OC, Gigabyte GeForce GT 640 jest chłodny. Podczas pracy biurowej, przy temperaturze otoczenia na poziomie 24 stopni Celsjusza, temperatura GPU nie przekracza 29 stopni. Przy takim scenariuszu użytkowania konkurencyjny AMD Radeon HD 7750 (model referencyjny ze standardowym chłodzeniem) sporadycznie dobija do 31 stopni.

Sytuacja zmienia się podczas grania. Tu konstrukcja z GPU Nvidia osiąga maks. 44 stopnie, zaś AMD Radeon o… 28 więcej. Nie zmienia to jednak faktu, że w tym przedziale cenowym można znaleźć autorską konstrukcję z dużo lepszym chłodzeniem (np. modele Asusa z DirectCU w znanych mi testach nie przekroczyły 55 stopni). Niestety, nie miałem pod ręką egzemplarza z niestandardowym coolerem.

Jeśli chodzi o poziom generowanego hałasu, to konfiguracja z AMD wypada tutaj nieco gorzej od autorskiej konstrukcji Gigabyte'a z wielkim wentylatorem, który na dodatek pracuje zwykle tylko "na pół gwizdka". Różnica, moim zdaniem, jest jednak niewielka i w zasadzie pomijalna. Ostatecznie szum wentylatora chłodzącego CPU praktycznie zagłusza kartę Gigabyte GeForce GT 640.

Podsumowanie

Choć karta Gigabyte GeForce GT 640 sama w sobie jest udana, to trudno ją polecić komuś, kto szuka energooszczędnego GPU ze sporym potencjałem gamingowym. Bardzo dobre wykonanie, cichy i efektywny układ chłodzenia, pojemna pamięć wideo czy w końcu spore, fabryczne OC i dobre jakościowo komponenty nie zmienią faktu, że jej osiągi są dość słabe w porównaniu. Konkurent z logo AMD dosłownie miażdży kartę z GPU "zielonych".

Praktycznie we wszystkich testach praktycznych przewaga AMD Radeona HD 7750 jest bardzo duża i raczej (na testy OC nie starczyło czasu) nie ma szans, by podkręcając GeForce'a GT 640 tę przepaść zniwelować. Reasumując, jeśli ktoś nie potrzebuje koniecznie obsługi technologii CUDA, PhysX czy świadomości, że ma GPU Kepler w komputerze, śmiało powinien wybrać GPU konkurencji. GeForce GT 640 mogłoby być dobrym wyborem, gdyby kosztowało mniej niż 300 zł. Na razie jest sporo za drogo.

Gigabyte GeForce GT 640 (GV-N640OC-2GI)

[plus]dobre wykonanie

[plus]fabryczne OC

[plus]wydajne i ciche chłodzenie

[plus]4 wyjścia obrazu

[plus]komponenty dobrej jakości (stałe kondensatory, cewki z ferrytowymi rdzeniami, etc.)

[plus]niski pobór energii (zarówno w idle’u jak i pod obciążeniem)

[minus]kiepski stosunek wydajności do ceny

[minus]zajmuje 2 sloty

[minus]krótka gwarancja mimo dobrych komponentów (2 lata)

[minus]pamięć typu DDR3 o ograniczonej przepustowości

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)