Jesteś uzależniony od technologii? Grozi Ci samotność

Według ostatnich badań człowiek uzależniony od nowoczesnych technologii spędza średnio 48 godzin bez rzeczywistego kontaktu z drugim człowiekiem. Komunikacja przeniosła się na formy cyfrowe: SMS-y, maile czy wideoczaty.

Technologia nas otacza, czy jesteśmy od niej uzależnieni? (Fot.writeonnewjersey.com)
Technologia nas otacza, czy jesteśmy od niej uzależnieni? (Fot.writeonnewjersey.com)
Katarzyna Orzechowska

30.04.2012 | aktual.: 10.03.2022 14:42

Według ostatnich badań człowiek uzależniony od nowoczesnych technologii spędza średnio 48 godzin bez rzeczywistego kontaktu z drugim człowiekiem. Komunikacja przeniosła się na formy cyfrowe: SMS-y, maile czy wideoczaty.

Z badań agencji dnx wynika, że technologie (m.in. notebooki, smartfony, iPady) przyczyniają się do zaniku standardowych umiejętności form komunikacji werbalnej i interakcji. To już wiemy i znamy (między innymi z badań i raportów na temat tzw. Generacji C - connected), ale jak do tego podchodzimy? Czujecie barierę między Wami a przyjaciółmi podczas spotkań?

Czy technologie zdominowały świat?

Około 16% Brytyjczyków to grupa zdominowana przez technologie, z czego 19% tak bardzo, że dwa dni bez werbalnej komunikacji i opuszczenia świata cyfrowych rozmów i portali społecznościowych to dla nich norma. Rzadko też wychodzą z domu bez urządzeń mobilnych, takich jak tablet i komputer, a transakcje, m.in. zakup nowych ubrań, książek czy nawet jedzenia, przeprowadzają głównie przez Internet.

Drew Nicholson z dnx twierdzi:

Rewolucja cyfrowa umożliwia nam niesamowity wybór, jeżeli chodzi o sposób naszego podejścia do standardowych, codziennych aktywności, takich jak transakcje pieniężne czy też zakupy. Nie powinna jednak zastępować sztuki konwersacji i kontaktów międzyludzkich. Zdecydowana mniejszość z ludzi korzystających z technologii we wszystkich naturalnych sytuacjach życiowych wynosi z tego długofalowe korzyści. W długim odstępie czasowym takie działanie nie jest substytutem zaangażowania w personalne kontakty.

Generacja C - connected

Chyba mało kto wyobraża sobie życie bez telefonu czy laptopa i przeczytania chociaż kilka razy w tygodniu świeżych newsów. Niektórzy zastąpili książki papierowe elektronicznymi - ebookami. Można zobaczyć ich w tramwaju czy na ławce w parku, zapatrzonych w ekran Kindle czy iPada. To znamiona generacji connected customer, czyli człowieka połączonego - status: cały czas online. Wyczerpujące dane znajdziecie u badacza branży Social Media i nowych technologii, Briana Solis.

Połączeni, ale samotni?

Jak powiedziała kiedyś Sherry Turkle, badaczka Internetu i nowych mediów - 30 lat temu zastanawialiśmy się, do czego przyda nam się komputer, a dzisiaj pytamy: do czego się nie przyda? Kiedyś człowiek wykształcił technologie, budował je i rozwijał, teraz to one kształtują nas.

Sama polecam książkę Turkle pt. "Alone with technology", ale podchodzę z rezerwą do twardych twierdzeń, że technologia niszczy nasze życie emocjonalne. Jeśli na to pozwolimy i nie potrafimy panować nad swoimi działaniami, może tak być. Wydaje mi się, że jest tak z każdym działaniem, pokusą, bodźcem. Ku refleksji jednak, warto przeczytać: Sherry Turkle, "Alone Together".

Z niektórymi znajomymi i przyjaciółmi mamy możliwość jedynie cyfrowego kontaktu. Chyba najlepszym sposobem, aby nie dać się zwariować, jest balans między działaniami w sieci (kontaktami, interakcjami w społecznościach czy np. zakupami) a działaniami w świecie realnym. Na majówkę polecam spacery, wieczorne spotkanie w knajpie - i to niekoniecznie z zameldowaniem na Facebooku czy fotką z Instagramu:)

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)
© Gadżetomania
·

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się  tutaj.