Jak będziemy parkować w przyszłości? Najciekawsze koncepcje
Parkingi, jakie znamy obecnie (pokryte asfaltem, wybrukowane, często z dziurawą i błotnistą nawierzchnią), odejdą w niebyt. Czeka nas czas parkingów energetycznych oraz takich, które wzmocnią więzi społeczno-towarzyskie. I takich, dzięki którym będzie można podziwiać uroki podwozi aut naszych sąsiadów, czy całkowicie zapomnieć o stresie związanym ze znajdowaniem wolnego miejsca.
09.05.2010 | aktual.: 11.03.2022 15:12
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Parkingi, jakie znamy obecnie (pokryte asfaltem, wybrukowane, często z dziurawą i błotnistą nawierzchnią), odejdą w niebyt. Czeka nas czas parkingów energetycznych oraz takich, które wzmocnią więzi społeczno-towarzyskie. I takich, dzięki którym będzie można podziwiać uroki podwozi aut naszych sąsiadów, czy całkowicie zapomnieć o stresie związanym ze znajdowaniem wolnego miejsca.
- Parkingi wertykalne - bodaj najbardziej kontrowersyjny pomysł na zaparkowanie auta - widzicie go powyżej. Pomijając fakt, że dzięki takiemu rozwiązaniu - przy małej jego modyfikacji - trafiałaby się niepowtarzalna okazja zaznajomienia się ze szczegółami podwozi aut bez konieczności korzystania z kanału w warsztacie samochodowym, pomysł ten z powodów czysto fizycznych skazany jest na niepowodzenie. Łatwo można sobie wyobrazić, co stałoby się z wszelkimi płynami i dość luźno umocowanymi częściami mechanicznymi, kiedy samochód ustawiłoby się maską do przodu. Obawiam się, że by wprowadzić tego typu parkingi, należałoby zacząć od postawienia "na głowie" stosowane obecnie rozwiązania techniczne i technologiczne w motoryzacji. Oszczędnością miejsca nie da się tłumaczyć pomysłu na mocne nadwerężenie kondycji auta.
- Parkingi solarne - to z kolei chyba pomysł najbardziej wdzięczny dla projektantów, i bezproblemowy do realizacji. Na świecie działa już kilka tego typu konstrukcji. Ich design odstaje jednak - i to zdecydowanie - od pomysłów na parkingi przyszłości. Energia solarna(http://gadzetomania.pl/27412,solarna-wiata-o-mocy-1mw)zebrana przez panele umieszczone na dachach parkingów wykorzystywana byłaby do oświetlenia samego obiektu oraz do ładowania zaparkowanych elektrycznych aut czy podręcznych gadżetów używanych przez kierowców. Zdjęcie powyżej ilustruje "solarny las" - dość niepraktyczny, ale przyciągający wzrok projekt.
Fotografia poniżej ilustruje zaś koncept systemu "Green P " - w którym na parkingi wykorzystywałoby się każdy wolny skrawek przestrzeni miejskiej (idealnie nadają się do tego miejsca pod mostami czy wiaduktami). Panele słoneczne albo znajdowałyby się gdzieś na obiektach, pod którymi parkowałoby się samochody, albo też na "parasolach" umieszczonych nad pojedynczym stanowiskiem parkingowym.
- Parkingi integracyjne - "zespolenie" dotyczyć miałoby samochody i naturę, albo samochody i czas wolny ludzi. W pierwszej wersji twory motoryzacji wtapiać miałyby się w środowisko naturalne - ilustruje to zdjęcie poniżej, na którym monotonię sztucznej nawierzchni parkingu urozmaicają żywopłoty, nawiązujące stylem do naturalnego krajobrazu.
Pomysły na "zieloną" integrację są i inne, np. tworzenie zielonych dachów lub żywych ścian w obiektach parkingowych.
Inne projekty integracyjne przewidują, że parkingi: albo staną się swoistymi centrami z kafejkami i zapleczem handlowo - rekreacyjnym, albo też będą nieodłącznym elementem kompleksów, w których spędza się wolny czas. Zasadniczą różnicą między tym, co mamy teraz, a tym, co będzie, jest wykorzystanie elementów samego parkingu do zapewnienia funkcjonalności obiektu. Przykład - tym razem parkingu rowerowego - jest poniżej: czerwone struktury są dachami parkingu i jednocześnie miejscem wypoczynku.
- Parkingi dla leniwych i zagonionych - czyli obiekty, dzięki którym nie trzeba będzie martwić się ani o to, że zmarnuje się czas na poszukiwanie wolego miejsca parkingowego, ani że nie będzie gdzie podładować baterii. Na początku należy założyć, że jest się posiadaczem samochodu elektrycznego. Na parking będzie się wjeżdżać i zapominać o stresie: automat znajdzie wolne miejsce, podłączy baterię samochodu do ładowarki, a kierowca będzie mógł przy okazji podładować również posiadane gadżety.
Na zdjęciu poniżej widzicie jeden z takich konceptów: Cuban Parking - który oprócz tego, że jest w pełni zautomatyzowaną stacją postojowo - ładującą dla samochodów, ma być również obiektem - symbolem wyznaczającym trendy architektoniczne.