Inteligentne domy, pilot samolotów pasażerskich, kierowca Ubera. Zobacz najciekawsze AMA na Wykopie!

Inteligentne domy, pilot samolotów pasażerskich, kierowca Ubera. Zobacz najciekawsze AMA na Wykopie!

Zdjęcie pilota pochodzi z serwisu shutterstock.com
Zdjęcie pilota pochodzi z serwisu shutterstock.com
Adam Bednarek
24.12.2014 08:11, aktualizacja: 10.03.2022 10:41

AMA, czyli "ask me anything", czyli "zapytaj mnie o wszystko" - to bardzo popularne tematy na Wykopie. Ciekawe osoby odpowiadają na pytania użytkowników. O kim i o czym mogliśmy dowiedzieć się w tym roku?

O tym, że na Wykopie ciekawych AMA nie brakuje, przekonywała jakiś czas temu Marta. Przez ostatnie miesiące zebrało się naprawdę wiele pasjonujących dyskusji z interesującymi osobami. Poniżej przedstawiam najciekawsze moim zdaniem AMA na Wykopie z 2014 roku.

AMA - pilot samolotów pasażerskich

Z AMA dowiedzieliśmy się, że pilot samolotów pasażerskich zarabia 25 tysięcy złotych na miesiąc. Najgorszy, nieprzyjemny moment? “Samolot sam się oderwał bez mojego udziału gdyż początkowo myślałem że jest źle wyważony do startu. Ta sytuacja była gorsza od utraty silnika przy starcie. Tej sytuacji nigdy nie przerabiało się na symulatorze i wymagała własnej inwencji i kreatywności.”

Odpowiadający na pytania zaczął latać w wieku 16 lat, najpierw na szybowcach. Naukę latania samolotami rozpoczął w wieku 21 lat, w Kanadzie, za własne pieniądze: “całe szkolenie kosztowało w ówczesnych czasach około 40 tysięcy dolarów kanadyjskich”. Pilot przy okazji dał radę dla marzących o pilotowaniu - nigdy nie jest za późno! “Znam ludzi którzy byli nawigatorami na IŁach 62 i rozpoczęli robienie licencji w 40 roku życia i udało im się. Aktualnie latają jako piloci”.

Twórca AMA obalił i potwierdził kilka ciekawych mitów. Na przykład według niego lądowanie kapitana Wrony, o którym tak głośno było w mediach, to rozdmuchane i przesadzone osiągnięcie. Będąc kilka godzin w trasie piloci mają czas na odpoczynek - raz drzemie jeden, raz drugi. Co ciekawe, w trakcie lotu sterujący jedzą różne posiłki, a znaczna część podróży odbywa się na autopilocie: “zaraz po starcie maszynę przejmuję autopilot którego wyłączamy tuż przed lądowaniem, chyba że pilot ma ochotę i odwagę w lepszych warunkach sobie trochę polatać”.

Nieprawdą jest, że piloci obniżają ciśnienie na pokładzie, żeby niegrzeczni pasażerowie poszli spać, mitem jest również to, że bilety z tyłu samolotu są droższe, bo bezpieczniejsze.

A jak piloci reagują na oklaski? Tak, dobrze się domyślacie - nie słyszą ich. Ale gdy personel powie, co dzieje się na pokładzie, to “jest to bardzo przyjemne”. Czyli warto bić brawa pilotowi!

AMA - były pracownik serwisu komputerowego (+ skup oraz sprzedaż)

Obraz

Marta pisała niedawno o Polaku, który w najgłupszy sposób stracił swoje dane. Wydaje się jednak, że historia opowiedziana przez SpiderFYM, autora AMA, ją przebija. Jeden z klientów zepsuł swojego laptopa tak: "Panie, moi koledzy to totalnie debile. Spytali się czy jak jestem taki dobry w lutowaniu to czy wszystko naprawię, na co ja że oczywiście bo robię w tym 30 lat. No i wzięli ten sprzęt (laptop) i wyrzucili mi przez okno z drugiego piętra po czym powiedzieli - "To pokazuj"

O czym jeszcze mogliśmy dowiedzieć się w AMA? Według sprzedawcy najlepsze marki laptopów to Dell i Samsung, najgorsze - HP. Zarobki nie były najlepsze, ze względu na pracę na pół etatu - czyli mniej więcej 800 zł na rękę.

