Haptyczna rękawica Hands Omni: VR realna jak nigdy wcześniej! Poczujesz w dłoni wirtualne obiekty

Wirtualna rzeczywistość staje się – który to już raz? – nieco bardziej realna. Prototypowe rękawice Hands Omni sprawią, że biorąc do ręki wirtualny przedmiot nie tylko będziemy mogli manipulować nim w wirtualnym świecie, ale również poczujemy w dłoni jego wielkość i kształt!

Haptyczna rękawica Hands Omni: VR realna jak nigdy wcześniej! Poczujesz w dłoni wirtualne obiekty
Łukasz Michalik

28.04.2015 | aktual.: 10.03.2022 10:21

Jest bieżnia, będzie rękawica

Jak sprawić, by wirtualna rzeczywistość była jeszcze bardziej realna? Gogle VR to dopiero początek – z takiego założenia wyszli twórcy bieżni Virtuix Omni, dzięki której mając na głowie gogle możemy chodzić, biegać, kucać czy podskakiwać, a wszystkie te czynności wykonywane w świecie realnym są przenoszone do wirtualnego świata (na podobnej zasadzie działa również inna bieżnia tego typu, Cyberith Virtualizer).

Battlefield 4 multiplayer online in VR with the Cyberith Virtualizer and the Oculus Rift

Sama bieżnia, czyli w gruncie rzeczy rodzaj manipulatora, w którym sterujemy posługując się całym ciałem, to jednak nie wszystko. Studencki zespół z Rice University, działający we współpracy z twórcami Virtuix Omni, opracował rękawicę o nazwie Hands Omni.

Dzięki niej nie tylko będziemy mogli chwytać i manipulować wirtualnymi przedmiotami, ale również, dzięki sprzężeniu haptycznemu, poczujemy w dłoni rozmiar czy kształt jakiegoś przedmiotu.

Rękawica, czyli nowa wersja starego pomysłu

To duży krok naprzód w walce o jeszcze bardziej realny, wirtualny świat. Warto przy tym pamiętać, że rękawice, pozwalające na manipulowanie wirtualnymi obiektami nie są – wbrew temu, co usiłują nam wmawiać różni inwestorzy z Kickstartera - niczym nowym. Pierwsze modele takiego sprzętu o nazwie Data Glove pojawiły się jeszcze w latach 80. w słynnym VPL Research, gdzie Jaron Lanier prowadził pionierskie badania nad wirtualną rzeczywistością.

Obraz

Postęp dotyczy czegoś innego – zwrotnej informacji, jaką użytkownik otrzymuje dzięki takiej rękawicy. Założony na dłoń mechanizm, wykorzystujący platformę Arduino, został wyposażony w napełniane powietrzem poduszki, umieszczane w rękawicy pod opuszkami palców użytkownika.

Dzięki temu można sterować ich twardością i gdy użytkownik weźmie do ręki wirtualny obiekt – jak granat czy jabłko – wypełnione powietrzem poduszki zapewnią złudzenie, że w dłoni rzeczywiście znajduje się jakiś obiekt.

Rice engineers develop hands-on feedback for virtual gaming

Kto potrzebuje takiego realizmu?

Rękawica nie jest jeszcze gotowym produktem. Ważące około 350 gramów urządzenie to na razie prototyp, wymagający dalszego dopracowania i rozwoju. Mimo tego wydaje się oferować dla VR nowe, ciekawe możliwości, z których wielu z nas chciałoby zapewne – przynajmniej na próbę – skorzystać.

Dlaczego piszę, że „na próbę”? Wysoce realistyczna, wirtualna rzeczywistość wydaje się bardzo atrakcyjna i – gdy połączymy gogle, bieżnię i rękawicę – zapewni zapewne oszałamiający realizm różnych bodźców. W przypadku różnych prezentacji, szkolenia żołnierzy czy wirtualnych wycieczek jest to pożądane, ale wątpię, czy większość z nas, grając w kolejnego shootera, chciałaby na co dzień wypluwać płuca na bieżni, a później narzekać na zakwasy. Raz czy dwa, aby doświadczyć realizmu – zapewne tak, ale w przypadku codziennej rozrywki jestem przekonany, że spodobałoby się to tylko nielicznym.

Mimo tego z niecierpliwością czekam na produkcyjną wersję rękawicy Hands Omni. Chętnie przekonam się, jak to jest nie tylko zobaczyć wirtualny świat, ale również – dosłownie – poczuć go na własnej skórze.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.