Jak zrobić profesjonalną prezentację i ją mądrze przeprowadzić?
Prezentacje - czy to zrobione przy użyciu produktu Microsoftu czy też nie, są świetnym wsparciem dla osoby przedstawiającej materiał. Są także elementem, który przykuwa uwagę słuchacza. Jednakże, zła i nudna prezentacja składająca się z samego tekstu może działać odwrotnie. Znudzony słuchacz może zacząć zastanawiać się nad listą zakupów, które musi dziś zrobić albo zacząć grać na komórce. Dlatego przygotowałem 21 porad jak tworzyć dobre i profesjonalne prezentacje.
Prezentacje - czy to zrobione przy użyciu produktu Microsoftu czy też nie, są świetnym wsparciem dla osoby przedstawiającej materiał. Są także elementem, który przykuwa uwagę słuchacza. Jednakże, zła i nudna prezentacja składająca się z samego tekstu może działać odwrotnie. Znudzony słuchacz może zacząć zastanawiać się nad listą zakupów, które musi dziś zrobić albo zacząć grać na komórce. Dlatego przygotowałem 21 porad jak tworzyć dobre i profesjonalne prezentacje.
Jak przedstawiać?
Zanim zaczniesz tworzyć, przeczytaj kilka praktycznych porad przy prowadzeniu prezentacji:
- Co wiedzą moi słuchacze?
- Co muszę im wyjaśnić?
- Czego oczekują?
- Czy temat będzie dla nich interesujący?
- Czego mogę ich nauczyć?
- Co sprawi, że będą mnie uważnie słuchać?
Kiedy już odpowiesz sobie na te pytania, będziesz mógł poprawnie zrobić prezentację.
[/list]
Tworzenie prezentacji
Wygląd jest jednym z najważniejszych elementów, które nadają profesjonalny ton naszych prezentacji. Jeśli chcesz możesz skorzystać z darmowych szablonów umieszczonych na presentationhelper.co.uk.
Jednakże, czy ściągniesz gotowca czy będziesz tworzył własną prezentację trzymaj się tych zasad przy jej tworzeniu.
- Nie przeklejaj slajdów z innych źródeł.
- Wygląd powinien być ładny, ale jednocześnie prosty, nie powinien rozpraszać.
- Czcionka powinna być łatwo czytelna.
- Hierarchia. Pamiętaj, że nagłówki powinny być **większe **od zwykłego tekstu.
- Nie przeginaj z dekoracjami.
- Konsekwentnie używaj tych samych czcionek do zwykłych tekstów, nagłówków, cytatów.
- Kolorystyka musi pasować. Nie stosuj żółtego tła i np. różowej czcionki - będzie to wyglądać paskudnie. Jeśli masz kłopoty z dopasowaniem kolorów skorzystaj z narzędzia ColorBlender.(http://www.colorblender.com/browse.asp)
- Najlepszą metodą jest metoda kontrastu np. czarny tekst na białym tle. Korzystając z innych kolorów ustaw je tak, aby twoi słuchacze mogli bezproblemowo przeczytać, co jest napisane na danym slajdzie.
- Pamiętaj także, że zbyt duża ilość kolorów nie jest dobra. Ustaw sobie kolory elementów np. nagłówki mają kolor czarny, tekst jest brązowy, cytaty ciemno szare.
- Prostota jest najlepsza. Dlatego też wypisuj tylko słowa kluczowe, nie zdania.
- Nie czytaj swoich slajdów, mów luźno, ale z głowy (slajdy są jak plan ramowy wypowiedzi - mają Ci tylko lekko pomóc i czasem przypomnieć, o czym mówić dalej).
- Ważne rzeczy - podkreślaj i pogrubiaj.
- Do prezentacji korzystaj także dobrze dobranych zdjęć, obrazków. Pamiętaj jednak o stosownej ich ilości. Za duża może tylko zdekoncentrować słuchaczy.
- Pamiętaj, że zdjęcie potrafi powiedzieć o więcej niż 1000 słów.
- Jeśli masz możliwość przedstawienia krótkiej animacji - zrób to. Jest to element bardzo przyciągający uwagę. Pamiętaj jednak, żeby korzystać z takiej możliwości oszczędnie. Używaj ich, aby szerzej wyjaśnić jakiś koncept.
Masz jakieś inne porady? Podziel się z nimi w komentarzach.