Ale przynajmniej było wesoło: “Ukrainka czy inna kobitka ze wschodu, która chciała u nas sprzedać lapka ale po usłyszeniu ceny zrezygnowała. Przyszła następnego dnia i wkręcała nam że zostawiła u nas kartę gwarancyjną. 20 min się darła że pewnie jakieś ciemne interesy i nie chcemy jej oddać tej karty a to jej własność, że pewnie chcemy naprawić na tej karcie inne laptopa i że pożałujemy i przyśle na nas odpowiednich ludzi”

AMA: F1 Red Bull Technology: Jestem Konstruktorem Bolidu

Zdjęcie kierowcy F1 pochodzi z serwisu shutterstock.com
Zdjęcie kierowcy F1 pochodzi z serwisu shutterstock.com

“Od 1.5 roku pracuje jako projektant w Red Bull Technology” - tak przedstawił się AbroashA, zapraszając do jednego z najciekawszych AMA tego roku.

Oczywiście musiało paść pytanie o zarobki, które wbrew pozorom aż tak wysokie nie są - 30 000 funtów na rok. Dlaczego “tylko” tyle? “Ja tam pracuje krotko. I swoje trzeba odbebnic za mała kase. Potem jest juz tylko lepiej. Żyje sobie bardzo spokojnie za te 30k”. Na dodatek wpadają bonusy: “darmowy bielt na F1 na Silver Stone, oraz rzeczy od sponsorow. Zegarki, szkulki, znizki na Sky i seata. Darmowa silownia w pracy, prywatna opieka medyczna prawie za darmo itd”. I darmowe Red Bulle!

Poza tym to bardzo dobre źródło wiedzy o tym, jak świat F1 wygląda od kulis. Na przykład jak jest na przedsezonowych testach: “okolo 12-15h na dobe w garazu, jedzenie (super dobre, full wypas) jest na torze w przywiezionej przez nas restauracji. Dobra moja wygladala tak ze na torze bylem okolo 12:00 potem obiad o 14, praca do nastepnego obiadu o 18 wiecej pracy do polnocy, w miedzyczasie red bulle, czekolody (okazalo sie ze przywozimy caly szwedzki stol slodyczy super sprawa :D ) i wiecej redbulli, nastepny obiad o 2:00 i znowu redbull/kawa czekolada i spac. Sama praca raczej stresujace z uwagi na ograniczony czas testowania. Kazda godzina sie liczy - czyli jak zrobimy 15m wczesniej to masz dodatkowe 5 kolek. “

AMA: jestem administratorem Wikipedii

Obraz

“Mogę rozjaśnić zasady panujące w tym projekcie, coś doradzić, potwierdzić popularne opinie na temat Wikipedii lub przeciwnie - zdementować fałszywe mniemania” - zachęcał Lajsikonik. Skutecznie, bo pytań nie brakowało.

Jeśli ktoś tego jeszcze nie wiedział, to AMA rozwiało wątpliwości - współpraca to wolontariat, administratorzy nic nie zarabiają. Na pewno nie jest to nudna robota, choć dosyć żmudna. I trzeba męczyć się z żartownisiami, którzy wpisują lub edytują hasła dla żartu. Lajsikonik zdradził, że takich wpisów jest “kilkanaście na godzinę”.

Znacznie poważniejsze są wojny światopoglądowe. Co robi się z użytkownikami, którzy próbują przemycić swoją ocenę do tekstu? “Blokuje się edycję cofając hasło do wersji sprzed wojny, a użytkownikom daje się parę dni na dogadanie się. Jeśli dojdzie do ataków osobistych, dodatkowo można zablokować użytkownika. Na krótko, "na uspokojenie". Następnie o ile nie jest to moja działka zwracam się do kogoś neutralnego a obeznanego w temacie o mediację, wspólne opracowanie nowej wersji artykułu”. Osób, które próbują przerabiać teksty, by wypromować ideologię, nie brakuje: “Próbowali: feministki, Świadkowie Jehowy, zwolennicy Mohana, i wiele innych grup”. Feministki zajmowały się wprowadzaniem do artykułów takich określeń jak "kierownice", "tokarki" i inne "ministerki".

A kto może zostać administratorem? “3 miesiące od rejestracji konta i minimum 1000 nieusuniętych edycji w przestrzeni głównej, by w ogóle spełniać regulaminowe wymogi. W praktyce potrzeba min. 10 000 edycji i rok”.

