Jak przygotować rower na zimę? Oto kilka cennych wskazówek

Początek sezonu zimowego nie oznacza, że musimy zrezygnować z roweru i przesiąść się do samochodu czy autobusu. Trzeba jednak pamiętać, że śnieg i mróz mogą utrudnić podróż jednośladem, dlatego by w pełni cieszyć się jazdą, warto zastosować się do kilku cennych porad.

Jak przygotować rower na zimę? Oto kilka cennych wskazówek 1Jak przygotować rower na zimę? Wskazówki
Źródło zdjęć: © Shutterstock
Michał Skorupka

Sezon rowerowy dobiegł końca, a przed nami czas śniegu, mrozu i szybko zapadających ciemności. Nie oznacza to jednak, że musimy się rozstać z naszym ukochanym jednośladem na kilka miesięcy. Jeśli odpowiednio go przygotujemy, będziemy mogli cieszyć się jazdą na rowerze przez całą zimę.

Z pomocą postanowiła przyjść firma Mactronic, udzielając kilku fachowych porad, które na pewno przydadzą się rowerzystom podczas zbliżających się mroźnych i śnieżnych miesięcy.

Konserwacja i czyszczenie

Wyczyszczenie roweru to pierwsza rzecz, którą powinniśmy zrobić, zanim wyjedziemy w trasę. Zacznijmy od wyciągnięcia liści z łańcucha, zeskrobania błota z ramy, wyczyszczenia przerzutek, kaset oraz amortyzatorów. Następnie konieczne będzie nasmarowanie łańcucha preparatem odpornym na wodę oraz wypełnienie łożyska smarem. Preparatem warto potraktować także osie pedałów i piasty. Konserwacja roweru zatrzymuje negatywny wpływ soli drogowej i błota pośniegowego. Wyczyszczenie jednośladu wskazane jest po każdej dłuższej jeździe.

Oświetlenie

Wyjeżdżasz na rowerze do pracy, kiedy jest jeszcze ciemno, a wracasz z niej, kiedy ciemność już nastała? Dobre oświetlenie w rowerze to więc podstawa w trakcie pokonywania tej trasy.

  • Aby jazda była bezpieczna, należy zamontować zarówno lampę przednią, jak i tylną. Większa moc, wyrażona w liczbie lumenów, zasięg i szerszy zakres świecenia przydają się do jazdy w górach, w lesie lub po prostu poza miastem. Oświetlenie powinno charakteryzować się jak najdłuższym czasem pracy. To ważne, ponieważ w niskich temperaturach, akumulatory i baterie szybciej tracą moc – radzi Piotr Wychowaniec z Mactronic.

Potrzebne nam będzie kilka trybów świecenia. Jeżdżąc po ścieżkach rowerowych nie potrzebujemy maksymalnej mocy światła, zaoszczędzimy dzięki temu energię i wydłużymy czas pracy o kilka godzin.

– Dobrym wyborem będzie zestaw lamp ładowalnych: przednia White Line oraz tylna Red Line. Pierwsza posiada trzy poziomy natężenia światła oraz tryby świecenia: stały oraz migający (6Hz i 3Hz). Tylna oferuje dwa stopnie mocy oraz trzy tryby świecenia: stały, pulsujący oraz stroboskopowy. Te cechy pozwalają optymalnie dostosować ich działanie do panujących warunków. Pojemne akumulatory zapewniają wiele godzin pracy: w przypadku White Line do 30 godzin w trybie low, natomiast Red Line 16 godzin w trybie 30 procent. Zwróćmy także uwagę na wodoodporność i wytrzymałość sprzętu – rekomenduje ekspert Mactronic.

Opony i klocki

Nie tylko kierowcy samochodów są zobowiązani do wymiany opon przed zimą. Ta zasada powinna się tyczyć także rowerzystów, chociaż trzeba wspomnieć, że zimowe opony do tanich nie należą. Jeżeli nasz budżet nie pozwala nam na zmianę obu - należy wymienić chociaż przednią. Opona powinna być szeroka, dzięki czemu zmniejszymy ryzyko jej uszkodzenia przy jeździe na niskim ciśnieniu. Zimą najlepiej sprawdza się wysoki bieżnik oraz duże odstępy pomiędzy kolcami (jeśli jeździmy wyłącznie po mieście - zrezygnujmy z kolców). Ponieważ w okresie zimowym, zazwyczaj prędkość naszej jazdy jest mniejsza niż latem, nie potrzebujemy skrajnie twardego ogumienia.

Miłośnicy rowerowych wypadów w góry powinni również pamiętać o wymianie klocków hamulcowych.

Błotniki, uchwyty i napęd

Przed sezonem zimowym warto zaopatrzyć swój rower w błotniki, które zabezpieczą nam przed wodą i błotem. Warto zainstalować także pedały platformowe, które zwiększą komfort jazdy poprzez wyeliminowanie problemu z zamarzającymi blokami. Warto także pomyśleć o wymianie osłonek na kierownicę. Powinniśmy zrezygnować z zsuwanych, na rzecz tych bardziej stabilnych. Dobrym ruchem będzie również wymiana łańcucha na taki, który posiada mniejszą liczbę zębatek, co ograniczy zapychanie go błotem i śniegiem.

Odpowiednie przygotowanie roweru sprawi, że będziemy mogli cieszyć się jazdą nawet w najbardziej niekorzystnych warunkach pogodowych. Warto o tym pamiętać, zarówno ze względu na komfort jazdy, jak i przede wszystkim na nasze bezpieczeństwo.

Źródło artykułu: WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
To skarb ukryty w śmieciach. W USA wyceniono go na ok. 97 mld dol.
To skarb ukryty w śmieciach. W USA wyceniono go na ok. 97 mld dol.
50 lat sadzenia drzew zmieniło klimat kraju. I to dosłownie
50 lat sadzenia drzew zmieniło klimat kraju. I to dosłownie
Zaktualizuj Androida Auto. Jest nowe wydanie
Zaktualizuj Androida Auto. Jest nowe wydanie
Jest coraz mniejsza. Cofają się niebezpieczne zmiany
Jest coraz mniejsza. Cofają się niebezpieczne zmiany
Biofobia narasta. Coraz więcej osób odczuwa lęk i niechęć wobec przyrody
Biofobia narasta. Coraz więcej osób odczuwa lęk i niechęć wobec przyrody
Bezzałogowy "PassAt" Polaków wyruszył w rejs. Ma pokonać Atlantyk
Bezzałogowy "PassAt" Polaków wyruszył w rejs. Ma pokonać Atlantyk
Myślała, że to śmieci. To, co odkryła, ją zdziwiło
Myślała, że to śmieci. To, co odkryła, ją zdziwiło
Nowość w mObywatelu. Skorzystają kolejni użytkownicy
Nowość w mObywatelu. Skorzystają kolejni użytkownicy
Antarktyda: Lodowiec Thwaites w krytycznej fazie destabilizacji
Antarktyda: Lodowiec Thwaites w krytycznej fazie destabilizacji
CERT Orange Polska ostrzega przed nowym oszustwem
CERT Orange Polska ostrzega przed nowym oszustwem
Mroczna przeszłóść. Opuszczone pociągi na Syberii
Mroczna przeszłóść. Opuszczone pociągi na Syberii
Znalazł ten skarb nielegalnie. Uciekł od odpowiedzialności
Znalazł ten skarb nielegalnie. Uciekł od odpowiedzialności
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