Gigantyczne stalowe krety - jak działają te cuda techniki? [wideo]

Zdecydowanie do grona największych i najbardziej niesamowitych maszyn stworzonych przez człowieka należą ogromne wiertła drążące tunele. To dzięki wielkim maszynom, takim jak ta, którą widzicie na powyższym zdjęciu, możliwa jest sprawna budowa tuneli nawet w litej skale. Spróbuję przyjrzeć się, jak działają i wyglądają te potężne dzieła inżynierskiej sztuki.

Gigantyczne stalowe krety - jak działają te cuda techniki? [wideo] 1Fot. core77.com
Grzegorz Nowak

Zdecydowanie do grona największych i najbardziej niesamowitych maszyn stworzonych przez człowieka należą ogromne wiertła drążące tunele. To dzięki wielkim maszynom, takim jak ta, którą widzicie na powyższym zdjęciu, możliwa jest sprawna budowa tuneli nawet w litej skale. Spróbuję przyjrzeć się, jak działają i wyglądają te potężne dzieła inżynierskiej sztuki.

Co to jest TBM?

Już dwukrotnie pokazywaliśmy Wam, jak powstają kolejne tunele pod nowojorskie metro. Najpierw w połowie zeszłego roku Łukasz zaprezentował niesamowite zdjęcia podziemnych betonowych komór, ja uzupełniałem tamte zdjęcia kolejnymi w zeszłotygodniowym wpisie. Zanim jednak powstaną ogromne tunele, w których za kilka lat mknąć będą wagony metra, potrzeba było ciężkiego sprzętu i wielu godzin pracy, żeby centymetr po centymetrze wydrążyć podziemne drogi.

Ogromne krety używane do drążenia tuneli na całym świecie nazywane są TBM (Tunnel boring machine). Skomplikowane urządzenie wykonuje kilka zadań jednocześnie, nie tylko drążąc kolejne pokłady skał lub ziemi, ale także zabezpieczając powstały tunel. Wszelki gruz jest również automatycznie usuwany, a powstała w ten sposób przestrzeń jest gotowa do przeprowadzenia dalszych prac budowlanych.

Gigantyczne stalowe krety - jak działają te cuda techniki? [wideo] 2
Fot. core77.com

Na samym przodzie maszyny znajduje się dysk, który pod wpływem ogromnego nacisku kruszy nawet najtwardszą skałę. Na całym świecie spotyka się TBM-y w różnych rozmiarach - od miniaturowych, mających ok. 1 metra średnicy, do rekordowych gigantów o średnicy ponad 19 metrów. Przy tych ostatnich załoga wygląda jak mrówki, co możecie zobaczyć na zdjęciach zamieszczonych we wpisie.

Gigantyczne stalowe krety - jak działają te cuda techniki? [wideo] 3
Fot. core77.com

Dyski wiercące różnią się w zależności od rodzaju materiału - do wiercenia ziemi i skał stosuje się różne maszyny. O wyborze odpowiedniej decydują wykonane wcześniej szczegółowe badania geologiczne. Trzeba również zadbać o zniwelowanie tarcia podczas wiercenia, dlatego powierzchnia dysku jest najczęściej smarowana - dzięki temu drążenie przebiega łatwiej, a maszyna mniej się nagrzewa.

Materiał odcięty przez przednią część maszyny zostaje przetransportowany taśmowo na drugi koniec kreta. Tam już za pomocą bardziej tradycyjnych metod - takich jak wagoniki kolejowe albo ciężarówki - wywożony jest na powierzchnię. TBM-y muszą zatrzymywać się co kilka metrów, żeby zabezpieczyć fragment przekopanego tunelu. Maszyna automatycznie betonuje, uzbraja ściany lub wstawia przygotowane wcześniej metalowe podpory. Stosowana metoda zależy od właściwości geologicznych podłoża.

Nowojorskie krety

Budową nowych linii metra w Nowym Jorku zajmuje się firma S3 Tunnel Constructors. To właśni do niej należą maszyny, które widzicie na poniższych zdjęciach. Być może nie są tak potężne jak te z pierwszej części artykułu (i nie mają ładnego lakieru), ale i tak ich praca wygląda spektakularnie. Tak prezentuje się przedłużenie nowojorskiej linii numer 7:

Gigantyczne stalowe krety - jak działają te cuda techniki? [wideo] 4
Fot. core77.com

Ta sama firma drąży również tunel pod Drugą Aleją na Manhattanie. Na poniższych zdjęciach możecie zobaczyć tylną część maszyn, odpowiedzialną za usuwanie gruzów i umacnianie tunelu.

Gigantyczne stalowe krety - jak działają te cuda techniki? [wideo] 5
Fot. core77.com
Gigantyczne stalowe krety - jak działają te cuda techniki? [wideo] 6
Fot. core77.com

Pracownicy wspomnianej firmy drążą pod ulicami Manhattanu 24 godziny na dobę, przez 5 dni w tygodniu. Przełomowym momentem jest dowiercenie się do innego tunelu uwiecznione poniżej. Załoga powinna być z siebie dumna.

Gigantyczne stalowe krety - jak działają te cuda techniki? [wideo] 7
Fot. core77.com

Budowa centralnego odcina II linii metra - film infromacyjny

Źródło: core77dvice

Źródło artykułu: WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
To skarb ukryty w śmieciach. W USA wyceniono go na ok. 97 mld dol.
To skarb ukryty w śmieciach. W USA wyceniono go na ok. 97 mld dol.
50 lat sadzenia drzew zmieniło klimat kraju. I to dosłownie
50 lat sadzenia drzew zmieniło klimat kraju. I to dosłownie
Zaktualizuj Androida Auto. Jest nowe wydanie
Zaktualizuj Androida Auto. Jest nowe wydanie
Jest coraz mniejsza. Cofają się niebezpieczne zmiany
Jest coraz mniejsza. Cofają się niebezpieczne zmiany
Biofobia narasta. Coraz więcej osób odczuwa lęk i niechęć wobec przyrody
Biofobia narasta. Coraz więcej osób odczuwa lęk i niechęć wobec przyrody
Bezzałogowy "PassAt" Polaków wyruszył w rejs. Ma pokonać Atlantyk
Bezzałogowy "PassAt" Polaków wyruszył w rejs. Ma pokonać Atlantyk
Myślała, że to śmieci. To, co odkryła, ją zdziwiło
Myślała, że to śmieci. To, co odkryła, ją zdziwiło
Nowość w mObywatelu. Skorzystają kolejni użytkownicy
Nowość w mObywatelu. Skorzystają kolejni użytkownicy
Antarktyda: Lodowiec Thwaites w krytycznej fazie destabilizacji
Antarktyda: Lodowiec Thwaites w krytycznej fazie destabilizacji
CERT Orange Polska ostrzega przed nowym oszustwem
CERT Orange Polska ostrzega przed nowym oszustwem
Mroczna przeszłóść. Opuszczone pociągi na Syberii
Mroczna przeszłóść. Opuszczone pociągi na Syberii
Znalazł ten skarb nielegalnie. Uciekł od odpowiedzialności
Znalazł ten skarb nielegalnie. Uciekł od odpowiedzialności
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