AMA - Szymon Malinowski - fizyk atmosfery

Obraz

AMA z fizykiem atmosfery rozwiązało obawy związane z rzekomo nadchodzącą epoką lodowcową - Szymon Malinowski stwierdził, że nie ma żadnych szans. Uff! Ale globalne ocieplenie to problem i to spowodowany także przez nas: “Efekt cieplarniany jest stary jak atmosfera a zjawisko w fizyce znane od 1824 roku (Joseph Fourier) . Globalne ocieplenie - ostatnie zaburzenie - wzmocnienie efektu cieplarnianego to nasza sprawka.”

Nie zanosi się na to, byśmy mogli sterować pogodą: “Na razie to kiepsko wychodzi i wydaje mi się że wiele sie nie posuwamy do pzodu - odkrywamy kolejne subtelne mechanizmy ktore powodują że nie jest to ani latwe ani przewidywalne.”. Na pytanie, czy dałoby się stworzyć trąbę powietrzną nad jednym budynkiem, ryzyk-fizyk odpowiada: “daloby sie. Kilka-kilkanascie milardow dolarow, setki ludzi, rok pracy, spacjalne instalacje, efekty niepewne”.

AMA - UBER Warszawa - kierowca

Obraz

O aplikacji Uber było w tym roku bardzo głośno - wreszcie trafiła do Polski, co nie spodobało się wielu taksówkarzom. A jak pracę dla Ubera ocenia jeden z kierowców? Tego mogliśmy dowiedzieć się z AMA na Wykopie.

Twórczyni AMA dementuje jednak plotki, jakoby taksówkarze z korporacji byli niechętnie nastawieni do “uberowców”: “Dla tych z którymi rozmawiałam UBER nie jest konkurencją - celują w innego klienta. Jeden pan nawet miał iść na rozmowę kwalifikacyjną bo stwierdził że UBER to będzie dla niego dodatkowe źródło klientów.”

Ile princeska1990 zarabia? Właściwie to dorabia: “ jeżdżę głownie wieczorami - dorywczo wiec 2-3 h dziennie. Z takiego "dnia" zostaje jakieś 60-70 zł "na czysto". Nie narzeka na problemy z pasażerami, sugerując, że żaden z nich nie jest anonimowy i może dlatego zachowuje się lepiej: “Póki co wszyscy pasażerowie byli bardzo mili, i pozytywnie nastawieni. Możliwe że jest jakaś bariera w postaci danych w aplikacji - pasażer nie jest do końca anonimowy”.

A jakie są reakcje nie tylko na Ubera, ale też na kierowcę-kobietę? “Wiele osób dziwi się " ooo kobieta" :) . Większość rozmów w aucie dotyczy aplikacji. "że nowość" , "że ktoś korzystał w USA", "że ktoś został oszukany przez taxi". Takie AMA. Nawiązuje się dużo kontaktów m.in. właściciel jednego z klubów muzycznych zaproponował stałą współpracę na transport klientów klubu”.

AMA - Inteligentne domy

Zawodowo zajmuję się instalacją systemów inteligentnego domu (z angielskiego smart home). Dobieramy sprzęt, projektujemy instalację, instalujemy urządzenia, programujemy. Czyli od A do Z. Instalujemy systemy przewodowe, bezprzewodowe. Rozwiązania dla domów, biur, przemysłu.

Szloch, autor AMA, tworzy różne systemy - od takich za 3 tysiące złotych do takich, za które trzeba było zapłacić 180 tysięcy zł. Co miał ten pierwszy? “To był system w małym mieszkaniu, robiony po kosztach po koleżeńsku. Oświetlenie, ogrzewanie, funkcje alarmowe”. Z kolei ten najdroższy “przede wszystkim był duży, nie był dla prywatnego klienta, było sporo trudnych w realizacji wymagań”.

Zdjęcie smart-domupochodzi z serwisu shutterstock.com
Zdjęcie smart-domupochodzi z serwisu shutterstock.com

Osoby, które chciałby zmienić swój dom w “smart” powinny zamontować “sterowanie oświetleniem, ogrzewaniem i funkcje alarmowe (włamanie, zalanie, pożar, etc). Najszybciej taki system się zwróci i udowodni swoją sensowność” - radzi Szloch.

I zdradza najbardziej “bajeranckie” funkcje, jakie może mieć inteligentny dom. “Ja najbardziej lubię zabawę światłem (RGB, ściemnianie, wiele źródeł światła w jednym pomieszczeniu) - czyli sceny świetlne. Ale nie jest to szczególnie bajeranckie. Żaluzje automatycznie dostosowujące się do położenia słońca, podlewanie skorelowane z prognozą pogody, takie rzeczy robią zazwyczaj duże wrażenie”

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)