Hiriko – obiecująca propozycja samochodu miejskiego z Europy
Koncepcyjne samochody mające rozwiązać problem zatłoczonych aglomeracji często są interesujące, jednak proponowane w nich rozwiązania wybiegają zbyt daleko w przyszłość, by już teraz traktować je poważnie. Z tym stereotypem zrywa hiszpańska firma Hiriko Driving Mobility. Prezentowany przez nią pojazd zawita niebawem na ulice europejskich miast.
26.01.2012 | aktual.: 11.03.2022 08:46
Koncepcyjne samochody mające rozwiązać problem zatłoczonych aglomeracji często są interesujące, jednak proponowane w nich rozwiązania wybiegają zbyt daleko w przyszłość, by już teraz traktować je poważnie. Z tym stereotypem zrywa hiszpańska firma Hiriko Driving Mobility. Prezentowany przez nią pojazd zawita niebawem na ulice europejskich miast.
Jak poradzić sobie z zakorkowanymi ulicami? Wśród licznych propozycji, związanych m.in. z udoskonaleniem transportu miejskiego czy futurystycznymi koncepcjami przeniesienia miejskiego ruchu w przestworza, samochód firmy Hiriko Driving Mobility wyróżnia się intrygującym rozwiązaniem.
Grupa małych, baskijskich firm stworzyła konsorcjum, które we współpracy z MIT opracowało nowatorską koncepcję miejskiego samochodu o nazwie Hiriko. Czym pojazd ten wyróżnia się na tle konkurencji?
Koła samochodu są napędzane przez niezależne silniki elektryczne, a duże kąty skrętu sprawiają, że Hiriko zawraca w miejscu i może wsunąć się się w szczelinę niewiele większą od jego długości. Co istotne, ten niewielki – liczący zaledwie 2,5 metra – pojazd może w celu zaparkowania zmniejszyć swoje rozmiary.
Jest to możliwe dzięki skracaniu odstępu między przednią i tylną osią. Kabina samochodu unosi się wówczas do góry, a parkujący Hiriko mierzy tylko 1,5 metra długości. To około dwie trzecie długości Smarta Fortwo!
Nietypowo – jak na współczesne pojazdy – zaplanowano sposób wsiadania. Kierowca i jeden pasażer mogą zająć swoje miejsca dzięki otwieranym do góry drzwiom umieszczonym z przodu samochodu.
Elektroauto Hiriko: Zum Parken zusammenfalten
Hiriko zrywa z typowymi ograniczeniami samochodów elektrycznych. Baterie pojazdu można naładować w zaledwie 12 minut, a akumulator zapewnia 120 kilometrów zasięgu. Biorąc pod uwagę przeznaczenie samochodu i dotychczasowe propozycje innych producentów, możliwości Hiriko w tej kwestii wydają się imponujące.
Ograniczeniem jest prędkość – samochód został zaprojektowany tak, by nie przekraczał 50 km/h – tyle można jechać w miastach.
Hiriko nie jest jedynie ciekawą koncepcją. To dopracowany, gotowy do wdrożenia pojazd. Jego prototyp jest obecnie prezentowany unijnym urzędnikom w Brukseli, a na ulicach powinien pojawić się już w 2013 roku.
Hiriko: el coche eléctrico vasco que seduce en Bruselas
Jak podaje „Rzeczpospolita”, zainteresowanie Hiriko wyraziło już wiele miast z całego świata, m.in. Berlin, Barcelona, San Francisco i Hongkong. Wiadomo o rozmowach prowadzonych przez przedstawicieli firmy z władzami Paryża, Londynu, Bostonu i Dubaju, starających się o możliwość uruchomienia lokalnych montowni Hiriko.
Niektóre miasta planują wypożyczanie samochodu na podobnej zasadzie jak rowerów miejskich. Prawdopodobna cena pojazdu to około 9 tys. euro (38 tys. złotych).
Źródło: Engadget • Rzeczpospolita • Ubergizmo • Autoblog • Hiriko