Hermeus Quarterhorse. Pierwszy lot hipersonicznej rewolucji
Firma Hermeus z sukcesem zrealizowała pierwszy lot swojego hipersonicznego samolotu Quarterhorse z bazy Edwards w Kalifornii. To istotny postęp w kierunku osiągnięcia prędkości bliskiej Mach 5 w 2026 roku.
Według portalu Defense News Hermeus z powodzeniem wykonało pierwszy lot samolotu Quarterhorse. Ta maszyna, znana jako Mk 1 jest drugą wersją platformy testowej Quarterhorse i pierwszą, której udało się wznieść w przestworza. Lot miał miejsce 21 maja 2025 roku i potwierdził efektywność strategii rozwojowej firmy.
AJ Piplica, CEO Hermeus, podkreślił, że podejście ich firmy do rozwoju technologii okazało się skuteczne i podkreślił, że to dopiero początek, ponieważ czekają na nich kolejne wyzwania.
Dalsza część artykułu pod wideo
Quarterhorse — hipersoniczna maszyna dla wszystkich
Planowany początkowo na 2023 rok lot Quarterhorse'a uległ przesunięciu na lato, lecz udało się go zrealizować w maju tego roku. Hermeus zaznacza, że od fazy projektu do przygotowania systemu do lotu minęło nieco przeszło rok. Najważniejsze w tym locie było przetestowanie możliwości startu i lądowania Quarterhorse'a, co jest szczególnym wyzwaniem dla tak szybkich samolotów.
Dane uzyskane podczas pierwszego lotu posłużą do konstrukcji drugiego testowego samolotu, Mk 2, którego budowa trwa w Atlancie. W 2025 roku planowane jest, że Mk 2 wzniesie się w powietrze, osiągając prędkość naddźwiękową.
Hermeus pragnie dostarczyć samolot hipersoniczny zarówno klientom wojskowym, jak i komercyjnym. Palnowana produkcja ma obejmować jeden samolot rocznie, co pomoże rozwiązać problemy związane z wprowadzeniem samolotów hipersonicznych do powszechnego użytku.
Firma, oprócz środków od inwestorów prywatnych, uzyskała wsparcie finansowe z Laboratorium Badawczego Sił Powietrznych, które w 2020 roku przyznało kontrakt na 1,5 miliona dolarów, a rok później na 60 milionów dolarów. Hermeus została także wybrana przez Defense Innovation Unit do testowania technologii hipersonicznych.
Quarterhorse — rekord prędkości SR-71 Blackbird zagrożony
Quarterhorse, jako bezzałogowy samolot, posiada silnik strumieniowy będący zmodyfikowaną wersją General Electric J85. Jego konstrukcja musi wytrzymywać ekstremalne temperatury sięgające powyżej 1000 stopni Celsjusza.
Jeśli Quarterhorse osiągnie zakładaną prędkość Mach 5 (6125 km/h) to pobije obecny rekord ustanowiony przez znany samolot SR-71 Blackbird (ponad Mach 3). Można też przypuszczać, że maszyna zostanie włączona do floty prezydenta USA.